Blender - co to za program i do czego służy? - Poradnik, tutorial

Blender - co to za program i do czego służy? - Poradnik, tutorial

Blender zdobywa w ostatnim czasie bardzo dużą popularność. Dysponuje argumentami, które przekonują nawet doświadczonych klientów 3ds Maxa. W przeciwieństwie do rynkowego standardu, Blender jest regularnie aktualizowany, a wprowadzane zmiany spotykają się z dużym entuzjazmem użytkowników i zmieniają go w prawdziwie wszechstronne narzędzie.

Co to jest Blender?

Blender to zaawansowane oprogramowanie do grafiki 3D. Poza modelowaniem w trójwymiarowej przestrzeni, dodawaniem świateł, teksturowaniem, pracą nad materiałami czy finalnie renderingiem pozwala także na zaawansowane animowanie, montaż wideo, a nawet tworzenie gier i efektów specjalnych do filmów.

To rozwiązanie, które działa tak samo dobrze na wszystkich popularnych systemach komputerowych: Windowsie, LinuxieMacu OS. Instalacja jest banalnie prosta i nie wymaga żadnych dodatkowych wtyczek, ani zaawansowanych ustawień. Aby z niego skorzystać nie potrzebujesz nawet licencji!

Blender - co to za program i do czego służy? - 01

Ile kosztuje Blender?

Blender to oprogramowanie open source. Jego kod źródłowy jest dostępny on-line, a twórcy wprost zachęcają do wspólnej pracy nad nim, dając odbiorcom nieskrępowaną możliwość wprowadzania zmian. W efekcie takiego kolektywnego działania w programie na bieżąco poprawiane są błędy i dodawane są nowe, przydatne funkcje. Wszystko w myśl misji producenta: “Każdy powinien mieć nieograniczony, darmowy dostęp do tworzenia w środowisku 3D wolnym od technicznych i kreatywnych barier”.


Blender jest więc zupełnie darmowy. Bez znaczenia czy używasz go jako student czy jako profesjonalista w pracy zawodowej, Blender nie kosztuje zupełnie nic. Utrzymuje się głównie z dotacji (www.blender.org/about/donations), ale aby pobrać to oprogramowanie nie musisz płacić ani złotówki. Wszystkie wpłaty są dobrowolne.

Do czego służy Blender?

Blendera można wykorzystać właściwie do wszystkiego z czym kojarzy się tradycyjnie grafika 3D. Oprogramowanie świetnie sprawdzi się na takich polach jak:

  • rendering,
  • modelowanie,
  • sculpting (rzeźbienie),
  • animacja i rigging (kinematyczne przygotowanie obiektu do animowania),
  • opracowywanie story boardów w 3D,
  • VFX (efekty specjalne),
  • symulacje,
  • tworzenie gier,
  • montaż wideo.

Jeśli masz wątpliwości, to na oficjalnej stronie: www.blender.org/features zobaczysz jeszcze więcej praktycznych zastosowań.

Plusy i minusy Blendera

Wśród plusów Blendera numerem jeden jest oczywiście fakt, że jest to darmowe oprogramowanie. Poza tą bezsporną zaletą użytkownicy wskazują również na jego wszechstronność i możliwość rozwiązania właściwie każdego problemu z dziedziny grafiki 3D bez konieczności posługiwania się dodatkowym oprogramowaniem.

Doceniany jest także bardzo szybki, stabilny (i darmowy!) silnik renderujący Cycles, który jest podobny do V-Raya. Na niektórych polach ma nawet nad nim przewagę. Szczególnie jeśli chodzi o czas renderingu. Wizualizacja, którą widzisz poniżej renderowała się w niecałą minutę (na przeciętnej klasy PC)!

Blender - co to za program i do czego służy? - 03

Rozbudowane narzędzia do modelowania również znajdują się wśród plusów. Dzięki precyzyjnemu rzeźbieniu można uzyskać właściwie dowolny poziom detalu i dopasować go np. do potrzeb gier wideo.


Jeśli miałbym wskazać jakąś wadę Blendera to byłby to dość wysoki próg wejścia dla nowych użytkowników. Ilość dostępnych narzędzi i złożony interfejs sprawia, że przy pierwszym kontakcie odbiera się go jako bardzo skomplikowane oprogramowanie. Skróty klawiszowe trudno zapamiętać, a sytuacji nie ułatwia bardzo techniczna szata graficzna. Wystarczy jednak, że masz dobrego przewodnika, a szybko zobaczysz postępy.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego krótkiego artykułu wiesz już co to jest i do czego służy Blender. Znasz także jego mocne i słabe strony. Jeśli to oprogramowanie Cię zainteresowało i nie wiesz gdzie zacząć jego naukę, to koniecznie sprawdź dostępne na platformie CG Wisdom kursy z Blendera, a szczególnie kurs: Blender + Cycles - Wizualizacje wnętrz od podstaw.

Autor

Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie. Od 2019 roku rozwija karierę naukową na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie, gdzie prowadzi autorski kurs komputerowego wspomagania  projektowania. Prace jego studentów można zobaczyć w galerii.

W CG Wisdom realizuje głównie materiały poświęcone grafice 3D. Regularnie nagrywa tutoriale i pisze artykuły na temat SketchUpa i V-Raya.

Każdą wolną chwilę spędza na Suwalszczyźnie. W otoczeniu natury oddaje się swoim zainteresowaniom: czytaniu książek i aktywności fizycznej.

Przeczytaj o programie Blender na naszym blogu