SketchUp - Vray - Jak wyrenderować przekrój - Clipper

Data publikacji: 28-01-2021  |  Data aktualizacji: 04-03-2024  | Autor: Piotr Kurpiewski

Renderowanie przekroju małych pomieszczeń może być trudnym zadaniem. Zacznij od ustawienia płaszczyzny przekroju i dostosuj ustawienia kamery. Nie pokazuj przeciętych elementów wyposażenia. Aby kontrolować widoczność przekroju i eliminować niepożądane efekty, odpowiednio skonfiguruj Clippera. Na koniec zadbaj o dostosowanie świateł. Przeczytaj tekst i zobacz, jak przygotować atrakcyjną wizualizację.

SketchUp - Vray - Jak wyrenderować przekrój - Clipper


Poruszanie się z kamerą w małym pomieszczeniu jest dość skomplikowane. W niedużych łazienkach wręcz niemożliwe jest ustawienie takiego widoku, na którym wnętrze będzie wyglądało korzystnie. Często sprzęty są ustawione tak, że nie da się pokazać ich w całości. Innym razem jeden z nich zasłania pozostałe. Jeśli spotkałeś się kiedyś z tego typu problemami, to przychodzę dziś do Ciebie z gotowym rozwiązaniem!

Jeżeli wolisz słuchać niż czytać, to obejrzyj ten film, który krok po kroku pokaże Ci, jak wykonać idealną wizualizację przekroju:

Ustawienie płaszczyzny przekroju

Żeby umożliwić sobie odpowiednie ustawienie kamery należy przeciąć wizualizowane wnętrze płaszczyzną przekroju. To nie tylko ułatwi kadrowanie, ale pomoże też pozbyć się niepotrzebnych elementów wyposażenia. Żeby to zrobić wybierz Płaszczyzna przekroju z zakładki Narzędzia, a następnie określ oś, wzdłuż której zostanie wykonane cięcie.


Teraz można swobodnie zajrzeć do środka pomieszczenia. Czas więc na ustawienie kamery i zapisanie sceny tak, żeby można było łatwo do niej wrócić. Ważne, aby nie pokazywać w kadrze przeciętych elementów wyposażenia, ścian i podłogi. Skomponuj jednak obrazek tak, żeby widoczny był jak największy obszar wnętrza.

Gotowy? Zanim zaczniesz renderować, zadbaj jeszcze o odpowiednie ustawienia tzw. Clippera.

Clipper

Dodanie przekroju w SketchUpie automatycznie tworzy zaawansowana geometrię w V-Rayu. Jeśli zajrzysz do zakładki Geometry w Asset Editorze, to znajdziesz tam nowy element: SectionPlane. To właśnie Clipper. Powinien być włączony, jeśli chcesz żeby był widoczny na renderze.

W ustawieniach Clippera w zakładce Options odznacz Affect Light, jeśli nie chcesz, aby przez otwartą ścianę wpadało do wnętrza światło. Na obrazku poniżej po lewej stronie jest wizualizacja z włączonym Affect Light; a po prawej Affect Light jest wyłączony.


Zauważ, że w lustrze nad umywalką i w szafce nad toaletą nadal odbija się jednak niebo. Aby refleksujące materiały zachowywały się tak, jak gdyby przekroju w ogóle nie było należy zaznaczyć Camera Rays Only.


Use Object Material

Zdarza się, że mimo zastosowania się do wymienionych powyżej zasad na wizualizacji przekroju nadal widać jakieś dziwne płaszczyzny i fragmenty geometrii. Ten problem jest w jakiś sposób związany z materiałem, który V-Ray nadaje przecinanym modelom. W tej sytuacji pomoże Ci odznaczenie opcji Use Object Material.

Podsumowanie

Po wyłączeniu opcji Affect Light, włączeniu opcji Camera Rays Only i odznaczeniu Use Object Material wizualizacji nie można już nic zarzucić. To dzięki takim ustawieniom Clippera tworzy się idealne wizualizacje przekrojów.

Podane parametry są uniwersalne i z powodzeniem można stosować je w przypadku innych przestrzeni, w których nie ma miejsca na ustawienie tradycyjnej kamery.

Jeśli chcesz lepiej poznać ten program to sprawdź nasze kursy online Sketchup.

Pozdrawiam!

Autor

Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie.

Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!