Sketchup, Vray - Szkło - Wszystko co musisz wiedzieć - Poradnik, tutorial

Data publikacji: 15-06-2022  |  Data aktualizacji: 22-05-2025  | Autor: Piotr Kurpiewski

V-Ray oferuje szereg zaawansowanych parametrów szkła. Aby uzyskać przezroczystość, skorzystaj z parametru Refraction Color. Refraction Color daje jednolity efekt koloru na całej powierzchni, z kolei funkcja Color For zwiększa realistyczność obrazu i nadaje kolor o różnej intensywności w zależności od grubości materiału. Za sposób w jaki światło załamuje się w renderze odpowiada funkcja Refraction IOR. W artykule poznasz szczegóły dotyczące każdego z tych parametrów i dowiesz się, jak je ustawiać, by tworzyć fotorealistyczne wizualizacje.

Sketchup, Vray - Szkło - Wszystko co musisz wiedzieć - Poradnik, tutorial

Spis treści

    Zdecydowaną większość materiałów występujących w rzeczywistości można odtworzyć korzystając z parametrów: Diffuse, ReflectionBump, które odpowiadają kolejno za kolor, odbicia i strukturę. Ustawiając je odpowiednio, bez dodatkowych opcji, można uzyskać efekt zarówno tynku, drewna jak i metalu (pamiętasz mój artykuł pt. Jak zrobić lustro?). Szkło rządzi się jednak innymi prawami.

    Przezroczystość - Opacity

    Fundamentalną cechą szkła jest jego przezroczystość. Łatwo odwzorować ją w SketchUpie zmniejszając Krycie w zakładce Materiały. To najprostszy, ale również niedoskonały sposób uzyskania efektu szkła. Pomija bowiem jego istotne cechy: odbicia, załamania światła i różnice zabarwienia.

    Te zaawansowane parametry można wprowadzić dopiero w V-Rayu. Tutaj znowu pojawia się parametr krycia, wyrażony przez Opacity, który jest kolejny raz niewystarczający. Żeby otrzymać przekonujące szkło trzeba skorzystać z opcji Refraction.

    Parametr Opacity dla szkła w SketchUp V-Ray – podstawy

    Refraction

    Może Ci się to wydać dziwne, ale krycie szkła, Opacity powinno być zawsze równe 1. Materiał szklany powinien być całkowicie kryjący. Przezroczystości należy szukać w zakładce Refraction. To tam, w parametrze Refraction Color włącza się ją lub wyłącza. Czarny kolor ustawia się domyślnie dla wszystkich nieszklanych materiałów. Biały kolor oznacza szkło.

    Refraction różni się od Opacity tym, że poza przezroczystością odwzorowuje także złożone cechy szkła, m. in.: załamania w powierzchni, różnicę natężenia koloru czy wyraźność obrazu za szkłem.

    Parametr Refraction dla szkła w SketchUp V-Ray – tutorialParametr Refraction dla szkła w SketchUp V-Ray – tutorial

    Refraction Color

    Refraction Color, jak już wspomniałem, włącza lub wyłącza pełny efekt szkła. Odpowiada również za jego podstawowy kolor. Biały da zupełnie neutralny efekt. Lekko zielony jednolicie zabarwi materiał.

    Uwaga! Zbyt ciemne wartości mogą dać nieoczekiwane rezultaty. Najlepiej wybierać kolory z wysokich rejestrów.

    Refraction Color – kolor szkła w SketchUp V-RayRefraction Color – kolor szkła w SketchUp V-Ray

    Fog Color

    Refraction Color daje jednolity efekt koloru na całej powierzchni szkła. Dopiero funkcja Fog Color realistycznie zabarwia materiał nadając mu intensywny kolor wszędzie tam, gdzie szkło jest grubsze i mniej intensywny kolor na jego cieńszych fragmentach. Jest to tym bardziej istotne im bardziej geometrycznie złożony jest model. W prostopadłościennych taflach szkła efekt jest widoczny tylko na krawędziach.

    Znów należy wybierać kolory z wysokich rejestrów jasności, aby uniknąć niepożądanych rezultatów. Efekt można jeszcze zbalansować za pomocą Fog Depth, który osłabia lub nasila zabarwienie.

    Warto tu jeszcze wspomnieć, że zmiana podstawowego koloru Diffuse nie da żadnych rezultatów. Za kolor odpowiadają w tym przypadku wyłącznie Refraction ColorFog Color.

    Fog Color – zabarwienie szkła w SketchUp V-RayFog Color – zabarwienie szkła w SketchUp V-Ray

    Refraction Glossiness

    Nie wszystkie szklane materiały są w 100% przezierne. Dla przykładu: mleczne szkło sprawia, że widok za nim jest niewyraźny. Kontury się rozmywają, a kolory łączą w nierówne plamy. Taki rezultat osiągniesz dzięki Refraction Glossiness. Gdy jest ustawiony na 1 to widok za szklaną geometrią będzie najbardziej wyraźny. Im mniejsza wartość Glossiness, tym większe rozmycie. Będzie to widać szczególnie na obiektach znajdujących się w dużej odległości od szkła.

    Parametr Refraction Glossiness dla rozmycia szkła w SketchUp V-RayParametr Refraction Glossiness dla rozmycia szkła w SketchUp V-Ray

    Refraction IOR

    Ostatnią spośród najważniejszych cech szkła jest Refraction IOR, czyli tzw. współczynnik odbicia. To fizyczna wartość, która określa sposób w jaki światło załamuje się podczas przechodzenia przez powierzchnię materiału. Wartość 1 oznacza, że wiązka w ogóle nie zmienia kierunku. Szkło jest więc w tym przypadku najbardziej neutralne, jak tylko to możliwe i zachowuje widok bezpośrednio za nim w stosunku 1:1. To dobry wybór dla okien lub balustrad. Większe wartości sprawdzą się z kolei przy złożonych geometriach: szklanych kloszach, zastawie stołowej czy dekoracyjnych figurkach.

    Refraction IOR – współczynnik załamania światła w szkło SketchUp V-RayRefraction IOR – współczynnik załamania światła w szkło SketchUp V-Ray

    Dodatkowe zasady

    Pamiętaj, aby poza Refraction włączyć także Reflection. Materiał będzie wtedy nie tylko faktycznie przezroczysty, ale także lekko refleksujący. Połączenie tych dwóch cech da rzeczywiście realistyczny efekt.

    Kombinacja Reflection i Refraction dla realistycznego szkła w SketchUp V-RayKombinacja Reflection i Refraction dla realistycznego szkła w SketchUp V-Ray

    Poza tym musisz również zadbać o kilka geometrycznych zasad.

    1. Po pierwsze: szkło musi mieć grubość. Tylko wtedy parametr Refraction zadziała poprawnie.
    2. Po drugie: szkło powinno być zgrupowane w SketchUpie. Unikaj wolnej geometrii szkła, która łączy się z innymi, nieprzezroczystymi modelami.
    3. Po trzecie: wypełnij płaszczyzny szklanym materiałem z obu stron, z lewej i z prawej, aby uniknąć błędów w interpretacji materiału przez V-Ray. Dopiero po spełnieniu tych kryteriów szkło zachowa się poprawnie.

    Zalecane zasady modelowania szkła w SketchUp V-Ray – grubość i grupowanieZalecane zasady modelowania szkła w SketchUp V-Ray – grubość i grupowanie

    Podsumowanie

    Mam nadzieję, że po lekturze tego wyczerpującego artykułu szkło nie będzie już miało przed Tobą żadnych tajemnic. Jeśli będziesz przestrzegać wyrażonych w tekście zasad, szklane materiały w Twoich wizualizacjach zawsze będą się prezentowało wzorowo.

    Jeśli szukasz więcej porad związanych ze SketchUpemV-Rayem to sprawdź naszą ofertę kursów online. Znajdziesz tam tutoriale poświęcone: wnętrzom, zewnętrzu i wizualizacjom produktowym.

    Autor

    Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

    Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie.

    Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

    Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!