Data publikacji: 14-10-2021 | Data aktualizacji: 27-02-2024 | Autor: Piotr Kurpiewski
Data publikacji: 14-10-2021 | Data aktualizacji: 27-02-2024 | Autor: Piotr Kurpiewski
Poza podstawowym parametrem Diffuse, który określa kolor (lub teksturę) domyślnego materiału V-Ray, na jego ostateczną barwę na wpływ szereg czynników. Słabo oświetlony, czerwony kolor, będzie na wizualizacji bliższy bordowo-brązowemu. Z kolei zbyt mocno oświetlony sprawi, że jego percepcja zbliży się do jasno-różowego. Poza tym oczywistym efektem światła mamy jeszcze do czynienia z tzw. color bleedingiem.
Color bleeding to efekt oddziaływania mocno nasyconych kolorów na otoczenie. Spójrzcie na przykład poniżej. Ściany tego wnętrza mają jasno-szary, prawie biały kolor. Przyznacie jednak, że bardziej niż biały, widać tu wyraźnie żółto-pomarańczowy odcień, który jest rezultatem oddziaływania drewnianej podłogi na tynk.
To zjawisko jest zupełnie naturalne i często spotykane także w rzeczywistości. W wyniku odbić światła od nasyconych płaszczyzn we wnętrzu, kolor zostaje przeniesiony także na inne płaszczyzny. Spójrzcie na poniższe zdjęcie, aby przekonać się jak zbiornik wodny oddziałuje na budynki w Hearst Castle, w Kaliforni.
O ile w realnym świecie, podczas robienia zdjęć, przyjdzie nam pogodzić się z tym zjawiskiem, to w V-Rayu mamy możliwość całkowitej kontroli tego efektu. Mam jednocześnie wrażenie, że w V-Rayu color bleeding jest dużo bardziej intensywny i często przenosi swoje właściwości na otoczenie zdecydowanie mocniej, niż ma to miejsce w rzeczywistości. Być może ma to związek z nasyceniem kolorów używanych w SketchUpie. Poziom nasycenia można bowiem ustawić nawet na 100%, podczas gdy w realnym świecie ciężko jest osiągnąć tak skrajnie jaskrawe kolory.
Uwaga: Color bleeding słabnie, gdy kolor powodujący problem jest mniej nasycony.
Poruszony problem rozwiążemy skutecznie dopiero wykorzystując Override. Służy on do zaawansowanej zmiany wyglądu materiału w różnych obszarach renderingu. Dzięki niemu możemy sprawić, że materiał, który jest czerwony, w odbiciach (Reflections) wygląda na zielony. Nam zależy jednak na tym, aby materiał, który przenosi na model kolor czerwony, przenosił kolor możliwie neutralny. Żeby to zrobić najpierw stwórzmy ten specjalny rodzaj materiału wybierając Create Asset w lewym dolnym rogu i wskazując Override w zakładce Materials.
Następnie jako materiał bazowy (Base Material) wybierzmy istniejący już materiał podłogi, czyli pobrany z biblioteki materiałów V-Ray: WoodParquet_120cm. W kanale GI, który odpowiada za niebezpośrednie odbicia światła w procesie renderingu musimy z kolei wybrać wspomniany wcześniej neutralny, mało nasycony kolor; np. domyślny materiał Generic ze zwykłym, szarym kolorem (200, 200, 200) w kanale Diffuse.
Dzięki zastosowaniu ustawień z powyższej grafiki color bleeding przestanie być w ogóle widoczny, bo podczas renderowania właściwej podłogi, V-Ray użyje materiału bazowego w podstawowych kanałach, ale nie w kanale GI. Tam zostanie naturalnie nadpisany wybrany przez nas Generic. Oczywiście ostateczny rezultat zależy całkowicie od wyboru odpowiedniego materiału GI. Na przykład, gdybyśmy wybrali materiał o żółtym zabarwieniu, efekt końcowy również byłby lekko żółty. Poniżej porównanie dwóch widoków z zastosowaniem materiału Generic w kanale GI z różnymi kolorami w kanale Diffuse:
W pomieszczeniach, które mają wiele różnych, jaskrawych kolorów może wystąpić potrzeba wykorzystania kilku materiałów Override, żeby całkowicie pozbyć się efektu color bleedingu. Na przykład we wnętrzu z czerwoną sofą i neonowo-zielonym dywanem musiałbym zastosować dwa różne materiały Override, które w parametrze GI odnosiłyby się jednak tak samo do materiału Generic z neutralnym kolorem w kanale Diffuse.
Nieczęsto wykonujemy jednak wizualizacje z tak skrajnie różnymi kolorami. Zazwyczaj wystarczy prosty, opisany powyżej workflow. Po lekturze tego artykułu nie powinniście mieć już z nim problemów ;-)
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?