Jak modelować szybko i wydajnie w Sketchupie? Poradnik

Data publikacji: 22-10-2018  |  Data aktualizacji: 30-03-2020  | Autor: Piotr Kurpiewski

Jak modelować szybko i wydajnie w Sketchupie? Poradnik


Zasadniczo każdy użytkownik SketchUpa ma do dyspozycji taki sam zestaw narzędzi. Można jednak korzystać z nich na wiele różnych sposobów. Celem tego tekstu jest opisanie 5 złotych zasad, których przestrzeganie pomoże Ci modelować wydajniej.

1. Usystematyzuj swoją pracę.

Podstawą każdego projektu jest dobra organizacja. Na początku określ precyzyjnie zakres pracy i konsekwentnie się go trzymaj. Jeśli czegoś nie widać w kamerze, nie modeluj tego. Nie skupiaj się na szczegółach. Połóż nacisk na pierwszy plan, a drugi i trzeci potraktuj schematycznie.

Jak modelować szybko i wydajnie 01

Przy powtarzalnych operacjach wymagających od Ciebie wielu działań, podziel je na mniejsze akcje i wykonuj zawsze w określonej kolejności. Zapamiętaj przykład Adama Smitha o fabryce szpilek, w której każdy z jej pracowników ma inne zadanie: jeden wyciąga drut, drugi go prostuje, trzeci tnie itd. W ten sposób 10 robotników jest w stanie wyprodukować 48,000 szpilek dziennie. Gdyby każde z zadań robili sami, wyprodukowaliby maksymalnie 200 szpilek dziennie.

2. Używaj skrótów klawiszowych.

Nie wybieraj narzędzi z paska menu. Robiąc to wielokrotnie tracisz dużo czasu. Skróty klawiszowe pomogą Ci zaoszczędzić cenne sekundy. Łatwo je zapamiętać, bo odpowiadają pierwszym literom operacji: np. L - line, S - scale czy M - move. Jeśli nie jesteś dobry w skojarzeniach, możesz ustawić własne skróty korzystając z zakładki Skróty klawiszowe w menu Okno / Preferencje.

Jak modelować szybko i wydajnie 02

Co więcej, nie wszystkie operacje mają przypisane swoje odpowiedniki na klawiaturze. Warto dodać przynajmniej część z nich. Ja proponuję skrót na widok, w którym ukryta jest nieaktywna część modelu, czyli: Ukryj pozostałą część modelu z menu Widok / Edycja komponentu.

Zachęcamy do zapoznania się z naszą darmową rozpiską ze skrótami klawiszowymi dla programu Sketchup Pro.

3. Korzystaj z grup i twórz komponenty.

Dziel swoje sceny na hierarchiczne grupy. Ten sam model będący tzw. wolną geometrią będzie sprawiał SketchUpowi dużo więcej trudności niż taki, który będzie rozsądnie podzielony na grupy. Pracuj na podstawie zbiorów, a powtarzające się modele zamieniaj na komponenty. Dwa komponenty będą dużo korzystniejsze dla Twojego pliku niż dwie grupy o tej samej zawartości.

Jak modelować szybko i wydajnie 03
Schemat przedstawia zasadę podziału na grupy i komponenty (A-M) w przypadku prostego modelu domu parterowego.

4. Modeluj w zewnętrznych plikach.

Każdy komponent znajdujący się w scenie możesz zapisać jako oddzielny plik na dysku wybierając Zapisz jako… z menu Edycja / Komponent. Modelując “na zewnątrz” możesz zaoszczędzić dużo czasu. Łatwiej bowiem będzie Ci wprowadzać zmiany w pustym pliku z jednym pokojem niż na pliku z całym domem, którego ten sam pokój zajmuje tylko część. To też jedyny sposób na efektywną pracę wielu osób nad jednym projektem.

Jak modelować szybko i wydajnie 04

Aby importować zmiany wprowadzone w oddzielnym pliku, po zapisaniu postępów swojej pracy, po prostu kliknij prawym klawiszem myszy na aktywny komponent i wybierz Aktualizuj…

5. Korzystaj z rozszerzeń.

Wtyczki mogą znacząco ułatwić wiele przekształceń. Skomplikowany proces odnalezienia stycznej prostopadłej do punktu i narysowania w tej samej płaszczyźnie przekroju koła o 36 segmentach można wykonać przy pomocy kilku kliknięć w odpowiednim rozszerzeniu.

Jak modelować szybko i wydajnie 05

Gdzie ich szukać? Sam SketchUp dysponuje rozbudowaną bazą Extension Warehouse, w której znajduje się ponad 500 przydatnych pluginów. Kolejne kilkaset wtyczek znajdziesz w SketchUcation PluginStore. Jeśli natomiast nie wiesz od czego zacząć zajrzyj do artykułu: 10 przydatnych pluginów, które musisz znać!.

Zachęcamy również do zapoznania się z naszą ofertą kursów online ze Sketchupa.

Pozdrawiam :)


Autor

Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie.

Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!