Sketchup - Vray - Color bleeding - wpływ koloru na otoczenie

Sketchup - Vray - Color bleeding - wpływ koloru na otoczenie

Poza podstawowym parametrem Diffuse, który określa kolor (lub teksturę) domyślnego materiału V-Ray, na jego ostateczną barwę na wpływ szereg czynników. Słabo oświetlony, czerwony kolor, będzie na wizualizacji bliższy bordowo-brązowemu. Z kolei zbyt mocno oświetlony sprawi, że jego percepcja zbliży się do jasno-różowego. Poza tym oczywistym efektem światła mamy jeszcze do czynienia z tzw. color bleedingiem.

Co to jest color bleeding?

Color bleeding to efekt oddziaływania mocno nasyconych kolorów na otoczenie. Spójrzcie na przykład poniżej. Ściany tego wnętrza mają jasno-szary, prawie biały kolor. Przyznacie jednak, że bardziej niż biały, widać tu wyraźnie żółto-pomarańczowy odcień, który jest rezultatem oddziaływania drewnianej podłogi na tynk.

Sketchup - Vray - Color bleeding - wpływ koloru na otoczenie - 01

To zjawisko jest zupełnie naturalne i często spotykane także w rzeczywistości. W wyniku odbić światła od nasyconych płaszczyzn we wnętrzu, kolor zostaje przeniesiony także na inne płaszczyzny. Spójrzcie na poniższe zdjęcie, aby przekonać się jak zbiornik wodny oddziałuje na budynki w Hearst Castle, w Kaliforni.

Sketchup - Vray - Color bleeding - wpływ koloru na otoczenie - 02

Jak pozbyć się color bleedingu?

O ile w realnym świecie, podczas robienia zdjęć, przyjdzie nam pogodzić się z tym zjawiskiem, to w V-Rayu mamy możliwość całkowitej kontroli tego efektu. Mam jednocześnie wrażenie, że w V-Rayu color bleeding jest dużo bardziej intensywny i często przenosi swoje właściwości na otoczenie zdecydowanie mocniej, niż ma to miejsce w rzeczywistości. Być może ma to związek z nasyceniem kolorów używanych w SketchUpie. Poziom nasycenia można bowiem ustawić nawet na 100%, podczas gdy w realnym świecie ciężko jest osiągnąć tak skrajnie jaskrawe kolory.

Uwaga: Color bleeding słabnie, gdy kolor powodujący problem jest mniej nasycony.

Poruszony problem rozwiążemy skutecznie dopiero wykorzystując Override. Służy on do zaawansowanej zmiany wyglądu materiału w różnych obszarach renderingu. Dzięki niemu możemy sprawić, że materiał, który jest czerwony, w odbiciach (Reflections) wygląda na zielony. Nam zależy jednak na tym, aby materiał, który przenosi na model kolor czerwony, przenosił kolor możliwie neutralny. Żeby to zrobić najpierw stwórzmy ten specjalny rodzaj materiału wybierając Create Asset w lewym dolnym rogu i wskazując Override w zakładce Materials.

Sketchup - Vray - Color bleeding - wpływ koloru na otoczenie - 03

Następnie jako materiał bazowy (Base Material) wybierzmy istniejący już materiał podłogi, czyli pobrany z biblioteki materiałów V-Ray: WoodParquet_120cm. W kanale GI, który odpowiada za niebezpośrednie odbicia światła w procesie renderingu musimy z kolei wybrać wspomniany wcześniej neutralny, mało nasycony kolor; np. domyślny materiał Generic ze zwykłym, szarym kolorem (200, 200, 200) w kanale Diffuse.

Sketchup - Vray - Color bleeding - wpływ koloru na otoczenie - 04

Dzięki zastosowaniu ustawień z powyższej grafiki color bleeding przestanie być w ogóle widoczny, bo podczas renderowania właściwej podłogi, V-Ray użyje materiału bazowego w podstawowych kanałach, ale nie w kanale GI. Tam zostanie naturalnie nadpisany wybrany przez nas Generic. Oczywiście ostateczny rezultat zależy całkowicie od wyboru odpowiedniego materiału GI. Na przykład, gdybyśmy wybrali materiał o żółtym zabarwieniu, efekt końcowy również byłby lekko żółty. Poniżej porównanie dwóch widoków z zastosowaniem materiału Generic w kanale GI z różnymi kolorami w kanale Diffuse:

  • z kolorem (215, 215, 215) po lewej stronie;
  • z kolorem (215, 205, 185) po prawej stronie.

color-bleeding-wplyw-koloru-na-otoczenie_06color-bleeding-wplyw-koloru-na-otoczenie_06

Podsumowanie

W pomieszczeniach, które mają wiele różnych, jaskrawych kolorów może wystąpić potrzeba wykorzystania kilku materiałów Override, żeby całkowicie pozbyć się efektu color bleedingu. Na przykład we wnętrzu z czerwoną sofą i neonowo-zielonym dywanem musiałbym zastosować dwa różne materiały Override, które w parametrze GI odnosiłyby się jednak tak samo do materiału Generic z neutralnym kolorem w kanale Diffuse.

Nieczęsto wykonujemy jednak wizualizacje z tak skrajnie różnymi kolorami. Zazwyczaj wystarczy prosty, opisany powyżej workflow. Po lekturze tego artykułu nie powinniście mieć już z nim problemów ;-)

Autor

Piotr Kurpiewski

Prowadzi studio projektowe niuanse, gdzie realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki, projektowania przemysłowego i komunikacji wizualnej.

Jaki kurs online wybrać?

Jeśli nie jesteś zdecydowany, skorzystaj z naszych podpowiedzi

Zobacz

Jakiego oprogramowania chcesz się nauczyć?

  • kursy online Autocad
  • kursy online Blender
  • kursy online Digital Painting
  • kursy online Illustrator
  • kursy online Autodesk Inventor
  • kursy online Marvelous Designer
  • kursy online 3ds Max
  • kursy online Photoshop
  • kursy online Revit
  • kursy online Rhinoceros 3d
  • kursy online Sketchup
  • kursy online V-ray
  • kursy online Zbrush