Data publikacji: 11-04-2018 |
Data aktualizacji: 06-02-2023 | Autor: Piotr Kurpiewski
Czym jest V-ray Denoiser?
Denoiser pojawił się wraz z V-Rayem trzeciej generacji. Jest częścią tzw. Render Elements, czyli dodatkowych kanałów z informacjami takimi jak np.: oznaczenia materiałów (Material ID), odbicia (Reflections), czy głębia ostrości (ZDepth). Pozwala on w znacznym stopniu poprawić jakość renderu, na którym widoczne są szumy (noise). W sytuacji gdy zależy nam na czasie możemy wykonywać rendery korzystając ze słabszych ustawień, ale wykorzystując V-ray Denoiser wizualizacje zostaną oczyszczone, dzięki czemu różnica w jakości może nie być zauważalna.
Aby zacząć używać Denoisera należy otworzyć V-Ray Asset Editora, wybrać Settings i rozwinąć zakładkę Render Elements po prawej stronie, a następnie zaznaczyć Denoiser spośród dostępnych elementów. Wykonanie tej czynności sprawi, że bezpośrednio pod zakładką Render Elements pojawi się nowa zakładka z opcjami odszumiania.
Wpływ tego efektu na render bardzo łatwo kontrolować. Możemy wybierać spośród czterech ustawień:
- Mild - delikatne odszumianie
- Default - umiarkowane odszumianie
- Strong - mocne odszumianie
- Custom - własne ustawienia odszumiania
Jeśli nie satysfakcjonuje nas żadne z trzech domyślnych ustawień, to możemy sami kontrolować Denoiser przy pomocy opcji Custom. Umożliwia nam ona sterowanie dwoma parametrami: Strength - Siłą i Radius - Promieniem. Im wyższe są te wartości tym mocniejsze jest odszumianie. Należy jednak uważać, aby nadmierne wygładzenie renderu nie usunęło pewnych detali sceny, które mogą być mylnie wzięte przez Denoisera za szum. Zazwyczaj najlepiej jest więc korzystać z opcji Default.
Oprócz podstawowych funkcji Strength i Radius możemy też wybrać czy chcemy, aby odszumianie zostało zastosowane tylko do podstawowego kanału (Single pass denoiser on RGB only), czy powinno mieć wpływ na każdy z kanałów Render Elements osobno (Denoise render elements separately). W przypadku, gdy wykonujemy zaawansowaną postprodukcję w zewnętrznym oprogramowaniu, np. Photoshop, taki wariant może być bardzo przydatny. Odszumianie nie wpływa znacząco na długość renderowania, cała operacja trwa zazwyczaj kilka sekund. Jej efekt jest widoczny dopiero po wykonaniu podstawowego liczenia. Denoiser nie nadpisuje podstawowego kanału RGB. Odszumiony render możemy zobaczyć na dodatkowych kanałach: Denoiser i effectsResult.
Jeśli rezultat odszumiania nas nie zadowala to zawsze możemy zmienić ustawienia i wybrać ikonę odświeżania na samym końcu ustawień Denoiser. V-Ray zastosuje wprowadzone zmiany bez konieczności ponownego renderowania całej sceny.
A jak to wygląda w praktyce? Zobaczcie sami na poniższych przykładach:
Oba obrazki zostały wyrenderowane na ustawieniach Low Quality. Różnicę widać gołym okiem. Aby uzyskać efekt podobny do odszumionego obrazka bez użycia Denoisera należałoby prawdopodobnie podnieść jakość do High Quality, co wydłużyłoby proces liczenia kilkukrotnie.
Należy jednak pamiętać, że zbyt mocne odszumienie może zatrzeć szczegóły sceny i sprawić, że zamiast fotorealistycznego renderu otrzymamy widok z rozmytymi powierzchniami. Mimo to, Denoiser jest bardzo przydatny kiedy pracujemy pod presją czasu. Pozwala w parę chwil uzyskać bardzo satysfakcjonujące efekty.