Światła Vray - Sketchup - Jak oświetlić scenę - Poradnik

Data publikacji: 08-07-2018  |  Data aktualizacji: 30-03-2020  | Autor: Piotr Kurpiewski

Światła Vray - Sketchup - Jak oświetlić scenę - Poradnik

Wstęp

W tym artykule omówię pokrótce poszczególne rodzaje światła V-Ray i pokażę Ci jak z nich korzystać. Ikony ze światłami znajdują się w podstawowym pasku narzędzi V-Raya, zazwyczaj w górnej części ekranu. Jeśli nie możesz ich znaleźć, wystarczy, że z rozwijanego menu SketchUpa wybierzesz Widok / Paski narzędzi i na rozwijanej liście znajdziesz V-Ray Lights. Dostępnych jest 7 różnych świateł:


Vray SunLight

Zacznijmy jednak od tego, że SketchUp korzysta domyślnie ze światła SunLight, które imituje naturalne światło słoneczne. To też jedyny rodzaj światła, który nie ma swojej ikony, i który można kontrolować bezpośrednio w SketchUpie. Za modyfikacje słońca odpowiadają narzędzia Cieni. Ustawiając różne daty i godziny możemy zmieniać kierunek padania promieni słonecznych zmieniając tym samym nastrój w scenie.

Omówienie świateł V-ray Light - SketchUp - Poradnik - 01

Bardziej zaawansowane parametry światła kontrolujemy już w V-Rayu, w panelu Asset Editor. Aby go otworzyć wystarczy wybrać Rozszerzenia / V-Ray / Asset Editor z rozwijanego menu SketchUpa.

Omówienie świateł V-ray Light - SketchUp - Poradnik - 02

Wśród wielu parametrów SunLight najważniejsze wydają się być Intensity MultiplierSize Multiplier. Odpowiadają one odpowiednio za intensywność światła i za rozmycie krawędzi rzucanych cieni. Zmieniając je zbliżamy się do cech charakterystycznych dla rzeczywistości.

Omówienie świateł V-ray Light - SketchUp - Poradnik - 03

Vray Rectangle Light - światło prostokątne

Najbardziej popularnym światłem sztucznym jest Rectangle Light. Używane jest do odtwarzania listw LED, opraw oraz jako światło pomocnicze dla SunLight. To rozproszone światło, które można porównać do mocnej żarówki. Jego reprezentacją w SketchUpie jest prostokąt. Podobnie jak każdy kształt ma prawą (białą) i lewą (niebieską) stronę. Ważne, aby ustawić go dobrą - prawą - stroną w kierunku świecenia. W innym wypadku zamiast podłogi, oświetlony będzie sufit. Wśród podstawowych parametrów Rectangle Light znajdziemy podobnie jak w przypadku pozostałych świateł: IntensityColor.


Vray Sphere Light - Światło kuliste

Sphere Light to emitująca światło kula. Od światła Rectangle Light różni się tym, że świeci we wszystkich kierunkach, całą swoją powierzchnią. Jej wielkość możemy określić bezpośrednio w SketchUpie: im większa, tym mocniej świeci. Wszelkie pozostałe parametry ustawiamy już w V-Rayu. Tutaj podobnie najważniejsze będą IntensityColor, ale warto też wspomnieć o opcji Invisible. Powoduje ona zniknięcie źródła światła, nie wpływając jednak na jego intensywność. Należy tylko pamiętać, że w odbiciach (np. w szybie) światło nadal będzie widoczne. Można temu zapobiec wyłączając parametr Affect Reflections.


Vray - Spot Light - Światło punktowe

Spot Light to reflektor punktowy. Najłatwiej utożsamiać go ze światłem scenicznym, które oświetla mały obszar, np. pierwszoplanowego aktora na tle scenografii. W odróżnieniu od poprzednio omawianych rodzajów V-Ray Lights, to światło ma bardzo wąski promień padania; nie oświetla otoczenia w takim stopniu jak robiły to rozproszone: Rectangle i Sphere Light. Wielkość oświetlanego pola możemy jednak kontrolować przy pomocy parametrów pomocniczych. Najważniejsze w tym ujęciu będą ConePenumbra Angle. Im większa będzie ich wartość, tym większy będzie też oświetlany obszar i bardziej rozmyta krawędź światła oraz cienia.


Vray - IES Light

IES Light to światło, które wykorzystuje przygotowany wcześniej profil oświetleniowy w formacie pliku o rozszerzeniu .ies. Wiele popularnych firm opraw oświetleniowych udostępnia pliki .ies na swoich stronach. Stąd, dzięki użyciu IES Light możemy wiernie odwzorować charakter lampy: kształt wiązki światła i kąt jej padania. W odróżnieniu od innych V-Ray Lights jego intensywność określamy w lumenach. Wartości mogą tu sięgać nawet do 100 tys. jednostek.


Vray - Omni Light

Omni Light na pierwszy rzut oka przypomina w swoim działaniu Sphere Light. Jest jednak światłem globalnym, przystosowanym do imitowania światła słonecznego. Żeby jednak tak się stało należy wybrać bardzo dużą wartość intensywności, gdyż domyślnie Omni Light wraz ze wzrostem odległości od źródła światła traci swoją moc.

Vray - Dome Light

Dome Light służy do odwzorowania złożonego środowiska ze zdjęć w formatach .hdr i .exr. Tak przygotowane panoramy można wykorzystać do stworzenia realistycznego systemu, który wpływa na scenę pod względem intensywności światła, koloru otoczenia i tła. W zależności od pliku może to być las, wnętrze studia fotograficznego lub ulice Watykanu:

V-ray Mesh Light

Przy pomocy Mesh Light możemy z łatwością zamienić dowolną grupę w emitujący światło model. Podobnie jak w przypadku pozostałych świateł mamy do dyspozycji podstawowe parametry Intensity i Color. Mimo swoich oczywistych zalet Mesh Light nie powinien jednak być głównym źródłem światła w scenie. Ten rodzaj V-Ray Light służy raczej do tworzenia świateł dekoracyjnych: podkreślania żarówek i kloszy lamp.


Podsumowanie

Kluczem do zbudowania fotorealistycznego efektu jest połączenie wielu form V-Ray Lights w jeden, złożony system oświetleniowy. Należy poświęcić wiele uwagi doborowi świateł i ustawieniu ich wzajemnych relacji pod względem lokalizacji, koloru i intensywności. Dla skomplikowanych scen ilość różnych świateł może wynosić nawet kilkadziesiąt. Teraz, kiedy już wiesz do czego służą poszczególne V-Ray Lights, spróbuj wykorzystać przynajmniej kilka rodzajów w swoich własnych projektach.

Masz jakieś sugestie odnośnie tematów, które chciałbyś, aby zostały opisane? Daj znam znać w komentarzu poniżej. :)

Zachęcamy również do zapoznania się z naszymi kursami online z programu Sketchup.

Powodzenia! 

Autor

Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie.

Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!