Data publikacji: 10-10-2018 |
Data aktualizacji: 30-03-2020 | Autor: Kamila Jach
Vray Fur jest to nowe narzędzie, które możemy dostać w najnowszej wersji V-ray 3.6 for Sketchup. Narzędzie jest bardzo ciekawe i przydatne. Na pewno każdy z nas nie raz zastanawiał się jak wyrenderować realistycznie dywan, czy trawę. Podstawowe funkcje programu, nie oferują nam satysfakcjonujących efektów. Zastosowanie
Vismatów, które oferuje V-ray, w tym wypadku jakoś nie wystarcza i nie możemy cieszyć się realistycznym wyglądem. W tym poradniku porównany efekt jaki otrzymamy za pomocą
V-ray Fur, a
Vismat. Przyjrzyjmy się zatem bliżej temu narzędziu.
Pierwszą kwestia, o której powinniśmy pamiętać jest to, że futro jest generowane tylko podczas renderowania i nie jest obecne w scenie. To znaczy, że efekt finalny realistycznego włosia zobaczymy dopiero po wyrenderowaniu sceny. Niech nas to nie zmyli, że w widoku modelu w Sketchupie, nie widać tego efektu.
Jak użyć Vray Fur?
- Tworzymy płaszczyznę, która ma być naszym dywanem lub trawą
- Nakładamy na nią teksturę. V-ray Fur połączy swoje mapowanie z teksturą znajdującą się na obiekcie.
To jest szczególnie ważne, aby o tym pamiętać. Narzędzie
V-ray Fur będzie nieaktywne, dopóki nie zostanie wybrany obiekt grupy
lub komponentu. Nie obsługuje ono również zagnieżdżonych grup ani komponentów. Kolor szary świadczy o tym, iż narzędzie jest nieaktywne.
Obiekt Fur można kopiować między grupami lub komponentami, otrzyma on bowiem wszystkie powiązane właściwości obiektu.
W celu zgrupowania obiektu klikamy na niego prawym klawiszem myszy i wybieramy z paska Make Group, ewentualnie Make Component jeśli chcemy stworzyć obiekt, który będziemy duplikować.
- Narzędzie V- ray fur prezentuje się w ten sposób jak na załączonym obrazku. Gdy jest ono nieaktywne jest szare i blade. Możemy zaobserwować je, że tak wygląda dopóki nie zgrupujemy naszej płaszczyzny, o czym wspominałam wcześniej.
Po wybraniu za pomocą narzędzia Select płaszczyzny zgrupowanej, zauważymy, że kontury ikony V-ray Fur zaczną być wyraźnie czarne.
- Teraz wybierzmy za pomocną narzędzia Select naszą płaszczyznę i kliknijmy w ikonę V-ray Fur. Płaszczyzna powinna wyświetlić nam się inaczej. Pojawi się nowa ramka wokół obiektu, która jest obwiednią tego narzędzia.
- Wchodzimy w Asset Editor , aby odnaleźć panel ustawień dla V-ray Fur. Dalej przechodzimy do zakładki Geometry (trzecia ikona na górze, przedstawiająca sześcian).
Tu możemy zauważyć zakładkę o nazwie V- ray Fur. Kliknijmy w nią, aby była podświetlona na niebiesko i rozwińmy za pomocą strzałki znajdującej się po prawej stronie.
Pojawi nam się okno ustawień dla tego narzędzia.
Główne parametry:
Pamiętajmy, aby płaszczyzna na którą nałożymy teksturę była białego koloru, a nie szarego, gdyż V- ray fur czyta powierzchnie, która jest tzw. stroną lewą i prawą. Jeśli nałożymy na zła stronę teksturę może okazać się, że nasze włosie generować się będzie na odwrót ( do dołu).
Tu możemy ustawić długość i grubość naszego włosia. ponad to możemy ustawić parametr
Taper "stożkowatości" , to znaczy czy chcemy, aby na końcu pojedynczy włos był cieńszy. Opcja
Bend kontroluje elastyczność pasm futra. Po ustawieniu na 0.0 wszystkie pasma są liniami sztywnymi i prostymi.
Ta opcja odpowiada za "loki". Można by to określić jako nieregularności w ułożeniu włosia, sprawia, że nie jest on prosto stojący, a zawinięty i niesforny.
Po włączeniu tej opcji V-Ray wygeneruje mniejszą geometrię futra dla części sceny, które są daleko od kamery, a bardziej szczegółową dla tej części bliżej kamery.
W tym miejscu możemy ustawić kierunek zgięcia i zakrzywienia pasm futra i sprawić aby był on różny i nieregularny.
Ustala gęstość pasm futra dla powierzchni.
Per area generuje określoną liczbę włosia, dla płaszczyzny o wartość, którą podamy.
Per face natomiast generuję liczbę włosia proporcjonalnie do wielkości płaszczyzny.
Porównanie. Wartość per area 10 vs 100
W tym miejscu możemy przypisać teksturę dla poszczególnych parametrów
Teraz porównajmy efekt renderu dywanu, na który została nałożona tekstura Vismat z dywanem stworzonym metodą V-ray Fur.
Sami oceńcie, która metoda jest dla Was lepsza :)
Pozdrawiamy!