Sketchup - Czy V-Ray 3.6 bardzo różni się od V-Raya Next?

Sketchup - Czy V-Ray 3.6 bardzo różni się od V-Raya Next?


Często piszecie do nas z pytaniem: “Czy kursy ze SketchUpa przygotowane na wersji V-Ray 3.6 są nadal aktualne i czy bardzo różnią się od tych przygotowanych na nowszym V-Rayu Next?”. Odpowiadając w dużym skrócie: z powodzeniem możecie przerabiać te kursy mając nowsze wersje V-Raya. Różnice między tymi wydaniami nie są duże, a w rozwinięciu tego artykułu postaram się wam to udowodnić.

Interfejs - Porównanie V-ray 3.6 | V-ray Next

Na pierwszy rzut oka włączając Asset Editora nie dostrzeżemy rozbieżności pomiędzy wersjami V-Ray 3.6 i V-Ray Next. Różnice są naprawdę subtelne i polegają głównie na dodatkowej ikonie warstw Render Elements w głównym panelu i kilku dodatkowym opcjom dotyczącym między innymi automatyzacji ustawień Balansu BieliEkspozycji. Nie wpływa to jednak w żadnym stopniu na sposób pracy w oprogramowaniu. Najistotniejsze parametry wciąż są w tym samym miejscu, a dostęp do nich odbywa się w dokładnie taki sam sposób.

Sketchup - Czy V-Ray 3.6 bardzo różni się od V-Raya Next? - 01Na powyższym obrazie V-Ray Next jest po prawej stronie. Widać wyraźnie, że interfejs niewiele się różni.

Materiały - Porównanie V-ray 3.6 | V-ray Next

W V-Ray Next pojawiły się dodatkowe przekształcenia Spline i Bezier Curve, które pomagają w szybki sposób zmieniać Barwę, Nasycenie i Jasność tekstur. Pojawił się też nowy rodzaj materiału Metalness, który ułatwia wczytywanie tzw. materiałów PBR. V-Ray 3.6, mimo nie posiadania tych nowych opcji, radzi sobie jednak całkiem dobrze, a wykorzystywane w nim techniki są zupełnie analogiczne do tych, z których korzysta nowa wersja.

Podstawowe materiały nadal tworzy się w ten sam sposób, a poszczególne parametry pozostają uniwersalne. Nie ma tu więc takich dramatycznych różnic jak między jeszcze starszym V-Rayem 2.0, a następną generacją tego oprogramowania.

Sketchup - Czy V-Ray 3.6 bardzo różni się od V-Raya Next? - 02

Oświetlenie - Porównanie V-ray 3.6 | V-ray Next

To co sprawia, że V-Ray Next jest taki wyjątkowy to jego intuicyjność. Odnosi się to zarówno do interfejsu, jak też do podstawowych funkcji, które zostały znacznie uproszczone. Zamiast ustawiać parametry aparatu i balansu bieli możemy skorzystać z automatycznych ustawień, które po przeanalizowaniu sceny dopasują do niej idealnie jasność i kolory.

Model oświetlamy jednak zasadniczo tak samo: dodając te same rodzaje świateł i wykorzystując wspólne dla nich parametry intensywności, koloru i rozmiaru.

Sketchup - Czy V-Ray 3.6 bardzo różni się od V-Raya Next? - 03

Rendering - Porównanie V-ray 3.6 | V-ray Next

W V-Rayu Next usprawniono GPU rendering, który według producenta jest teraz dwukrotnie szybszy. Optymalizacja Dome Light, czyli nowa funkcja ADL sprawia z kolei, że widoki wykorzystujące ten rodzaj światła możemy przygotowywać nawet siedmiokrotnie szybciej. Wniosek jest więc jednoznaczny: V-Ray Next jest dużo szybszy od swojego poprzednika.

Ale czy w związku z tym ustawienia renderingu różnią się między wersjami? Nie, okazuje się, że ten proces przebiega nadal tak samo. Możemy więc nadal korzystać z identycznych parametrów.

Podsumowanie - Porównanie V-ray 3.6 | V-ray Next

W przypadku V-Raya najlepiej korzystać, w miarę możliwości, z najnowszych wersji oprogramowania, bo każda kolejna aktualizacja niesie ze sobą znaczne udogodnienia i wyraźnie skraca czas oczekiwania na wizualizację. Cały proces opiera się jednak na tych samych ustawieniach i bez względu na wersję silnika renderującego zawsze będzie wyglądał podobnie.

O ile różnice pomiędzy V-Rayem 2.0, a V-Rayem 3.6 są dość znaczące i przy zupełnie odmiennym interfejsie początkującemu użytkownikowi ciężko będzie dostrzec między nimi analogie, to między wersjami V-Ray 3.6 i V-Ray Next rozbieżności będą naprawdę minimalne.

Tym z was, którzy już korzystają z V-Raya Next polecam więc zajrzeć do kursu z wnętrzem M2 przygotowanego na trzeciej generacji V-Ray. Na pewno znajdziecie w nim całą masę nadal aktualnych wskazówek.

Pozdrawiam!

Autor

Piotr Kurpiewski

Prowadzi studio projektowe niuanse, gdzie realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki, projektowania przemysłowego i komunikacji wizualnej.

Jaki kurs online wybrać?

Jeśli nie jesteś zdecydowany, skorzystaj z naszych podpowiedzi

Zobacz

Jakiego oprogramowania chcesz się nauczyć?

  • kursy online Autocad
  • kursy online Blender
  • kursy online Digital Painting
  • kursy online Illustrator
  • kursy online Autodesk Inventor
  • kursy online Marvelous Designer
  • kursy online 3ds Max
  • kursy online Photoshop
  • kursy online Programowanie Android
  • kursy online Frontend
  • kur online Java
  • kursy online programowania - Kotlin
  • kursy online Programowanie Python
  • kursy online Revit
  • kursy online Rhinoceros 3d
  • kursy online Sketchup
  • kursy online Substance Painter
  • kursy online V-ray
  • kursy online Zbrush