Sketchup - Vray Next - Co nowego? Sprawdź nasz poradnik!

Data publikacji: 07-04-2019  |  Data aktualizacji: 30-03-2020  | Autor: Piotr Kurpiewski

Sketchup - Vray Next - Co nowego? Sprawdź nasz poradnik!


V-Ray Next to kolejna generacja najpopularniejszego silnika renderującego, który umożliwia tworzenie fotorealistycznych wizualizacji na podstawie trójwymiarowych modeli ze SketchUpa. W stosunku do poprzedniej wersji oprogramowania 3.6 wprowadza wiele udogodnień i dodatkowych opcji, które chciałbym w tym artykule opisać.

Intuicyjny workflow

V-Ray Next jest przede wszystkim bardziej intuicyjny od swoich poprzedników: szczególnie w kontekście oświetlenia. Znajdziemy w nim opcje Auto Exposure i Auto White Balance, które umożliwiają inteligentne dopasowanie ekspozycji i poziomu bieli do indywidualnych potrzeb naszej sceny. Zamiast tracić czas na ustawianie parametrów ISO, przysłony czy czasu naświetlania możemy powierzyć to algorytmowi, który zrobi to za nas i zrobi to idealnie.

Sketchup - Vray Next - Co nowego? Sprawdź nasz poradnik! 01

Do tej pory byliśmy zmuszeni rezygnować z oświetlania scen mapami HDR ze względu na zbyt długie czasy renderowania i niekontrolowane rezultaty. Szczególnie widoczne było to we wnętrzach, gdzie ciężko o równomierną jasność pomieszczenia bez użycia dodatkowych Portal Lights. Nowe udogodnienie Adaptive Dome Lighting rozwiązuje ten problem jednocześnie przyspieszając proces renderingu nawet 7-krotnie!

Intuicyjnym można też nazwać nowy interfejs. Daje on dostęp do różnych rodzajów obiektów jednocześnie: materiałów, świateł, geometrii, warstw i tekstur z poziomu tego samego menu. Zaawansowane opcje dostępne są dopiero po wybraniu specjalnego atrybutu, a cały panel sprawia wrażenie o wiele bardziej przyjaznego. Docenią to zwłaszcza początkujący użytkownicy.

Sketchup - Vray Next - Co nowego? Sprawdź nasz poradnik! 02

Lepsza kontrola nad materiałami

Wiele zmian wprowadzono również w V-Ray Materials. Teraz możemy zarządzać wieloma materiałami jednocześnie: usuwać lub dodawać do zewnętrznych bibliotek mając je zawsze pod ręką. Możemy także skorzystać z nowego typu materiału: Metalness, który świetnie współpracuje z zyskującymi ostatnio popularność teksturami PBR. Z kolei korzystając z  przekształceń Bezier i Spline Curve szybciej niż do tej pory zmienimy jasność i kolor poszczególnych map.

Warto też zwrócić uwagę na fakt, że opracowane dotychczas narzędzia teksturowania zaawansowanych powierzchni zostały ulepszone. Wprowadzono opcję zdejmowania materiałów z całego obiektu i lepsze zrozumienie materiałów nadawanych w SketchUpie bezpośrednio na grupy.

Sketchup - Vray Next - Co nowego? Sprawdź nasz poradnik! 03

Zoptymalizowany proces renderingu

V-Ray Next to wreszcie usprawniony rendering GPU, który działa z mgłą oraz efektami atmosferycznymi i jest szybszy niż kiedykolwiek. Dotyczy to także renderingu interaktywnego, który jest w stanie pokazać nam próbny widok dosłownie po kilku sekundach. Wszystko za sprawą Denoisera AI, który wykorzystuje sztuczną inteligencję NVIDIA (pod warunkiem posiadania karty graficznej producenta) do błyskawicznego odszumiania wizualizacji w czasie rzeczywistym.

W tym miejscu warto wspomnieć o nowej usłudze Chaos Group V-Ray Cloud, czyli renderingu w chmurze, który z V-Rayem Next jest jeszcze łatwiejszy. Całkowicie zwalnia nasz komputer z konieczności wykorzystania mocy obliczeniowej i jest bardzo rozsądny cenowo.

Sketchup - Vray Next - Co nowego? Sprawdź nasz poradnik! 04

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę wszystkie cechy V-Raya Next można obiektywnie stwierdzić, że wprowadza wiele udogodnień w codziennej pracy. Ma przyjazny interfejs, przyspiesza szereg procesów i pozwala wykonywać wizualizacje nieco sprawniej. Jeśli zainteresował Cię ten temat to koniecznie sprawdź nasz tutorial premium z V-Ray Next i poznaj najważniejsze funkcje nowej wersji. Więcej na jego temat dowiesz się z filmu promującego dostępnego poniżej.

Sprawdź nasz Tutorial Premium i poznaj nowe funkcje Vray Next już dziś!


Autor

Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie.

Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!