Sketchup - Vray - Jak zrobić lustro? Poradnik, tutorial

Data publikacji: 15-12-2021  |  Data aktualizacji: 21-05-2025  | Autor: Piotr Kurpiewski

Aby zrobić lustro w SketchUp z użyciem V-Ray, należy odpowiednio skonfigurować materiał, aby efektywnie odwzorować jego właściwości odbijające. Zacznij od zmiany parametru Reflection Color, im jaśniejszy kolor, tym mocniejsze będą odbicia. Następnie ustaw Index of Refraction (IOR). Aby materiał zachowywał się jak lustro, ustaw IOR na wartość pomiędzy 10 a 100. Możesz eksperymentować z różnymi wartościami, aby uzyskać pożądany efekt. Przeczytaj wpis i sprawdź porównania wizualizacji.

Sketchup - Vray - Jak zrobić lustro? Poradnik, tutorial

Spis treści

    Domyślnie tworzone w SketchUpie materiały posiadają tylko dwie cechy: kolor lub teksturę i przezroczystość. To za mało, by skutecznie odwzorować lustro. Jest ono przecież kolorystycznie neutralne i całkowicie nieprzezroczyste. Jego najważniejszą właściwością jest odbijanie otoczenia.

    Reflection

    Za odbijanie otoczenia w V-Rayu odpowiada parametr Reflection. To cecha, która jest wspólna dla wszystkich materiałów. Jeżeli rozejrzycie się wokół siebie na pewno znajdziecie przekonujące przykłady. Laminowany blat biurka, połyskliwa powierzchnia monitora czy plastikowe krzesło, wszystkie refleksują: w większym lub mniejszym stopniu.

    Ustawienie parametru Reflection w V-Ray w SketchUp

    W lustrze to zjawisko jest szczególnie wyraźne; na tyle, że w jego powierzchni można się spokojnie przejrzeć.

    Jak ustawić lustro w V-Ray?

    Żeby włączyć odbicia w powierzchni materiału należy zmienić Reflection Color, w pasku Reflection: z czarnego na biały. Im jaśniejszy kolor, tym mocniejsze odbicia.

    Reflection Color w V-Ray SketchUp

    SPRAWDŹ KURSY SKETCHUP ONLINE OD PODSTAW

    Siła refleksów jest ograniczona przez współczynnik załamania, czyli IOR. To zmienna fizyczna, która jest miarą zmiany prędkości rozchodzenia się fali w danym ośrodku w stosunku do prędkości w innym ośrodku. Pomijając jednak naukowe terminy, IOR sprowadza się po prostu do tego, że im jest wyższy, tym bardziej przypomina lustro.

    Ustawienia IOR (Index Of Refraction) w V-Ray SketchUp

    Domyślnie Index of Refraction (IOR) wynosi 1,6 i jest to wartość, która odpowiada w przybliżeniu: plastikowi, politurze lub szkle. Materiał zacznie zachowywać się jak lustro dopiero przy IOR = 10, ale równie dobrze można zastosować wartość 100. Poniżej znajdziesz porównanie IOR = 10 (po lewej) i IOR = 100 (po prawej).

    Porównanie efektu IOR 10 i IOR 100 w V-Ray SketchUpPorównanie efektu IOR 10 i IOR 100 w V-Ray SketchUp

    Podsumowanie

    Najważniejszą cechą lustra jest mocne odbijanie otoczenia. Ustawia się je poprzez zmianę Reflection Color na biały i Index of Refraction na wartość pomiędzy 10–100. Kolor nie jest aż tak istotny, wystarczy czarny lub szary, a rezultat będzie przekonujący.

    Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i chciałbyś dowiedzieć się więcej o materiałach w V-Ray, to koniecznie zobacz nasz kurs: Sketchup - Tworzenie materiałów V-Ray!

    Autor

    Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

    Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie.

    Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

    Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!