SketchUp + V-Ray - Na co zwrócić uwagę renderując na GPU? Poradnik

Data publikacji: 02-03-2021  |  Data aktualizacji: 04-03-2024  | Autor: Piotr Kurpiewski

Podczas renderowania na GPU, czyli przy użyciu karty graficznej, należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych kwestii. Upewnij się, że korzystasz z aktualnej wersji V-Raya, która jest zoptymalizowana pod kątem renderowania GPU. Sprawdź, czy Twoja karta graficzna jest aktywna i poprawnie skonfigurowana w ustawieniach V-Raya. Nieaktywna karta może prowadzić do problemów podczas renderowania. Pamiętaj o ograniczeniach renderowania GPU, takich jak brak wsparcia dla niektórych funkcji lub różnice w wyglądzie materiałów w porównaniu z renderowaniem CPU. Dopasuj ustawienia materiałów do specyfiki renderowania na GPU, zwróć uwagę, że GPU nie obsługuje warstwy Roughness. Sprawdź, czy karta graficzna ma wystarczającą ilość pamięci, aby przetworzyć scenę bez problemów. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

SketchUp + V-Ray - Na co zwrócić uwagę renderując na GPU? Poradnik


Rendering GPU oznacza proces liczenia wizualizacji przy pomocy karty graficznej. W ostatnim czasie staje się coraz bardziej popularny również wśród użytkowników SketchUpa i zastępuje tradycyjną metodę liczenia wykorzystującą procesor, czyli tzw. rendering CPU. Takie rozwiązanie pozwala na znaczną oszczędność czasu, większą wydajność i łatwiejszą modyfikację sprzętu w przyszłości. O wszystkich zaletach i wadach renderingu GPU przeczytasz w artykule "SketchUp + V-Ray + Enscape - Dlaczego powinieneś zainteresować się liczeniem na GPU?". Zanim jednak zaczniesz używać karty graficznej do tworzenia wizualizacji zwróć uwagę na następujące kwestie.

Wersja V-Raya

W V-Rayu 5 dla SketchUpa silnik GPU został gruntownie przebudowany i jest o wiele stabilniejszy niż w poprzednich wersjach. Wszystkie informacje, które przekazuje w tym tekście są aktualne właśnie dla tej generacji. Starsze wersje nie są tak dobrze przystosowane do renderingu GPU, więc jeśli na poważnie myślisz o wykorzystaniu możliwości swojej karty graficznej do liczenia powinieneś użyć właśnie tego oprogramowania.

Aktywna karta

Aby renderować na GPU musisz przełączyć się na CUDA lub RTX (w zależności od obsługiwanego przez Twoją kartę standardu) w ustawieniach V-Raya. W tym momencie powinieneś też upewnić się czy oprogramowanie “widzi” kartę i czy jest ona aktywna. Sprawdzisz to klikając w trzy pionowe kropki po prawej stronie.

Jeśli tego nie zrobisz render będzie całkowicie czarny i ciężko będzie na pierwszy rzut oka znaleźć tego przyczynę. Niestety program ma tendencję do resetowania ustawień przy każdym ponownym uruchomieniu, pamiętaj więc o tym rozwiązaniu.

Bądź świadomy ograniczeń

Lista obsługiwanych przez GPU funkcji jest coraz dłuższa. Można sądzić, że Chaos Group będzie dążył do tego, żeby różnic między silnikami było jak najmniej. Już teraz właściwie całkowicie swobodnie można przełączać się między GPU, a CPU. Nadal jednak są rzeczy, których na GPU po prostu nie da się zrobić. Wśród najważniejszych wymieniam:

  • brak wsparcia dla Irradiance Map - jako Primary Rays można wykorzystać tylko Brute Force;
  • ograniczenia w Mesh Clipper - przekroje można robić tylko za pomocą prostych Section Planes;
  • nieaktywny Ambient Occlusion - tę funkcję można zastąpić tylko dodając Dirt jako Extra Texture w dodatkowym Render Element;
  • pełną listę nieobsługiwanych funkcji znajdziesz tutaj.

Materiały V-Ray a GPU

Niektóre materiały V-Ray na GPU mogą wyglądać inaczej niż na CPU. Dotyczy to szczególnie tych, które wykorzystują parametr Bump. Bez względu na to czy wykorzystujesz mapy Bump czy Normal, na GPU będzie widać ich wyraźniejszą strukturę. Podobnie jest z mapami proceduralnymi, więc jeśli używasz np. Noise, to dopracuj odpowiednio jego parametry. Zobacz jak to wygląda na przykładzie pudełka z chusteczkami (model dostępny za darmo tutaj), które ma mapę Normal i dodatkowy Bump z mapy NoiseA. Po lewej rendering CPU, a po prawej GPU:

GPU nie obsługuje warstwy Roughness, która jest popularna szczególnie dla materiałów PBR. Mapy Roughness można pobrać z większości portali z teksturami. Jeśli chcesz więc wykorzystać jej potencjał, to odwróć jej kolory i zastosuj jako odwrotność Roughness w warstwie Reflection.

Największe różnice między CPU, a GPU widać na wizualizacjach z zewnątrz z dużą ilością roślin. Często wykorzystuje się w nich materiał Two-Sided i parametr Translucency. Stosując gotowe modele drzew z Laubwerk taki materiał jest domyślnym materiałem liści. Niestety zaawansowane właściwości przezroczystości są na ten moment nieobsługiwane przez GPU i ciężko jest je zastąpić. W tym przypadku pozostaje po prostu czekać na aktualizację oprogramowania. Po lewej rendering CPU, a po prawej GPU.

Światła V-Ray a GPU

W większości wypadków przestawienie się na GPU nie będzie wymagało żadnych zmian w ustawieniach oświetlenia. Ten model traktuje najpopularniejsze światła: Dome Light i SunLight w 95% tak samo jak CPU. Przy naturalnym świetle nie będzie więc właściwie żadnej różnicy.

Sztuczne oświetlenie będzie jednak generowało pewne problemy. Zauważyłem, że światła Rectangle Light na GPU są bardziej rozproszone: nie dają takich ostrych, kierunkowych cieni jak na CPU. Z tego powodu wizualizacjom produktowym w środowisku studia fotograficznego czy zaawansowanym widokom wnętrz bez światła słonecznego trzeba będzie poświęcić trochę więcej czasu niż zwykle, żeby uzyskać odpowiedni efekt.


Po lewej render CPU, po prawej GPU.

Pamięć RAM kart graficznych

Licząc rendery na GPU korzystasz z zasobów VRAM (Video RAM, czyli pamięci RAM karty graficznej), zamiast tradycyjnej pamięci sprzętowej RAM. Pojemność pamięci karty graficznej jest bardzo istotna, szczególnie w przypadku dużych scen. Im więcej geometrii i dużych tekstur, tym więcej RAM potrzebujesz, aby taką scenę przetworzyć. Dla wizualizacji wnętrz, co do zasady, wystarczy 8GB, ale widoki z zewnątrz, które zawierają wiele roślin i drzew potrafią “zjeść” nierzadko nawet 32GB.


Podsumowanie

Jeśli zwrócisz uwagę na wymienione w tym artykule kwestie, to możesz liczyć na to, że rendering GPU będzie przebiegał sprawnie i bez zakłóceń. Pamiętaj o jego ograniczeniach i wykorzystaj jego pełen potencjał!

A jeśli chcesz lepiej poznać możliwości oprogramowania SketchUp i V-Ray to sprawdź nasze kursy online.

Pozdrawiam! 

Autor

Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie.

Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!