Data publikacji: 20-05-2022 | Data aktualizacji: 09-12-2022 | Autor: Piotr Kurpiewski
Data publikacji: 20-05-2022 | Data aktualizacji: 09-12-2022 | Autor: Piotr Kurpiewski
Blender zdobywa w ostatnim czasie bardzo dużą popularność. Dysponuje argumentami, które przekonują nawet doświadczonych klientów 3ds Maxa. W przeciwieństwie do rynkowego standardu, Blender jest regularnie aktualizowany, a wprowadzane zmiany spotykają się z dużym entuzjazmem użytkowników i zmieniają go w prawdziwie wszechstronne narzędzie.
Blender to zaawansowane oprogramowanie do grafiki 3D. Poza modelowaniem w trójwymiarowej przestrzeni, dodawaniem świateł, teksturowaniem, pracą nad materiałami czy finalnie renderingiem pozwala także na zaawansowane animowanie, montaż wideo, a nawet tworzenie gier i efektów specjalnych do filmów.
To rozwiązanie, które działa tak samo dobrze na wszystkich popularnych systemach komputerowych: Windowsie, Linuxie i Macu OS. Instalacja jest banalnie prosta i nie wymaga żadnych dodatkowych wtyczek, ani zaawansowanych ustawień. Aby z niego skorzystać nie potrzebujesz nawet licencji!
Blender to oprogramowanie open source. Jego kod źródłowy jest dostępny on-line, a twórcy wprost zachęcają do wspólnej pracy nad nim, dając odbiorcom nieskrępowaną możliwość wprowadzania zmian. W efekcie takiego kolektywnego działania w programie na bieżąco poprawiane są błędy i dodawane są nowe, przydatne funkcje. Wszystko w myśl misji producenta: “Każdy powinien mieć nieograniczony, darmowy dostęp do tworzenia w środowisku 3D wolnym od technicznych i kreatywnych barier”.
Blender jest więc zupełnie darmowy. Bez znaczenia czy używasz go jako student czy jako profesjonalista w pracy zawodowej, Blender nie kosztuje zupełnie nic. Utrzymuje się głównie z dotacji (www.blender.org/about/donations), ale aby pobrać to oprogramowanie nie musisz płacić ani złotówki. Wszystkie wpłaty są dobrowolne.
Blendera można wykorzystać właściwie do wszystkiego z czym kojarzy się tradycyjnie grafika 3D. Oprogramowanie świetnie sprawdzi się na takich polach jak:
Jeśli masz wątpliwości, to na oficjalnej stronie: www.blender.org/features zobaczysz jeszcze więcej praktycznych zastosowań.
Wśród plusów Blendera numerem jeden jest oczywiście fakt, że jest to darmowe oprogramowanie. Poza tą bezsporną zaletą użytkownicy wskazują również na jego wszechstronność i możliwość rozwiązania właściwie każdego problemu z dziedziny grafiki 3D bez konieczności posługiwania się dodatkowym oprogramowaniem.
Doceniany jest także bardzo szybki, stabilny (i darmowy!) silnik renderujący Cycles, który jest podobny do V-Raya. Na niektórych polach ma nawet nad nim przewagę. Szczególnie jeśli chodzi o czas renderingu. Wizualizacja, którą widzisz poniżej renderowała się w niecałą minutę (na przeciętnej klasy PC)!
Rozbudowane narzędzia do modelowania również znajdują się wśród plusów. Dzięki precyzyjnemu rzeźbieniu można uzyskać właściwie dowolny poziom detalu i dopasować go np. do potrzeb gier wideo.
Jeśli miałbym wskazać jakąś wadę Blendera to byłby to dość wysoki próg wejścia dla nowych użytkowników. Ilość dostępnych narzędzi i złożony interfejs sprawia, że przy pierwszym kontakcie odbiera się go jako bardzo skomplikowane oprogramowanie. Skróty klawiszowe trudno zapamiętać, a sytuacji nie ułatwia bardzo techniczna szata graficzna. Wystarczy jednak, że masz dobrego przewodnika, a szybko zobaczysz postępy.
Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego krótkiego artykułu wiesz już co to jest i do czego służy Blender. Znasz także jego mocne i słabe strony. Jeśli to oprogramowanie Cię zainteresowało i nie wiesz gdzie zacząć jego naukę, to koniecznie sprawdź dostępne na platformie CG Wisdom kursy z Blendera, a szczególnie kurs: Blender + Cycles - Wizualizacje wnętrz od podstaw.
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 345 godzin
Liczba dostępnych kursów: 20
Łączny czas trwania kursów: 107 godzin
Liczba dostępnych kursów: 13
Łączny czas trwania kursów: 63 godzin
Szukasz czegoś innego?