Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik

Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik


Jeśli dopiero rozpoczynasz naukę Sketchupa, to jedną z najważniejszych rzeczy jest dobre poznanie interfejsu. Gdy dobrze poznamy podstawy programu, to praca w nim stanie się o wiele prostsza i przyjemniejsza. W tym poradniku przedstawimy Ci wszystkie podstawowe funkcje, z których będziesz regularnie korzystać wykonując projekty różnego rodzaju.  

Zacznijmy od prześledzenia naszego okna pracy. Mamy tutaj kilka pasków, które powinniśmy znać i wiedzieć do czego służą.
Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik - 00
  • Pasek nazwy - u góry
Jest to pasek, w którym pojawia się nasza nazwa pliku, który mamy otwarty aktualnie. Ja mam domyślną nazwę, którą program automatycznie przypisuję. Żeby ją zmienić musimy zapisać nasz plik pod nową nazwą.
  • Pasek menu - u góry
W tym miejscu mamy pasek z rozwijalnymi ustawieniami programu. Są tam ukryte raczej rzadziej potrzebne nam narzędzia w trakcie pracy. Znajdują się tam bardziej ogólne ustawienia programu.
  • Pasek narzędzi - u góry 
Jest to najbardziej potrzebny pasek narzędziowy. Za jego pomocą tworzymy nasze elementy 3d.
  • Pasek stanów - na dole
Jest to pasek z naszą miarką. W tym miejscu pokazuje nam się wielkość naszego elementu, ale także ilości boków czy choćby skala. W  zależności od narzędzia, które aktualnie będziemy mieli aktywne ten pasek będzie ulegał zmianą. Będą pokazywały się w nim informację, które danym narzędziem, uzyskamy.
  • Zasobnik - po prawo
Jest to zasobnik z kilkoma zakładkami. W zależności od tego ile zakładek uaktywnimy jako "wyciągnięte" w naszym ustawieniach ogólnych, to tyle będziemy mieli w nim zakładek. Nas dzisiaj będzie interesował głównie Instruktor. Pokazuje nam on szczegółowo, krok po kroku jak używać każdego z narzędzi. Jeśli wybierzemy któreś z narzędzi od razu w instruktorze pojawi nam się animacja wraz z opisem jak działa dane narzędzie.

Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik - 09

Zachęcamy również do zapoznania się z krótkim video tutorialem poniżej, z którego również poznacie podstawy interfejsu.


Osobiście mam wyciągniętych więcej dodatkowych narzędzi, których nie ma podczas startu programu. Nasz widok po uruchomieniu pierwszy raz programu powinien wyglądać jak ten z poradnika wideo powyżej.

Na wstępie warto wiedzieć, że sami mamy wpływ na wygląd naszego okna pracy.  Możemy mieć "wyjęte" tylko te narzędzia i pluginy, które uważamy za potrzebne. Ponad to sami możemy decydować, jak chcemy mieć poukładane nasze narzędzia. Możemy nimi dowolnie manewrować. Jak widzimy na załączonych obrazkach poniżej pasek narzędzi może być w rożnych miejscach.

Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik - 04

Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik - 05a

Zajmiemy się teraz wyjaśnieniem używania tzw. "Dużego paska narzędzi". 

Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik - 06

Aby go "wyciągnąć" musimy wejść w  View - Toolbars i poszukać w liście Large Tools Set (W wersji polskiej - Widok - Paski narzędzi - Duży zestaw narzędzi). Zaznaczyć, aby kwadracik po lewo przy tej nazwie miał "ptaszek"

Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik - 07 Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik - 08

Pierwszym narzędziem jakim się zajmiemy będzie narzędzie Zaznacz.

Sketchup-jak zaczac-poradnik-10 Zaznacz - Służy ono do zaznaczania obiektu, który chcemy aby był aktywny i  podlegał naszej edycji. Można je porównać do wskaźnika myszy naszego systemu. Jeśli chcemy usunąć na pulpicie jakiś plik za pomocą klawisza delete musimy pierw wskazać, zaznaczyć ten plik, który nas interesuje.

Sketchup-jak zaczac-poradnik-11 Gumka- Jak sama nazwa wskazuję, służy do wymazywania. Wystarczy wybrać gumkę i kliknąć nią na jakiś obiekt, a on zostanie usunięty.

Sketchup-jak zaczac-poradnik-12 Linia - Za jego pomocą rysujemy pojedyncze linie proste

Sketchup-jak zaczac-poradnik-13 Dowolny kształt -Za jego pomocą rysujemy linie krzywe. Działa on na zasadzie podobnej jak ołówek w paincie. Rysujemy linie odręcznie za pomocą wciśniętego klawisza lewego myszy. Oderwanie klawisza skutkuje przerwaniu rysowania.

Sketchup-jak zaczac-poradnik-14 Prostokąt - Za jego pomocą rysujemy płaszczyznę w kształcie prostokąta lub  kwadratu. Taką samą płaszczyznę możemy uzyskać za pomocą narzędzia Linia. Różnica polega na tym, że w przypadku Linii będziemy musieli narysować każdy z czterech boków osobno. Jeśli chcemy stworzyć prostokąt o konkretnych wymiarach, to musimy kliknąć raz lewym przyciskiem myszki tam gdzie ma być pierwszy narożnik, a następnie wpisać na klawiaturze np 5cm; 5cm i wcisnąć Enter. Wymiar będzie widoczny w prawym dolnym rogu.

Na podobnej zasadzie działają narzędzia - Okrąg, Łuk oraz Wielobok.
 
Sketchup-jak zaczac-poradnik-15 Przesuń - Umożliwia przesunięcia zaznaczonego obiektu lub obiektów. W sytuacji gdy nie będziemy mieli nic zaznaczonego, to będziemy mogli przesuwać jedynie pojedyncze płaszczyzny.

Sketchup-jak zaczac-poradnik-16 Obróć - Po wybraniu tego narzędzia wyświetla się okrąg ze stopniami, który umożliwia nam obracanie obiektów o konkretny kąt.

Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik - 22

Sketchup-jak zaczac-poradnik-17 Skala - Umożliwia nam ono skalowanie obiektów. Gdy wybierzemy obiekt, narzędzie to wyświetli dookoła niego prostopadłościan względem, którego możemy dokonać skalowania. Wystarczy kliknąć w któryś z boków i zacząć przeciągać.

Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik - 21
Sketchup-jak zaczac-poradnik-18  Wepchnij / Wyciągnij - Jest to jedno z najczęściej używanych narzędzi w Sketchupie. Jak sama nazwa wskazuje możemy za jego pomocą wyciągać lub wpychać wybrane przez nas płaszczyzny. Aby móc z niego korzystać musimy posiadać najpierw geometrię, którą chcemy edytować np. prostokąt, a następnie kliknąć na jego płaszczyznę. Po kliknięciu wystarczy przytrzymać lewy przycisk myszki i puścić go w momencie, gdy wyciągniemy go na odpowiednią wysokość tworząc w ten sposób prostopadłościan.

Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik - 23

Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik - 24

Sketchup-jak zaczac-poradnik-19 Orbita - Po wybraniu tego narzędzia wystarczy, że wciśniemy lewy przycisk myszki i możemy obracać naszym widokiem. Dodatkowo narzędzie aktywuje się automatycznie jeśli klikniemy środkowy przycisk myszki co znacznie ułatwia poruszanie się po scenie.

Sketchup-jak zaczac-poradnik-20 Przesuń kamerę - Służy do przesuwania naszym widokiem. Możemy również w prosty sposób korzystać z tego narzędzia klikając - Shift + środkowy przycisk myszki.
 
Powiększ - Pierwsza lupa to zwykłe przybliżenie, które działa tak samo jak rolka (scroll) w myszce. Może okazać się przydane jeśli nie posiadamy rolki lub myszki. Narzędzie działo to podobnie jak inne. Przytrzymujemy lewy klawisz myszy i przesuwając w górę lub w dół oddalamy i  przybliżamy.

Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik - 31 Powiększ do okna - Przybliżenie te działa na zasadzie zaznaczenia prostokątem kadru, który chcemy, aby został przybliżony.

Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik - 25

Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik - 26

Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik - 32 Dopasuj do okna - Lupa z trzema strzałkami działa w ten sposób, że wystarczy kliknąć w ikonkę raz. Kliknięcie skutkuję pokazaniem widoku, który obejmuje swym widokiem wszystkie obiekty jakie mamy w naszym pliku  

Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik - 33 Poprzedni - Ostatnia lupa umożliwia nam powrót do poprzedniego widoku.

Na początek tyle wiedzy powinno wystarczyć, aby móc samodzielnie zacząć tworzyć podstawowe kształty i zacząć zapoznawać się z programem  dokładniej. Zostało nam kilka narzędzi na pasku, których nie omówiłam, ale nie są one niezbędne nam do pracy, dlatego uznałam, że na początku dostarczę najpotrzebniejszej dawki wiedzy.

Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o podstawowych narzędziach ze Sketchupa to zachęcamy do obejrzenia naszego tutorialu poniżej. 


Sketchup - jak zacząć? Omówienie interfejsu - Tutorial, poradnik - 27Jeśli spodobał wam się ten poradnik, to zachęcamy do zapoznania się z całym kursem, w którym dowiecie się więcej na temat podstaw Sketchupa :).




Autor

Kamila Jach

Absolwentka architektury wnętrz. Autorka wielu poradników z programu Sketchup.

Jaki kurs online wybrać?

Jeśli nie jesteś zdecydowany, skorzystaj z naszych podpowiedzi

Zobacz

Jakiego oprogramowania chcesz się nauczyć?

  • kursy online Autocad
  • kursy online Blender
  • kursy online Digital Painting
  • kursy online Illustrator
  • kursy online Marvelous Designer
  • kursy online 3ds Max
  • kursy online Photoshop
  • kursy online Revit
  • kursy online Rhinoceros 3d
  • kursy online Sketchup
  • kursy online V-ray
  • kursy online Zbrush