Data publikacji: 09-04-2018 | Data aktualizacji: 20-10-2022 | Autor: Kamila Jach
Data publikacji: 09-04-2018 | Data aktualizacji: 20-10-2022 | Autor: Kamila Jach




Zaznacz - Służy ono do zaznaczania obiektu, który chcemy aby był aktywny i
podlegał naszej edycji. Można je porównać do wskaźnika myszy naszego systemu.
Jeśli chcemy usunąć na pulpicie jakiś plik za pomocą klawisza delete musimy
pierw wskazać, zaznaczyć ten plik, który nas interesuje.
Gumka- Jak sama nazwa wskazuję, służy do wymazywania.
Wystarczy wybrać gumkę i kliknąć nią na jakiś obiekt, a on zostanie usunięty.
Linia - Za jego pomocą rysujemy pojedyncze linie proste
Dowolny kształt -Za jego pomocą rysujemy
linie krzywe. Działa on na zasadzie podobnej jak ołówek w paincie. Rysujemy
linie odręcznie za pomocą wciśniętego klawisza lewego myszy. Oderwanie klawisza
skutkuje przerwaniu rysowania.
Prostokąt - Za jego pomocą rysujemy płaszczyznę w kształcie prostokąta lub kwadratu. Taką samą płaszczyznę możemy uzyskać za pomocą narzędzia Linia. Różnica polega na tym, że w przypadku Linii będziemy musieli narysować każdy z czterech boków osobno. Jeśli chcemy stworzyć prostokąt o konkretnych wymiarach, to musimy kliknąć raz lewym przyciskiem myszki tam gdzie ma być pierwszy narożnik, a następnie wpisać na klawiaturze np 5cm; 5cm i wcisnąć Enter. Wymiar będzie widoczny w prawym dolnym rogu.
Przesuń - Umożliwia przesunięcia zaznaczonego obiektu lub obiektów. W sytuacji gdy nie będziemy mieli nic zaznaczonego, to będziemy mogli przesuwać jedynie pojedyncze płaszczyzny.
Obróć - Po wybraniu tego narzędzia wyświetla się okrąg ze stopniami, który umożliwia nam obracanie obiektów o konkretny kąt.
Skala - Umożliwia nam ono
skalowanie obiektów. Gdy wybierzemy obiekt, narzędzie to
wyświetli dookoła niego prostopadłościan względem, którego możemy dokonać
skalowania. Wystarczy kliknąć w któryś z boków i zacząć przeciągać.
Wepchnij / Wyciągnij - Jest to jedno z najczęściej używanych narzędzi w Sketchupie. Jak sama nazwa wskazuje możemy za jego pomocą wyciągać lub wpychać wybrane przez nas płaszczyzny. Aby móc z niego korzystać musimy posiadać najpierw geometrię, którą chcemy edytować np. prostokąt, a następnie kliknąć na jego płaszczyznę. Po kliknięciu wystarczy przytrzymać lewy przycisk myszki i puścić go w momencie, gdy wyciągniemy go na odpowiednią wysokość tworząc w ten sposób prostopadłościan.
Orbita - Po wybraniu tego narzędzia wystarczy, że wciśniemy lewy przycisk myszki i możemy obracać naszym widokiem. Dodatkowo narzędzie aktywuje się automatycznie jeśli klikniemy środkowy przycisk myszki co znacznie ułatwia poruszanie się po scenie.
Przesuń kamerę - Służy do przesuwania naszym widokiem. Możemy również w prosty sposób korzystać z tego narzędzia klikając - Shift + środkowy przycisk myszki.
Powiększ - Pierwsza lupa to zwykłe przybliżenie, które działa tak samo jak rolka (scroll) w myszce. Może okazać się przydane jeśli nie posiadamy rolki lub myszki. Narzędzie
działo to podobnie jak inne. Przytrzymujemy lewy klawisz myszy i przesuwając w górę lub w dół oddalamy i
przybliżamy.
Powiększ do okna - Przybliżenie te działa na zasadzie zaznaczenia prostokątem kadru, który chcemy, aby został przybliżony.
Dopasuj do okna - Lupa z trzema strzałkami działa w ten sposób, że wystarczy
kliknąć w ikonkę raz. Kliknięcie skutkuję pokazaniem widoku,
który obejmuje swym widokiem wszystkie obiekty jakie mamy w naszym pliku
Poprzedni - Ostatnia lupa umożliwia nam powrót do poprzedniego widoku.
Jeśli
spodobał wam się ten poradnik, to zachęcamy do zapoznania się z całym
kursem, w którym dowiecie się więcej na temat podstaw Sketchupa :)
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 28
Łączny czas trwania kursów: 322 godzin
Liczba dostępnych kursów: 25
Łączny czas trwania kursów: 135 godzin
Liczba dostępnych kursów: 18
Łączny czas trwania kursów: 89 godzin
Szukasz czegoś innego?