Generowanie modeli 3D przy pomocy sztucznej inteligencji

Data publikacji: 13-11-2024  |  Data aktualizacji: 13-11-2024  | Autor: Piotr Kurpiewski

Sztuczna inteligencja coraz bardziej wpływa na proces tworzenia modeli 3D, umożliwiając generowanie trójwymiarowych siatek na podstawie zdjęć dzięki zaawansowanym algorytmom i fotogrametrii. Technologie takie jak te oferowane przez Stability AI (modele TripoSR, Fast 3D) oraz platformy jak Lumalabs (model Genie) umożliwiają szybkie prototypowanie modeli, co jest szczególnie przydatne w concept arcie i game-devie. Choć narzędzia te mają ograniczenia dotyczące jakości i szczegółowości, wciąż mogą pomóc grafikom na początkowym etapie. Obecnie sztuczna inteligencja wspomaga proces, ale nie zastępuje całkowicie tradycyjnych metod, szczególnie w wymagających projektach. W przyszłości rozwój tej technologii może znacznie ułatwić pracę projektantom i twórcom.

Generowanie modeli 3D przy pomocy sztucznej inteligencji

Spis treści

    W ostatnich latach sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę w procesie tworzenia modeli 3D. Technologie, które wcześniej były zarezerwowane dla dużych studiów i profesjonalnych artystów, są teraz dostępne dla każdego z dostępem do Internetu. Ale jak dokładnie działa generowanie modeli 3D za pomocą sztucznej inteligencji i jakie są jego ograniczenia? W tym artykule przyjrzymy się temu, jak AI wpływa na świat grafiki 3D.

    Jak działa tworzenie modeli 3D za pomocą sztucznej inteligencji?

    Generowanie trójwymiarowych siatek opiera się na przekształcaniu zdjęć przy użyciu zaawansowanych algorytmów sztucznej inteligencji oraz fotogrametrii. Czasem wystarczy nawet jedno zdjęcie! AI analizuje dostarczone obrazy, identyfikuje charakterystyczne punkty i na ich podstawie rekonstruuje geometrię obiektu. Proces ten może wykorzystywać sieci neuronowe do identyfikacji kształtów i tekstur, a także do przewidywania brakujących informacji, niezbędnych do stworzenia pełnego modelu. Technologie takie jak modele generatywne (GAN) czy algorytmy uczenia maszynowego są w stanie odtworzyć szczegóły obiektu, nawet gdy dane wejściowe są niekompletne.

    Nowe możliwości generowania siatek dzięki Stability AI

    Jednym z najnowszych i najbardziej interesujących narzędzi w kontekście tworzenia modeli 3D są modele od Stability AI, współtwórców Stable Diffusion. Zero123, TripoSR oraz Fast 3D to modele AI, które umożliwiają darmowe generowanie trójwymiarowych siatek. Wykorzystują zaawansowane algorytmy, aby tworzyć modele na podstawie dwuwymiarowych obrazów. Jeśli jesteś ciekaw, jak to wygląda w praktyce, sprawdź demo TripoSR przygotowane przez Stability AI.

    Generowanie modeli 3D przy pomocy sztucznej inteligencji - 01

    Ta technologia staje się szczególnie popularna wśród twórców, którzy chcą tworzyć modele bez konieczności manualnego modelowania każdego szczegółu. Ma ogromny potencjał w procesie tworzenia concept artu oraz w game-devie. Dzięki szybkiemu prototypowaniu narzędzia te pomagają artystom w wizualizacji pomysłów i koncepcji w krótkim czasie.

    Pełne wykorzystanie możliwości modeli TripoSR czy Fast 3D wymaga pewnej wiedzy. Aby uzyskać dobre rezultaty, użytkownik musi zrozumieć, jak obsługiwać interfejs Stable Diffusion, czyli jak dobierać odpowiednie parametry i jak pracować z danymi wejściowymi, aby AI miała odpowiednią bazę do generowania modelu. W praktyce oznacza to, że mimo darmowego dostępu, trzeba poświęcić nieco czasu na naukę interfejsu oraz eksperymentowanie, aby osiągnąć zamierzony efekt.

    W moim kursie poświęconym podstawom Stable Diffusion szczegółowo omówiłem, jak skutecznie pracować z tego typu narzędziami, by jak najlepiej wykorzystać ich potencjał. Po więcej szczegółów zapraszam do kursu - AI - sztuczna inteligencja - Stable Diffusion od podstaw.

    Alternatywne platformy do generowania modeli 3D

    Wiele platform, takich jak Lumalabs (znana głównie z generowania wideo), pozwala na generowanie modeli 3D bezpośrednio w przeglądarce, bez specjalistycznej wiedzy. Lumalabs oferuje model Genie, który pozwala na generowanie modeli na podstawie opisu. Dzięki temu narzędzie to jest przystępne zarówno dla amatorów, jak i profesjonalistów szukających szybkich rezultatów.

    Genie ma łatwy w użyciu interfejs, który pozwala użytkownikom na generowanie modeli w kilku prostych krokach. Wystarczy opisać to, co chcemy uzyskać, a AI zajmuje się resztą, przekształcając prompt w model 3D. Niestety, narzędzie to ma pewne ograniczenia, jeśli chodzi o jakość i szczegółowość modeli. Generowanie na podstawie opisu często nie daje w pełni satysfakcjonujących rezultatów, szczególnie w przypadku bardziej skomplikowanych obiektów.

    Generowanie modeli 3D przy pomocy sztucznej inteligencji - 02

    Platformy takie jak Genie są idealne do szybkiego generowania prototypów lub modeli, które nie wymagają dużej precyzji. Jednak dla osób, które poszukują bardziej zaawansowanych rezultatów, konieczne jest skorzystanie z bardziej zaawansowanych narzędzi, opartych w większym stopniu na fotogrametrii niż na algorytmach uczenia maszynowego.

    SPRAWDŹ NASZE KURSY Z AI - SZTUCZNEJ INTELIGENCJI!

    Wyzwania i ograniczenia generowania modeli 3D przy użyciu AI

    Jednym z głównych wyzwań w generowaniu modeli 3D za pomocą AI jest tworzenie siatek z ograniczonej liczby zdjęć. Algorytmy, choć zaawansowane, wciąż mają trudności z odtworzeniem skomplikowanych detali przy ograniczonych danych wejściowych. Im więcej zdjęć dostarczymy AI, tym lepsze będą wyniki.

    W przypadku bardziej wymagających projektów, gdzie precyzja i jakość są kluczowe, warto skorzystać z oprogramowania opartego na technologii fotogrametrii, takiego jak RealityCapture. Technologia ta polega na przetwarzaniu dużej ilości zdjęć w celu stworzenia dokładnych modeli 3D. Fotogrametria pozwala na uzyskanie realistycznych efektów, szczególnie w przypadku bardziej skomplikowanych obiektów, takich jak architektura, meble czy elementy przyrody. Sztuczna inteligencja w tym przypadku jest wykorzystywana na etapie finalizacji procesu, gdzie pomaga w optymalizacji siatek oraz w automatycznym korygowaniu błędów, ale nie pełni funkcji głównego elementu generującego model. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule pt.: “Fotogrametria - tworzenie siatek 3D na podstawie zdjęć - jak to działa?”.

    Przyszłość modelowania 3D przy użyciu sztucznej inteligencji

    Technologia generowania modeli 3D z wykorzystaniem AI jest wciąż w fazie intensywnego rozwoju, a przed nami jeszcze wiele zmian i ulepszeń. W przyszłości możemy spodziewać się bardziej zaawansowanych algorytmów, które będą lepiej rozumieć dane wejściowe, co pozwoli na generowanie jeszcze bardziej skomplikowanych i realistycznych modeli na podstawie minimalnej ilości danych.

    Obecnie, mimo wielu zalet, sztuczna inteligencja wciąż ma trudności z pełnym zastąpieniem człowieka w procesie tworzenia modeli 3D. Jakość modeli generowanych przez sztuczną inteligencję pozostawia wiele do życzenia. Stabilność wyników, kontrola nad szczegółami oraz realistyczne odwzorowanie materiałów to elementy, które wciąż wymagają poprawy. Ciężko jest wyobrazić sobie obecnie, że takie modele znajdą zastosowanie w branży architektonicznej czy wnętrzarskiej; świetnie sprawdzą się za to w procesie koncepcyjnym.

    Podsumowanie

    Generowanie modeli 3D przy użyciu sztucznej inteligencji otwiera przed nami wiele nowych możliwości, upraszczając proces tworzenia i pozwalając na szybsze prototypowanie. Narzędzia takie jak Stability AI i Lumalabs pomagają twórcom w realizacji ich pomysłów, choć wciąż mają swoje ograniczenia, szczególnie w kontekście jakości i detali. Mimo to, technologia ta rozwija się dynamicznie, a kolejne innowacje mogą znacząco wpłynąć na sposób pracy projektantów, zwłaszcza w fazie koncepcyjnej.

    Jeżeli chcesz lepiej zrozumieć, jak efektywnie korzystać z AI w generowaniu modeli 3D, zapraszam do mojego kursu - AI - Sztuczna inteligencja - Stable Diffusion od podstaw. Kurs ten pomoże Ci maksymalnie wykorzystać potencjał dostępnych narzędzi i znacząco podnieść swoje umiejętności w zakresie grafiki 3D.

    Autor

    Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

    Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie.

    Przeczytaj o AI - Sztuczna inteligencja na naszym blogu