Data publikacji: 08-07-2018 | Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autor: Piotr Kurpiewski
Data publikacji: 08-07-2018 | Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autor: Piotr Kurpiewski
W tym artykule omówię pokrótce poszczególne rodzaje światła V-Ray i pokażę Ci jak z nich korzystać. Ikony ze światłami znajdują się w podstawowym pasku narzędzi V-Raya, zazwyczaj w górnej części ekranu. Jeśli nie możesz ich znaleźć, wystarczy, że z rozwijanego menu SketchUpa wybierzesz Widok / Paski narzędzi i na rozwijanej liście znajdziesz V-Ray Lights. Dostępnych jest 7 różnych świateł:
Zacznijmy jednak od tego, że SketchUp korzysta domyślnie ze światła SunLight, które imituje naturalne światło słoneczne. To też jedyny rodzaj światła, który nie ma swojej ikony, i który można kontrolować bezpośrednio w SketchUpie. Za modyfikacje słońca odpowiadają narzędzia Cieni. Ustawiając różne daty i godziny możemy zmieniać kierunek padania promieni słonecznych zmieniając tym samym nastrój w scenie.
Bardziej zaawansowane parametry światła kontrolujemy już w V-Rayu, w panelu Asset Editor. Aby go otworzyć wystarczy wybrać Rozszerzenia / V-Ray / Asset Editor z rozwijanego menu SketchUpa.
Wśród wielu parametrów SunLight najważniejsze wydają się być Intensity Multiplier i Size Multiplier. Odpowiadają one odpowiednio za intensywność światła i za rozmycie krawędzi rzucanych cieni. Zmieniając je zbliżamy się do cech charakterystycznych dla rzeczywistości.
Najbardziej popularnym światłem sztucznym jest Rectangle Light. Używane jest do odtwarzania listw LED, opraw oraz jako światło pomocnicze dla SunLight. To rozproszone światło, które można porównać do mocnej żarówki. Jego reprezentacją w SketchUpie jest prostokąt. Podobnie jak każdy kształt ma prawą (białą) i lewą (niebieską) stronę. Ważne, aby ustawić go dobrą - prawą - stroną w kierunku świecenia. W innym wypadku zamiast podłogi, oświetlony będzie sufit. Wśród podstawowych parametrów Rectangle Light znajdziemy podobnie jak w przypadku pozostałych świateł: Intensity i Color.
Sphere Light to emitująca światło kula. Od światła Rectangle Light różni się tym, że świeci we wszystkich kierunkach, całą swoją powierzchnią. Jej wielkość możemy określić bezpośrednio w SketchUpie: im większa, tym mocniej świeci. Wszelkie pozostałe parametry ustawiamy już w V-Rayu. Tutaj podobnie najważniejsze będą Intensity i Color, ale warto też wspomnieć o opcji Invisible. Powoduje ona zniknięcie źródła światła, nie wpływając jednak na jego intensywność. Należy tylko pamiętać, że w odbiciach (np. w szybie) światło nadal będzie widoczne. Można temu zapobiec wyłączając parametr Affect Reflections.
Spot Light to reflektor punktowy. Najłatwiej utożsamiać go ze światłem scenicznym, które oświetla mały obszar, np. pierwszoplanowego aktora na tle scenografii. W odróżnieniu od poprzednio omawianych rodzajów V-Ray Lights, to światło ma bardzo wąski promień padania; nie oświetla otoczenia w takim stopniu jak robiły to rozproszone: Rectangle i Sphere Light. Wielkość oświetlanego pola możemy jednak kontrolować przy pomocy parametrów pomocniczych. Najważniejsze w tym ujęciu będą Cone i Penumbra Angle. Im większa będzie ich wartość, tym większy będzie też oświetlany obszar i bardziej rozmyta krawędź światła oraz cienia.
IES Light to światło, które wykorzystuje przygotowany wcześniej profil oświetleniowy w formacie pliku o rozszerzeniu .ies. Wiele popularnych firm opraw oświetleniowych udostępnia pliki .ies na swoich stronach. Stąd, dzięki użyciu IES Light możemy wiernie odwzorować charakter lampy: kształt wiązki światła i kąt jej padania. W odróżnieniu od innych V-Ray Lights jego intensywność określamy w lumenach. Wartości mogą tu sięgać nawet do 100 tys. jednostek.
Omni Light na pierwszy rzut oka przypomina w swoim działaniu Sphere Light. Jest jednak światłem globalnym, przystosowanym do imitowania światła słonecznego. Żeby jednak tak się stało należy wybrać bardzo dużą wartość intensywności, gdyż domyślnie Omni Light wraz ze wzrostem odległości od źródła światła traci swoją moc.
Dome Light służy do odwzorowania złożonego środowiska ze zdjęć w formatach .hdr i .exr. Tak przygotowane panoramy można wykorzystać do stworzenia realistycznego systemu, który wpływa na scenę pod względem intensywności światła, koloru otoczenia i tła. W zależności od pliku może to być las, wnętrze studia fotograficznego lub ulice Watykanu:
Przy pomocy Mesh Light możemy z łatwością zamienić dowolną grupę w emitujący światło model. Podobnie jak w przypadku pozostałych świateł mamy do dyspozycji podstawowe parametry Intensity i Color. Mimo swoich oczywistych zalet Mesh Light nie powinien jednak być głównym źródłem światła w scenie. Ten rodzaj V-Ray Light służy raczej do tworzenia świateł dekoracyjnych: podkreślania żarówek i kloszy lamp.
Kluczem do zbudowania fotorealistycznego efektu jest połączenie wielu form V-Ray Lights w jeden, złożony system oświetleniowy. Należy poświęcić wiele uwagi doborowi świateł i ustawieniu ich wzajemnych relacji pod względem lokalizacji, koloru i intensywności. Dla skomplikowanych scen ilość różnych świateł może wynosić nawet kilkadziesiąt. Teraz, kiedy już wiesz do czego służą poszczególne V-Ray Lights, spróbuj wykorzystać przynajmniej kilka rodzajów w swoich własnych projektach.
Masz jakieś sugestie odnośnie tematów, które chciałbyś, aby zostały opisane? Daj znam znać w komentarzu poniżej. :)
Zachęcamy również do zapoznania się z naszymi kursami online z programu Sketchup.
Powodzenia!
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?