SketchUp - V-Ray 6 - Co nowego? - Poradnik, tutorial

SketchUp - V-Ray 6 - Co nowego? - Poradnik, tutorial

Spis treści

    Chaos Group oficjalnie wydał V-Ray 6 dla SketchUpa. Oprogramowanie było dostępne dla użytkowników 3ds Maxa już od jakiegoś czasu, a w październiku 2022 roku przyszła wreszcie pora na SketchUpa. Nowa wersja wprowadza szereg udogodnień i wiele ciekawych funkcji, których nie miała poprzednia piątka. W tym tekście przedstawię Ci najciekawsze z nich.

    V-Ray 6 - Procedural Clouds

    Do tej pory domyślne niebo w V-Ray było zupełnie pozbawione chmur. Chcąc je dodać trzeba było posiłkować się specjalnymi mapami HDR pobieranymi z internetowych bibliotek. W wersji 6 wprowadzono w tym zakresie prawdziwą rewolucję! Chmury ustawia się w tej samej zakładce, co światło SunLight. Można określić ich gęstość, wysokość nad horyzontem, a nawet prędkość poruszania się.

    SketchUp - V-Ray 6 - Co nowego? - Poradnik, tutorial - 01

    Dzięki Procedural Clouds można tworzyć przekonujące animacje z dynamicznie zmieniającym się niebem, tzw. timelapse. Nie wymaga to użycia jakichkolwiek zewnętrznych obrazów. Wszystko ustawia się automatycznie, bezpośrednio w Asset Editorze.

    V-Ray 6 zapewnia pełną kompatybilność z Enscape

    Jakiś czas temu producent V-Raya kupił Enscape - silnik renderujący real-time oparty na karcie graficznej. Komentatorzy sugerują, że wkrótce Chaos Group połączy te dwa programy w jeden. Na ten moment jednak Enscape pozostaje niezależnym narzędziem, a V-Ray 6 wprowadza z nim pełną kompatybilność. Oznacza to, że projekty przygotowane w Enscape są od razu gotowe do renderingu w V-Rayu.

    SketchUp - V-Ray 6 - Co nowego? - Poradnik, tutorial - 02

    Pełna integracja tych programów to świetna wiadomość dla użytkowników, którzy przygotowują w Enscape szybkie, koncepcyjne kadry, a potem przenoszą pracę do V-Raya, aby kontynuować proces tworzenia fotorealistycznych wizualizacji. Jeśli jeszcze nie miałeś okazji korzystać z Enscape, to koniecznie zajrzyj do mojego kursu SketchUp - Omówienie silnika renderującego Enscape. Znajdziesz tam wszystko czego potrzebujesz, żeby zacząć pracę z tym silnikiem.

    Finite Dome Light - mapa HDR dopasowana do skali sceny

    Mapy Dome Light funkcjonowały do tej pory w formie Infinite, czyli nieskończonej. Oznaczało to, że zastosowane HDR-ki nie dostosowywały się do skali sceny SketchUp. Ciężko było uzyskać linię drzew na horyzoncie, odpowiednich rozmiarów odbicia w oknach, czy przekonujące otoczenie w animacji.

    SketchUp - V-Ray 6 - Co nowego? - Poradnik, tutorial - 03

    Wprowadzony w V-Ray 6 Finite Dome Light umożliwia lepsze dopasowanie map HDR do trójwymiarowej geometrii. Problemy ze skalą już go nie dotyczą, w związku z tym łatwiej zintegrować ze sobą całe środowisko.

    V-Ray 6 - wstrzymywanie i wznawianie renderingu

    Resumable rendering to możliwość wznowienia niekompletnego renderingu w miejscu, w którym został on przerwany. Przerwanie można wywołać samemu po prostu klikając pauzę. Może to też zostać wywołane niezależnie. Wyobraź sobie, że nieoczekiwana przerwa w dostawie prądu przerywa proces renderingu, który trwa dobrych kilka godzin. V-Ray 6 ma na to praktyczne rozwiązanie, ale należy zaznaczyć, że ta funkcja działa wyłącznie w trybie Progressive.

    SketchUp - V-Ray 6 - Co nowego? - Poradnik, tutorial - 04

    Możliwość zatrzymania renderingu trzeba włączyć zanim zacznie się cały proces. Przycisk znajduje się w Asset Editorze, w zakładce Render Output. Poza włącznikiem warto określić także Autosave interval, czyli odstęp czasowy, w którym V-Ray zapisze postępy pracy. Ustawiony na 10 minut zagwarantuje, że nie stracisz więcej niż 10 minut pracy silnika.

    Distance texture - specjalna mapa wrażliwa na otoczenie

    Distance texture to funkcja dla zaawansowanych użytkowników, którzy dobrze znają już mapy Dirt, Fresnel czy Edges. Nowa mapa pozwala kontrolować materiały i inne atrybuty V-Ray w oparciu o ich odległość od wybranych obiektów.

    SketchUp - V-Ray 6 - Co nowego? - Poradnik, tutorial - 05

    Dzięki Distance texture możesz chociażby rozrzucić liście wyłącznie przy leżakach, w konkretnej, wybranej przez Ciebie odległości. Możesz podobnie ułożyć rośliny, kamienie i inne elementy w scenie. W ten sposób szybko i w zoptymalizowany sposób przygotujesz naturalną, realistyczną scenę.

    Enmesh - proceduralne, szczegółowe wzory geometryczne

    V-Ray Enmesh to doskonałe narzędzie do tworzenia szczegółowych wzorów geometrycznych. Idealnie nadaje się do tkanin, ogrodzeń, paneli, płytek i wszystkiego, co powtarzalne. Jest łatwy w użyciu i wydajny pod względem pamięci.

    SketchUp - V-Ray 6 - Co nowego? - Poradnik, tutorial - 06

    Enmesh to połączenie możliwości Skattera i Displacementu. Tak jak Skatter rozkłada elementy źródłowe na powierzchni płaszczyzn i podobnie jak Displacement nadaje im trójwymiarowy wygląd. Jednak robi to wszystko dużo bardziej efektywniej.

    V-Ray 6 to także nowe, dopracowane materiały

    V-Ray 6 wprowadził szereg udoskonaleń w zakresie materiałów. Tekstura Dirt, pozwala teraz na włączanie i wyłączanie obiektów wpływających na jej efekt. Materiały półprzezroczyste SSS renderują się szybciej niż kiedykolwiek. Nowa cecha materiałów Thin Film pozwala tworzyć m. in. bańki mydlane czy bardzo cienkie opalizujące szkło. Za to nowa metoda liczenia odbić pomaga osiągnąć bardziej realistyczne refleksy, szczególnie na powierzchniach szorstkich.

    V-Ray 6 - pozostałe nowe funkcje

    Wśród pozostałych funkcji wprowadzonych w nowej wersji V-Ray 6 warto wymienić tagi, które pozwalają na grupowanie obiektów w Asset Editorze. Dzięki temu można chociażby uporządkować światła w scenie.

    Ciekawym rozwiązaniem jest również warstwa Composition guides, której używa się we Frame Bufferze. Pozwala ona komponować w oparciu o zasadę trójpodziału i złotej proporcji.

    SketchUp - V-Ray 6 - Co nowego? - Poradnik, tutorial - 07

    V-Ray 6 daje możliwość udostępniania renderów w chmurze i komentowania ich razem z zespołem lub klientem. Pozwala także na szybszy eksport animacji ze SketchUp i precyzyjniejsze zarządzanie kolorem z ACEScg Color Management.

    V-Ray 6 - czy warto?

    V-Ray 6 to kolejny krok Chaos Group w stronę bardziej przyjaznego i intuicyjnego oprogramowania. Narzędzie, z każdą wersją, obsługuje się coraz łatwiej. Nowe funkcje może nie są aż tak przełomowe jak w poprzednim V-Ray 5, ale kierunek rozwoju programu pozostaje satysfakcjonujący.

    Odpowiadający potrzebom użytkowników resumable rendering, chmury tworzone automatycznie w Asset Editorze, pełna kompatybilność z Enscape czy nowości w zakresie map i materiałów to z pewnością funkcje, które podniosą komfort Twojej pracy. Jeśli jednak nie jesteś zaawansowanym użytkownikiem i nie interesuje Cię współpraca z innymi programami, to lepiej zostań przy V-Ray 5.

    A jeśli chciałbyś lepiej przyjrzeć się nowościom wprowadzonym w V-Ray 6, to odsyłam Cię do oficjalnej strony producenta, na której znajdziesz wszystkie wprowadzone w tej wersji zmiany.

    Autor

    Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

    Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie. Od 2019 roku rozwija karierę naukową na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie, gdzie prowadzi autorski kurs komputerowego wspomagania  projektowania. Prace jego studentów można zobaczyć w galerii.

    W CG Wisdom realizuje głównie materiały poświęcone grafice 3D. Regularnie nagrywa tutoriale i pisze artykuły na temat SketchUpa i V-Raya.

    Każdą wolną chwilę spędza na Suwalszczyźnie. W otoczeniu natury oddaje się swoim zainteresowaniom: czytaniu książek i aktywności fizycznej.

    Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

    Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!