SketchUp - V-Ray - Biała obwódka wokół drzew. Jak naprawić ten błąd?

Data publikacji: 05-02-2025  |  Data aktualizacji: 05-02-2025  | Autor: Piotr Kurpiewski

Biała obwódka wokół obiektów w renderach może psuć efekt finalny wizualizacji. W tym artykule wyjaśniamy, skąd się bierze ten problem oraz jak go skutecznie naprawić za pomocą odpowiednich ustawień w V-Ray dla SketchUpa. Dowiesz się, jak prawidłowo korzystać z funkcji Background, unikać błędów i tworzyć profesjonalne wizualizacje 3D. Wskazówki praktyczne pomogą Ci osiągnąć realistyczne rezultaty bez kompromisów.

SketchUp - V-Ray - Biała obwódka wokół drzew. Jak naprawić ten błąd?

Spis treści

    Czy zdarzyło Ci się, że po dodaniu tła w postprodukcji w V-Ray Frame Buffer wokół elementów, takich jak drzewa czy inne obiekty, pojawia się nieestetyczna biała obwódka? W tym artykule wyjaśniamy, dlaczego ten problem występuje i krok po kroku pokazujemy, jak go naprawić.

    Jak działa funkcja Background w V-Ray Frame Buffer?

    V-Ray Frame Buffer pozwala na dodanie obrazka tła przy użyciu funkcji Background. Wybrany obraz pojawia się w miejscach, gdzie kanał Alpha wskazuje przezroczystość. To wygodne rozwiązanie do łączenia płaskiego obrazu tła z renderowaną geometrią 3D.

    Wizualizacja bez białej obwódki, z naturalnym oświetleniem - 01

    Skąd bierze się biała obwódka?

    Problem białej obwódki wynika z różnicy kolorów między obrazem tła, a pikselami przy krawędziach obiektów w renderze. W miejscach przezroczystości V-Ray interpoluje kolory, co prowadzi do powstania widocznej aureoli.

    Wizualizacja bez białej obwódki, z naturalnym oświetleniem - 02


    Wyłączanie tła w V-Ray - Dlaczego to rozwiązanie nie zawsze działa?

    Jednym z najprostszych rozwiązań jest wyłączenie podstawowego tła w zakładce EnvironmentV-Ray Asset Editor. Efekt? Biała obwódka znika, ale razem z nią tracimy odbicia tła i jego wpływ na oświetlenie geometrii. Należy pamiętać, że niebo to element niezbędny do osiągnięcia realistycznego efektu. Bez niego ciężko będzie zbliżyć wizualizację do rzeczywistości. Najlepiej zrozumiesz to patrząc na poniższy obrazek:

    Wizualizacja bez białej obwódki, z naturalnym oświetleniem - 03

    Biała obwódka w SketchUpie - naprawa błędu krok po kroku

    1. Otwórz V-Ray Asset Editor i przejdź do zakładki Environment.
    2. Wyłącz podstawowy Background odznaczając ptaszek przy tej funkcji.
    3. Zaznacz ptaszki przy wszystkich czterech kanałach poniżej, a więc w: GI, Reflection, RefractionsSecondary Matte.
    4. Skopiuj Environment Sky klikając prawym klawiszem na niebieską szachownicę bezpośrednio przy Background i wklej je do wszystkich kanałów poniżej korzystając z Paste As Instance.

    Wizualizacja bez białej obwódki, z naturalnym oświetleniem - 04

    Dzięki temu tło nie będzie widoczne, ale jego wpływ na scenę pozostanie cały czas aktywny. To trochę tak, jakby wyłączono źródło światła, ale efekt jego świecenia i wpływ na otoczenie pozostał bez zmian. Tylko w ten sposób uda Ci się uniknąć białej obwódki i zagwarantować niezmieniony realizm.

    Dodatkowe wskazówki i dobre praktyki

    Aby uzyskać realistyczne efekty wizualizacji, warto jeszcze pamiętać o kilku istotnych aspektach. Po pierwsze, zawsze wybieraj tło, które ma zbliżoną jasność i kolor do Twojej sceny. Dzięki temu unikniesz nierealistycznego efektu, który może zaburzyć odbiór wizualizacji. Po drugie, zwróć uwagę na horyzont - jego odpowiednie ustawienie jest kluczowe. Jeśli horyzont będzie za wysoko lub za nisko, cała scena straci na realizmie. Na koniec, zapisując wizualizację, pamiętaj, aby we Frame Bufferze zaznaczyć opcję Save in Image w dodatkowej warstwie Background. To zapewni, że tło zapisze się razem z renderem, eliminując ryzyko błędów w końcowym obrazie.

    SketchUp - V-Ray - Biała obwódka wokół drzew. Jak naprawić ten błąd? - 05

    Podsumowanie - jak uniknąć błędu białej obwódki w V-Ray?

    Poprawne ustawienia tła w V-Ray to klucz do uzyskania profesjonalnych wizualizacji bez nieestetycznych obwódek. Wypróbuj przedstawiony workflow i ciesz się idealnym połączeniem geometrii z płaskim obrazem tła.

    A jeśli chciałbyś zgłębić tematy związane ze SketchUpemV-Rayem to zachęcam do sprawdzenia oferty CG Wisdom, a w szczególności kursu Sketchup + Vray 6 + LayOut - Projekt domu jednorodzinnego, z którego dowiesz się więcej o ustawieniach światła i tła.

    Autor

    Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

    Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie.

    Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

    Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!