Data publikacji: 17-07-2024 | Data aktualizacji: 17-07-2024 | Autor: Mateusz Ciećwierz
Data publikacji: 17-07-2024 | Data aktualizacji: 17-07-2024 | Autor: Mateusz Ciećwierz
Wybór komputera do pracy z programami graficznymi, takimi jak SketchUp czy 3ds Max, jest kluczowy dla wydajności Twojej pracy. Przed zakupem musisz rozważyć kilka najważniejszych kwestii. Zastanów się, czy wolisz Mac czy PC. Wybierając procesor, zwróć uwagę na stosunek wydajności do ceny, aby nie przepłacić. Pamiętaj o RAM, dla większości projektów 16-32 GB powinno wystarczyć. Natomiast jeśli wykonujesz wizualizacje architektoniczne, zacznij od razu od 64 GB. Karta graficzna to kolejny ważny element, polecam karty nVdia. Zadbaj o dobry dysk twardy o pojemności co najmniej 500 GB. Wielkość zasilacza zależy od tego, czy planujesz przeliczać wizualizacje na jednej czy kilku kartach jednocześnie. Oprócz mocy, dobrze jest też sprawdzić głośność zasilacza. Ostatni element - obudowa - ma znaczenie nie tylko estetyczne. Jeśli planujesz w przyszłości rozbudować swój komputer i pracować na kilku kartach, wybierz większą obudowę. Przeczytaj artykuł i poznaj szczegółowe wskazówki.
Jeśli pracujesz w Sketchupie, 3ds Maxie lub innym programie do grafiki 3d, to na pewno prędzej czy później nadejdzie moment, gdy będzie trzeba wymienić komputer na nowszy. W tym poradniku nie znajdziesz informacji jakie dokładnie podzespoły wybrać, ponieważ rynek zmienia się bardzo szybko. Postaram się jednak przekazać kilka ogólnych zaleceń wynikających z moich osobistych doświadczeń i obserwacji, które powinny ułatwić Ci podjęcie decyzji na czym się głównie skupić. Dodam, że nie jestem ekspertem jeśli chodzi o składanie komputerów, ale już wiele lat pracuję z programami graficznymi i wiem na co warto zwrócić uwagę.
W tekście tym będę pisał raczej o komputerach stacjonarnych, ale część informacji na pewno będziesz mógł wykorzystać wybierając laptopa :)
Na początek chciałbym zająć stanowisko czy warto kupować Maca w wypadku pracy z programami graficznymi. Jeśli zależy nam głównie na osiągach i na dobrym stosunku ceny do wydajności to możemy od razu odrzucić zakup Maca. Niestety komputery firmy Apple są po prostu bardzo drogie i za te same pieniądze otrzymamy, może nie aż tak ładny sprzęt, ale na pewno wydajniejszy. Prawdopodobnie to jest najważniejsze dla większości osób, które szukają komputera do pracy.
W momencie jak piszę ten tekst renderowanie z wykorzystaniem CPU nadal jest bardzo popularne i pewnie jeszcze będzie jakiś czas. Można powiedzieć, że najlepiej kupić najszybszy procesor na jaki nas stać, ale czasami nie ma też sensu przepłacać.
Przykładowo w tym momencie Ryzen 3950X kosztuje około 3500 zł, a jego średni wynik w V-ray Benchmarku, to 26 000 punktów. Natomiast Ryzen 3900X, który kosztuje około 2150 zł osiąga średni wynik mniej więcej 21 000 punktów. Czyli płacąc ponad 60% więcej uzyskujemy przyrost mocy o około 25%. Trzeba już samemu sobie odpowiedzieć na pytanie, czy taka cena za taki przyrost mocy jest dla nas zadowalająca.
Myślę, że zasada ta będzie aktualna w każdym momencie niezależnie od modeli dostępnych procesorów.
Najpierw może odpowiedzmy sobie na pytanie do czego potrzebna nam jest pamięć RAM? Im więcej mamy pamięci tym więcej złożonych modeli 3d możemy mieć w scenie oraz tym więcej tekstur wysokiej jakości możemy używać. Natomiast warto pamiętać o tym, że większa ilość ramu wcale nie przyspieszy renderowania. Jej brak może spowolnić proces liczenia, ale nadmiar nic nam tak naprawdę nie da.
Więcej na temat problemów związanych z brakiem ramu znajdziecie w tym artykule - Dlaczego rendering się zawiesza, wywala lub trwa bardzo długo? Poradnik - 3ds Max
Najważniejsze wg mnie jest wyuczenie w sobie odpowiednich zwyczajów. Przede wszystkim warto pamiętać o tym, aby nie wykorzystywać bardzo skomplikowanych modeli gdy nie ma takiej potrzeby. Przykładowo jeśli chcemy dodać jakiś mały wazon, który został przygotowany przez osobę, która nie przejmowała się liczbą poligonów, to może okazać się, że liczy ich np. 100 tys. Kilka takich detali może mocno spowolnić zupełnie niepotrzebnie naszą scenę i obciążyć komputer. Taki sam obiekt może mieć prawdopodobnie 1 tys poligonów i na renderze będzie wyglądał identycznie.
Jeśli zajmujemy się głównie przygotowywaniem wizualizacji wnętrz, to większości przypadków wystarczy nam spokojnie 16 gb ramu. Jeśli jednak chcemy mieć spokojną głowę na dłuższy czas to można kupić od razu 32 gb.
Jeśli natomiast zajmujemy się przygotowywaniem wizualizacji architektonicznych, to prawdopodobnie najlepiej będzie zacząć od 32 gb lub od razu kupić 64 gb. Zależy jak dużo zieleni zamierzamy wykorzystywać w wizualizacjach.
Na ten moment możemy na pewno założyć, że trzeba wybrać kartę firmy nVidia, ponieważ karty firmy AMD nie mogą być wykorzystywane do obliczeń renderów w V-rayu. Nie dla wszystkich jest to oczywiste i łatwo się w ten sposób narazić na niepotrzebne koszty.
Jeśli nie planujemy przeliczać renderów z wykorzystaniem GPU, to prawdopodobnie wystarczy nam karta ze średniej półki za około 1500 zł. Nie ma raczej potrzeby kupowania najszybszej karty za ponad 5 tys zł jeśli liczenie z jej wykorzystaniem nie będzie dla nas najważniejsze.
Sytuacja z kartami graficznymi jest o tyle dobra, że praktycznie w dowolnym momencie możemy wymienić starszą kartę na nowszą lub dokupić kolejną jeśli nasza specyfikacja na to pozwala.
Więcej na ten temat znajdziecie w artykule - Jak 5-krotnie skrócić czas renderowania. Pierwsze wrażenia z renderowania na GPU
Jeśli jednak chcesz głównie obliczać wizualizacje z wykorzystaniem GPU, to warto pomyśleć o tym przed zakupem komputera. Możemy wtedy tak przygotować swoją jednostkę, że możliwe będzie dołożenie drugiej, a nawet trzeciej karty bez większego problemu. Jeśli chcemy złożyć sobie taki komputer, to pewnie warto będzie skonsultować się z kimś kto się bardziej na tym zna od nas.
Jako ciekawostkę dodam, że np dwie karty 2070 Super za około 2500 zł sztuka mogą być o około 30% szybsze niż jedna karta 2080 Ti za około 5000 zł. Warto o tym pamiętać jeśli planujemy wykonywać obliczenia na GPU.
Dobrze jest na system i programy mieć oddzielny szybszy dysk o pojemności co najmniej 500 GB, ponieważ Windows z czasem bardzo lubi się rozrastać. Polecam standardowy dysk SSD albo SSD NVMe. Ten drugi jest jeszcze szybszy, ale oczywiście droższy. W wypadku pracy na programach graficznych możliwe, ze nie będzie miało to aż takie znaczenie. Prawdopodobnie bardziej odczują to osoby, które pracują w programach do edycji wideo.
Jako drugi dysk do przechowywania danych warto wybrać taki z prędkością obrotów 7200 na minutę o odpowiadającej nam pojemności.
O zasilaczu warto pomyśleć wcześniej jeśli rozważamy liczenie na kilku kartach graficznych w przyszłości. W takim wypadku polecałbym zasilacz o mocy 800-1000 W, aby mieć rezerwę na przyszłość. W wypadku gdy będziemy mieć standardowo jedną kartę, to wystarczy prawdopodobnie 400-500 W.
Warto też zwrócić uwagę na certyfikat zasilacza, czy posiada - bronze, silver, gold, platinum czy titanium. Im lepszy certyfikat tym lepsza wydajność. Tabelkę z dokładnym opisem certyfikatów znajdziecie pod tym linkiem. W większości wypadków wystarczy pewnie gold lud platinum.
Polecam też sprawdzić głośność zasilacza jeśli zależy nam na cichej pracy komputera.
Wybór obudowy poza walorami estetycznymi może mieć też znaczenie w sytuacji, gdy chcemy liczyć wizualizacje z wykorzystaniem kilku kart graficznych. O ile dwie karty graficzne zmieszczą się prawdopodobnie do większości standardowych obudów o tyle jeśli chcemy korzystać z trzech, to lepiej już wybrać obudowę większa niż standardowa.
Mam nadzieję, że te porady trochę rozjaśniły niektórym osobom na co warto zwrócić uwagę, a za co nie warto przepłacać. Niestety nadal pozostanie kwestia wyboru konkretnych komponentów, ale mam nadzieje, że dzięki tej wiedzy stanie się to chociaż trochę prostsze :).
Pozdrawiam!
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?