SketchUp - jak zacząć? Nauka, omówienie interfejsu - tutorial, poradnik
Data publikacji: 09-04-2018 |
Data aktualizacji: 20-10-2022 | Autor: Kamila Jach
Jeśli dopiero rozpoczynasz naukę Sketchupa, to jedną z najważniejszych rzeczy jest dobre poznanie interfejsu. Gdy dobrze poznamy podstawy programu, to praca w nim stanie się o wiele prostsza i przyjemniejsza. W tym poradniku przedstawimy Ci wszystkie podstawowe funkcje, z których będziesz regularnie korzystać wykonując projekty różnego rodzaju.
Zacznijmy od prześledzenia naszego okna pracy. Mamy
tutaj kilka pasków, które powinniśmy znać i wiedzieć do czego służą.
Pasek nazwy - u góry
Jest to pasek, w którym pojawia się nasza nazwa pliku, który
mamy otwarty aktualnie. Ja mam domyślną nazwę, którą program automatycznie
przypisuję. Żeby ją zmienić musimy zapisać nasz plik pod nową nazwą.
Pasek menu - u góry
W tym miejscu mamy pasek z rozwijalnymi ustawieniami
programu. Są tam ukryte raczej rzadziej potrzebne nam narzędzia w trakcie
pracy. Znajdują się tam bardziej ogólne ustawienia programu.
Pasek narzędzi - u góry
Jest to najbardziej potrzebny pasek narzędziowy. Za jego
pomocą tworzymy nasze elementy 3d.
Pasek stanów - na dole
Jest to pasek z naszą miarką. W tym miejscu pokazuje nam się
wielkość naszego elementu, ale także ilości boków czy choćby skala. W
zależności od narzędzia, które aktualnie będziemy mieli aktywne ten pasek
będzie ulegał zmianą. Będą pokazywały się w nim informację, które danym
narzędziem, uzyskamy.
Zasobnik - po prawo
Jest to zasobnik z kilkoma zakładkami. W zależności od tego
ile zakładek uaktywnimy jako "wyciągnięte" w naszym ustawieniach
ogólnych, to tyle będziemy mieli w nim zakładek. Nas dzisiaj będzie interesował głównie Instruktor. Pokazuje nam on szczegółowo, krok po kroku jak używać każdego z narzędzi. Jeśli wybierzemy któreś z narzędzi od razu w instruktorze pojawi nam się animacja wraz z opisem jak działa dane narzędzie.
Zachęcamy również do zapoznania się z krótkim video tutorialem poniżej, z którego również poznacie podstawy interfejsu.
Osobiście mam wyciągniętych więcej dodatkowych narzędzi, których nie ma podczas startu programu. Nasz widok po uruchomieniu pierwszy raz programu powinien wyglądać jak ten z poradnika wideo powyżej.
Na wstępie warto wiedzieć, że sami mamy wpływ na wygląd
naszego okna pracy. Możemy mieć "wyjęte" tylko te narzędzia i pluginy, które uważamy
za potrzebne. Ponad to sami możemy decydować, jak chcemy mieć
poukładane nasze narzędzia. Możemy nimi dowolnie manewrować. Jak widzimy na załączonych obrazkach poniżej pasek narzędzi może być w rożnych miejscach.
Zajmiemy się teraz wyjaśnieniem używania tzw.
"Dużego paska narzędzi".
Aby go "wyciągnąć" musimy wejść w
View - Toolbars i poszukać w liście Large Tools Set (W wersji polskiej - Widok - Paski narzędzi - Duży zestaw narzędzi). Zaznaczyć,
aby kwadracik po lewo przy tej nazwie miał "ptaszek"
Pierwszym narzędziem jakim się zajmiemy będzie narzędzie Zaznacz.
Zaznacz - Służy ono do zaznaczania obiektu, który chcemy aby był aktywny i
podlegał naszej edycji. Można je porównać do wskaźnika myszy naszego systemu.
Jeśli chcemy usunąć na pulpicie jakiś plik za pomocą klawisza delete musimy
pierw wskazać, zaznaczyć ten plik, który nas interesuje.
Gumka- Jak sama nazwa wskazuję, służy do wymazywania.
Wystarczy wybrać gumkę i kliknąć nią na jakiś obiekt, a on zostanie usunięty.
Linia - Za jego pomocą rysujemy pojedyncze linie proste
Dowolny kształt -Za jego pomocą rysujemy
linie krzywe. Działa on na zasadzie podobnej jak ołówek w paincie. Rysujemy
linie odręcznie za pomocą wciśniętego klawisza lewego myszy. Oderwanie klawisza
skutkuje przerwaniu rysowania.
Prostokąt - Za jego pomocą rysujemy płaszczyznę w kształcie prostokąta lub kwadratu. Taką samą płaszczyznę możemy uzyskać za pomocą narzędzia Linia. Różnica polega na tym, że w przypadku Linii będziemy musieli narysować każdy z czterech boków osobno. Jeśli chcemy stworzyć prostokąt o konkretnych wymiarach, to musimy kliknąć raz lewym przyciskiem myszki tam gdzie ma być pierwszy narożnik, a następnie wpisać na klawiaturze np 5cm; 5cm i wcisnąć Enter. Wymiar będzie widoczny w prawym dolnym rogu.
Na podobnej zasadzie działają narzędzia - Okrąg, Łuk oraz Wielobok.
Przesuń - Umożliwia przesunięcia zaznaczonego obiektu lub obiektów. W sytuacji gdy nie będziemy mieli nic zaznaczonego, to będziemy mogli przesuwać jedynie pojedyncze płaszczyzny.
Obróć - Po wybraniu tego narzędzia wyświetla się okrąg ze stopniami, który umożliwia nam obracanie obiektów o konkretny kąt.
Skala - Umożliwia nam ono
skalowanie obiektów. Gdy wybierzemy obiekt, narzędzie to
wyświetli dookoła niego prostopadłościan względem, którego możemy dokonać
skalowania. Wystarczy kliknąć w któryś z boków i zacząć przeciągać.
Wepchnij / Wyciągnij - Jest to jedno z najczęściej używanych narzędzi w Sketchupie. Jak sama nazwa wskazuje możemy za jego pomocą wyciągać lub wpychać wybrane przez nas płaszczyzny. Aby móc z niego korzystać musimy posiadać najpierw geometrię, którą chcemy edytować np. prostokąt, a następnie kliknąć na jego płaszczyznę. Po kliknięciu wystarczy przytrzymać lewy przycisk myszki i puścić go w momencie, gdy wyciągniemy go na odpowiednią wysokość tworząc w ten sposób prostopadłościan.
Orbita - Po wybraniu tego narzędzia wystarczy, że wciśniemy lewy przycisk myszki i możemy obracać naszym widokiem. Dodatkowo narzędzie aktywuje się automatycznie jeśli klikniemy środkowy przycisk myszki co znacznie ułatwia poruszanie się po scenie.
Przesuń kamerę - Służy do przesuwania naszym widokiem. Możemy również w prosty sposób korzystać z tego narzędzia klikając - Shift + środkowy przycisk myszki.
Powiększ - Pierwsza lupa to zwykłe przybliżenie, które działa tak samo jak rolka (scroll) w myszce. Może okazać się przydane jeśli nie posiadamy rolki lub myszki. Narzędzie
działo to podobnie jak inne. Przytrzymujemy lewy klawisz myszy i przesuwając w górę lub w dół oddalamy i
przybliżamy.
Powiększ do okna - Przybliżenie te działa na zasadzie zaznaczenia prostokątem kadru, który chcemy, aby został przybliżony.
Dopasuj do okna - Lupa z trzema strzałkami działa w ten sposób, że wystarczy
kliknąć w ikonkę raz. Kliknięcie skutkuję pokazaniem widoku,
który obejmuje swym widokiem wszystkie obiekty jakie mamy w naszym pliku
Poprzedni - Ostatnia lupa umożliwia nam powrót do poprzedniego widoku.
Na początek tyle wiedzy powinno wystarczyć, aby móc samodzielnie zacząć tworzyć podstawowe kształty i zacząć zapoznawać się z programem dokładniej. Zostało nam kilka narzędzi na pasku, których nie
omówiłam, ale nie są one niezbędne nam do pracy,
dlatego uznałam, że na początku dostarczę najpotrzebniejszej dawki wiedzy.
Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o podstawowych narzędziach ze Sketchupa to zachęcamy do obejrzenia naszego tutorialu poniżej.
Jeśli
spodobał wam się ten poradnik, to zachęcamy do zapoznania się z całym
kursem, w którym dowiecie się więcej na temat podstaw Sketchupa :)
Autor
Kamila Jach
Absolwentka architektury wnętrz. Autorka wielu poradników z programu Sketchup.
PoradnikiDowiedz się, jak wybrać najlepszy kurs wizualizacji 3D dla architektów i grafików oraz poznaj propozycje, które pomogą Ci rozwinąć swoje umiejętności!
Sketchup, NowościPoznaj pełne możliwości edukacyjnych wersji SketchUp i V-Ray! Sprawdź naszą ofertę i rozpocznij naukę profesjonalnych narzędzi projektowych.