ClothWorks - Co to jest i do czego służy - czyli symulowanie tkanin bezpośrednio w Sketchupie

Data publikacji: 06-06-2018  |  Data aktualizacji: 24-10-2023  | Autor: Piotr Kurpiewski

ClothWorks to rozbudowane rozszerzenie umożliwiające tworzenie realistycznych tkanin w oprogramowaniu SketchUp . Oparty jest na rzeczywistych prawach fizyki i pozwala modelować m. in. obrusy, ręczniki, dywany, zasłony, koce i firany.

ClothWorks - Co to jest i do czego służy - czyli symulowanie tkanin bezpośrednio w Sketchupie

Skąd pobrać i jak zainstalować ClothWorks?

Plugin możemy pobrać za darmo bezpośrednio z platformy SketchUcation. ClothWorks w podstawowej wersji ma pewne ograniczenia, ale z powodzeniem przygotujemy podstawowe geometrie tekstylne. Aby zainstalować rozszerzenie musimy posiadać SketchUp 2016 lub nowszy. Dodatkowo Windows 7 lub nowszy, a jeśli pracujemy na komputerze Apple, niezbędny będzie system Mac OS X 10.9+. Instalacja przebiega zupełnie naturalnie, podobnie jak w przypadku innych pluginów. Jeśli chciałbyś się dowiedzieć jak zainstalować wtyczkę do Sketchupa to zachęcamy do zapoznania się z naszym poradnikiem.

Praca w środowisku ClothWorks

ClothWorks wprowadził zupełnie inny sposób pracy z tkaninami. Podstawowym silnikiem tego systemu są trzy rodzaje geometrii: Cloth, ColliderPin. Każda z nich ma zupełnie inne właściwości. Dopiero ich odpowiednie połączenie daje oczekiwany efekt.

ClothWorks - Co to jest i do czego służy - czyli symulowanie tkanin bezpośrednio w Sketchupie  - 01

Cloth - co to jest?

Cloth to tkanina, a dla SketchUpa to prosty kształt, np. prostokąt o wymiarach 1000,1500. Jeśli sprawimy, że będzie grupą to we właściwościach ClothWorks będziemy mogli uczynić go tkaniną wybierając ‘Make Cloth’.

ClothWorks - Co to jest i do czego służy - czyli symulowanie tkanin bezpośrednio w Sketchupie  - 02

To z kolei da nam możliwość podzielenia geometrii na mniejsze części przy pomocy tzw. ‘Simple Grid’.

ClothWorks - Co to jest i do czego służy - czyli symulowanie tkanin bezpośrednio w Sketchupie  - 03

Przy striangularyzowanej siatce podzielonej na np. 50mm odcinki tkanina będzie zachowywała się naturalnie. Im więcej ma poligonów, tym większa będzie dokładność późniejszych przekształceń.

ClothWorks - Co to jest i do czego służy - czyli symulowanie tkanin bezpośrednio w Sketchupie  - 04

Collider - co to jest?

Collider z kolei to dowolna geometria, która staje na drodze Cloth. Może być zwykłym prostokątem reprezentującym podłogę albo złożonym modelem krzesła, na którym ma oprzeć się rzucony koc. Nie znajdziemy tu żadnych dodatkowych opcji.

ClothWorks - Co to jest i do czego służy - czyli symulowanie tkanin bezpośrednio w Sketchupie  - 05

Animacja

Te dwa elementy są niezbędne, aby wykonać podstawową animację. Wystarczy, że z paska narzędzi ClothWorks wybierzemy ikonę ‘Toggle Play’, a tkanina zacznie opadać, aż napotka na swojej drodze krzesło. Wtedy dopasuje się do niego biorąc pod uwagę parametry gęstości, grawitacji i czasu. Poszczególne parametry, tak obiektów jak też otoczenia, możemy modyfikować w interfejsie ClothWorks UI.


Pin
Pin to pinezka, która przytrzymuje Cloth tak, jak żabki na karniszu przytrzymują zasłonę. Nie jest niezbędny do odtworzenia animacji, ale często bardzo się przydaje. Spróbujmy przed wybraniem ‘Toggle Play’ wpiąć pinezkę w środek tkaniny i zobaczmy jak zmieni się całość.


Podsumowanie wtyczki ClothWorks

Poza wzajemnym oddziaływaniem na siebie poszczególnych rodzajów geometrii ClothWorks umożliwia także zaawansowane modyfikacje samej tkaniny, ułatwia jej teksturowanie i pozwala na tworzenie wyjątkowo złożonych modeli tekstylnych. To plugin jak żaden inny, który powinien znaleźć się w arsenale każdego ambitnego użytkownika SketchUpa. Jeśli chcesz nauczyć się wykorzystywać wszystkie jego możliwości, to zachęcamy do zapoznania się z Tutorialem Premium: Symulacja tkanin z wykorzystaniem wtyczki ClothWorks.

Jeśli dodatkowo szukasz kursów online z programu Sketchup, to zachęcamy do zapoznania się z naszą szeroką ofertą.

Pozdrawiamy!

Autor

Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie.

Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!