Sketchup - Camera clipping - jak naprawić ucinanie modelu?

Sketchup - Camera clipping - jak naprawić ucinanie modelu?


Camera clipping
to jeden z najczęstszych problemów, na które napotykają początkujący użytkownicy SketchUpa. Polega na ucinaniu geometrii podczas zbliżania się do niej i orbitowania wokół niej. Ciężko jest w takich warunkach wykonywać precyzyjne operacje na małych elementach. Utrudnione jest nawet ich zaznaczenie, bo geometria podczas zoomowania po prostu znika.

Sketchup - Camera clipping - jak naprawić ucinanie modelu? - 02

Na szczęście geometria znika tylko w podglądzie. Nie martw się, że Twoja scena ulegnie zniszczeniu, ponieważ jest to zjawisko wyłącznie optyczne i stosunkowo łatwo jest to naprawić. Najważniejsze jest prawidłowe rozpoznanie problemu.

Duże pole widoku

Jedną z przyczyn ucinania modelu jest zbyt duże pole widoku. To kąt, który określa zasięg pola widzenia. Normalne pole u człowieka sięga w przybliżeniu od 60 do 107 stopni. W SketchUpie Pro ta wartość jest ustawiona domyślnie na 30°. Odpowiada ona obiektywowi długoogniskowemu, więc wygląda dla nas naturalnie (jak zdjęcie). W rzeczywistości istnieją jednak również obiektywy szerokokątne, a nawet tzw. rybie oko, którego pole widoku wynosi ponad 180°.

Pole widoku można kontrolować w zakładce Kamera / Pole widoku. Bezpośrednio po wybraniu tej funkcji można wpisać konkretny kąt, np. 30° lub określić wartość poglądowo zbliżając się i oddalając narzędziem lupy z przytrzymanym klawiszem Shift.

Sketchup - Camera clipping - jak naprawić ucinanie modelu? 03

Im mniejszy kąt, tym mniej uciążliwy camera clipping. Niestety, małe pole widoku utrudnia nawigację, zwiększając odległość soczewki od modelu. Jest to więc najprostsze rozwiązanie, ale często tylko tymczasowe.

Niedopasowana skala

Niejednokrotnie scena, nad którą pracujemy zachowuje się normalnie i nie rodzi istotnych problemów z ucinaniem. Dopiero po wejściu w konkretny model (np. lampy czy fotela), geometria zanika. Ma to związek ze skalą komponentu, który jest zbyt mały lub za duży. Być może został stworzony z wykorzystaniem innych docelowych jednostek (np. metrów, zamiast milimetrów), a potem zmniejszony (lub zwiększony) wielokrotnie przy pomocy narzędzia skali.

Problem występuje szczególnie wśród modeli importowanych z zewnętrznych bibliotek (np. 3D Warehouse). Można go jednak łatwo rozwiązać, ustawiając obecną skalę jako wiążącą. Wystarczy kliknąć na problematyczny komponent prawym klawiszem myszy i wybrać Zdefiniuj skalę.

Sketchup - Camera clipping - jak naprawić ucinanie modelu? 04

Niestety, często pobrany model ma kilka kolejno zagnieżdżonych komponentów: jeden w drugim. Ciężko jest wtedy ustalić który z nich sprawia problemy. W tej sytuacji można po prostu rozbić komponent do “gołej geometrii” klikając na nim prawym klawiszem i wybierając Rozbij, aż do skutku, a potem ponownie połączyć go w grupę.

Znaczne oddalenie od punktu (0, 0, 0)

Podczas importu modeli, nie tylko z 3D Warehouse, ale także rzutów w formacie .dwg czy plików projektowych z innych programów, np. .dae lub .3ds możemy napotkać na jeszcze inny problem; tym razem nie związany ze skalą, a ze znacznym oddaleniem od punktu (0, 0, 0). Ten punkt to środek układu współrzędnych, w którym przecinają się trzy osie: zielona, czerwona i niebieska.

Jest on miejscem referencyjnym dla SketchUpa i im bliżej niego znajduje się geometria, tym program łatwiej ją odczytuje. Im dalej od punktu “zero”, tym trudniej jest ją przetworzyć. Praca na dwumetrowej sofie, która znajduje się od niego w odległości kilku kilometrów będzie właściwie niemożliwa. Rozwiązanie jest jednak proste: wystarczy przesunąć wszystkie elementy sceny jak najbliżej punktu (0, 0, 0), a SketchUp przestanie ucinać model.

Sketchup - Camera clipping - jak naprawić ucinanie modelu? 05

Z reguły osie są wyraźnie widoczne w oknie roboczym SketchUpa. Jeśli jednak tak się nie dzieje, to należy upewnić się, że w zakładce Style / Edycja / Ustawienia modelowania zostały włączone Osie modelu. Po ich aktywowaniu znalezienie punktu zero nie powinno już stanowić żadnego problemu.

Olbrzymi model

Podczas pracy na olbrzymim zakresie, np. projektując rozległe osiedle mieszkaniowe, niełatwo jest skutecznie zlikwidować zjawisko ucinania modelu. W tej sytuacji można podzielić plik na kilka scen, ustawić małe Pole widoku lub skorzystać z rozszerzeń opisanych w następnym rozdziale.

Zdecydowanie częściej olbrzymi model powstaje jednak nieintencjonalnie. Na przykład wtedy, gdy mały element geometrii ląduje za daleko od omawianego poprzednio punktu (0, 0, 0), mimo tego, że pozostała geometria znajduje się w jego pobliżu. Niejednokrotnie jest to związane z błędami podczas importu.

Sketchup - Camera clipping - jak naprawić ucinanie modelu? 06

Żeby sprawdzić jaki jest faktyczny rozmiar sceny wybieram narzędzie Kamera / Dopasuj do okna (lub skrót klawiszowy Shift + Z). To daje nam pogląd na zakres i jednocześnie możliwość usunięcia niechcianej geometrii. Nawet niewielka, kilkumilimetrowa linia może powodować zjawisko ucinania modelu. Zdarza się, że z dużej odległości taka linia pozostaje niewidoczna i jedynym sposobem na jej zaznaczenie pozostaje zaznaczenie ramką.

Można równie dobrze zaznaczyć cały model (skrót klawiszowy Ctrl + A), a następnie odznaczyć niezbędną geometrię np. przytrzymując Ctrl + Shift i rysując ramkę wokół. To da nam pewność, że zaznaczymy wyłącznie niechciane elementy. Po ich usunięciu pozbędziemy się problemu ucinania modelu na dobre!

Sketchup - Camera clipping - jak naprawić ucinanie modelu? 07

Rozszerzenia

Poza natywnymi narzędziami SketchUp można również skorzystać z zewnętrznych rozszerzeń. Jednym z nich jest Clipping Plane, które rozwiązuje problem z przycinaniem kamery jednym kliknięciem. Jest to jednak plugin płatny.

Na szczęście właściwie tak samo działa zupełnie darmowe rozszerzenie Clipping Fix, które można pobrać bezpośrednio ze strony SketchUcation. A jeśli potrzebujesz bardziej zaawansowanego narzędzia, to S4U Clipping Camera daje możliwość wpisania konkretnych wartości, po przekroczeniu których zacznie występować zjawisko ucinania geometrii. Skorzystanie z któregokolwiek z tych pluginów da Ci możliwość pracy nawet z olbrzymimi modelami!

Podsumowanie

Camera clipping to bardzo częste zjawisko i nie da się uniknąć jego występowania. Jest jednak stosunkowo niegroźne i łatwe do usunięcia lub zniwelowania. Po lekturze tego artykułu nie powinieneś mieć już z nim problemów ;-)

Autor

Piotr Kurpiewski

Prowadzi studio projektowe niuanse, gdzie realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki, projektowania przemysłowego i komunikacji wizualnej.

Jaki kurs online wybrać?

Jeśli nie jesteś zdecydowany, skorzystaj z naszych podpowiedzi

Zobacz

Jakiego oprogramowania chcesz się nauczyć?

  • kursy online Autocad
  • kursy online Blender
  • kursy online Digital Painting
  • kursy online Illustrator
  • kursy online Marvelous Designer
  • kursy online 3ds Max
  • kursy online Photoshop
  • kursy online Revit
  • kursy online Rhinoceros 3d
  • kursy online Sketchup
  • kursy online V-ray
  • kursy online Zbrush