Sketchup - Czy V-Ray 3.6 bardzo różni się od V-Raya Next?

Sketchup - Czy V-Ray 3.6 bardzo różni się od V-Raya Next?


Często piszecie do nas z pytaniem: “Czy kursy ze SketchUpa przygotowane na wersji V-Ray 3.6 są nadal aktualne i czy bardzo różnią się od tych przygotowanych na nowszym V-Rayu Next?”. Odpowiadając w dużym skrócie: z powodzeniem możecie przerabiać te kursy mając nowsze wersje V-Raya. Różnice między tymi wydaniami nie są duże, a w rozwinięciu tego artykułu postaram się wam to udowodnić.

Interfejs - Porównanie V-ray 3.6 | V-ray Next

Na pierwszy rzut oka włączając Asset Editora nie dostrzeżemy rozbieżności pomiędzy wersjami V-Ray 3.6 i V-Ray Next. Różnice są naprawdę subtelne i polegają głównie na dodatkowej ikonie warstw Render Elements w głównym panelu i kilku dodatkowym opcjom dotyczącym między innymi automatyzacji ustawień Balansu BieliEkspozycji. Nie wpływa to jednak w żadnym stopniu na sposób pracy w oprogramowaniu. Najistotniejsze parametry wciąż są w tym samym miejscu, a dostęp do nich odbywa się w dokładnie taki sam sposób.

Sketchup - Czy V-Ray 3.6 bardzo różni się od V-Raya Next? - 01Na powyższym obrazie V-Ray Next jest po prawej stronie. Widać wyraźnie, że interfejs niewiele się różni.

Materiały - Porównanie V-ray 3.6 | V-ray Next

W V-Ray Next pojawiły się dodatkowe przekształcenia Spline i Bezier Curve, które pomagają w szybki sposób zmieniać Barwę, Nasycenie i Jasność tekstur. Pojawił się też nowy rodzaj materiału Metalness, który ułatwia wczytywanie tzw. materiałów PBR. V-Ray 3.6, mimo nie posiadania tych nowych opcji, radzi sobie jednak całkiem dobrze, a wykorzystywane w nim techniki są zupełnie analogiczne do tych, z których korzysta nowa wersja.

Podstawowe materiały nadal tworzy się w ten sam sposób, a poszczególne parametry pozostają uniwersalne. Nie ma tu więc takich dramatycznych różnic jak między jeszcze starszym V-Rayem 2.0, a następną generacją tego oprogramowania.

Sketchup - Czy V-Ray 3.6 bardzo różni się od V-Raya Next? - 02

Oświetlenie - Porównanie V-ray 3.6 | V-ray Next

To co sprawia, że V-Ray Next jest taki wyjątkowy to jego intuicyjność. Odnosi się to zarówno do interfejsu, jak też do podstawowych funkcji, które zostały znacznie uproszczone. Zamiast ustawiać parametry aparatu i balansu bieli możemy skorzystać z automatycznych ustawień, które po przeanalizowaniu sceny dopasują do niej idealnie jasność i kolory.

Model oświetlamy jednak zasadniczo tak samo: dodając te same rodzaje świateł i wykorzystując wspólne dla nich parametry intensywności, koloru i rozmiaru.

Sketchup - Czy V-Ray 3.6 bardzo różni się od V-Raya Next? - 03

Rendering - Porównanie V-ray 3.6 | V-ray Next

W V-Rayu Next usprawniono GPU rendering, który według producenta jest teraz dwukrotnie szybszy. Optymalizacja Dome Light, czyli nowa funkcja ADL sprawia z kolei, że widoki wykorzystujące ten rodzaj światła możemy przygotowywać nawet siedmiokrotnie szybciej. Wniosek jest więc jednoznaczny: V-Ray Next jest dużo szybszy od swojego poprzednika.

Ale czy w związku z tym ustawienia renderingu różnią się między wersjami? Nie, okazuje się, że ten proces przebiega nadal tak samo. Możemy więc nadal korzystać z identycznych parametrów.

Podsumowanie - Porównanie V-ray 3.6 | V-ray Next

W przypadku V-Raya najlepiej korzystać, w miarę możliwości, z najnowszych wersji oprogramowania, bo każda kolejna aktualizacja niesie ze sobą znaczne udogodnienia i wyraźnie skraca czas oczekiwania na wizualizację. Cały proces opiera się jednak na tych samych ustawieniach i bez względu na wersję silnika renderującego zawsze będzie wyglądał podobnie.

O ile różnice pomiędzy V-Rayem 2.0, a V-Rayem 3.6 są dość znaczące i przy zupełnie odmiennym interfejsie początkującemu użytkownikowi ciężko będzie dostrzec między nimi analogie, to między wersjami V-Ray 3.6 i V-Ray Next rozbieżności będą naprawdę minimalne.

Tym z was, którzy już korzystają z V-Raya Next polecam więc zajrzeć do kursu z wnętrzem M2 przygotowanego na trzeciej generacji V-Ray. Na pewno znajdziecie w nim całą masę nadal aktualnych wskazówek.

Pozdrawiam!

Autor

Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie. Od 2019 roku rozwija karierę naukową na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie, gdzie prowadzi autorski kurs komputerowego wspomagania  projektowania. Prace jego studentów można zobaczyć w galerii.

W CG Wisdom realizuje głównie materiały poświęcone grafice 3D. Regularnie nagrywa tutoriale i pisze artykuły na temat SketchUpa i V-Raya.

Każdą wolną chwilę spędza na Suwalszczyźnie. W otoczeniu natury oddaje się swoim zainteresowaniom: czytaniu książek i aktywności fizycznej.

Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!