Data publikacji: 12-10-2022 | Data aktualizacji: 24-10-2023 | Autor: Piotr Kurpiewski
Data publikacji: 12-10-2022 | Data aktualizacji: 24-10-2023 | Autor: Piotr Kurpiewski
Nowe funkcje V-Ray 6 spodobają się w szczególności zaawansowanym użytkownikom. Oprócz współpracy z innymi programami zyskujemy: resumable rendering, automatycznie tworzone chmury w Asset Editorze, nowości w zakresie map i materiałów. Więcej szczegółów przeczytaj w dalszej części artykułu.
Chaos Group oficjalnie wydał V-Ray 6 dla SketchUpa. Oprogramowanie było dostępne dla użytkowników 3ds Maxa już od jakiegoś czasu, a w październiku 2022 roku przyszła wreszcie pora na SketchUpa. Nowa wersja wprowadza szereg udogodnień i wiele ciekawych funkcji, których nie miała poprzednia piątka. W tym tekście przedstawię Ci najciekawsze z nich.
Do tej pory domyślne niebo w V-Ray było zupełnie pozbawione chmur. Chcąc je dodać trzeba było posiłkować się specjalnymi mapami HDR pobieranymi z internetowych bibliotek. W wersji 6 wprowadzono w tym zakresie prawdziwą rewolucję! Chmury ustawia się w tej samej zakładce, co światło SunLight. Można określić ich gęstość, wysokość nad horyzontem, a nawet prędkość poruszania się.
Dzięki Procedural Clouds można tworzyć przekonujące animacje z dynamicznie zmieniającym się niebem, tzw. timelapse. Nie wymaga to użycia jakichkolwiek zewnętrznych obrazów. Wszystko ustawia się automatycznie, bezpośrednio w Asset Editorze.
Jakiś czas temu producent V-Raya kupił Enscape - silnik renderujący real-time oparty na karcie graficznej. Komentatorzy sugerują, że wkrótce Chaos Group połączy te dwa programy w jeden. Na ten moment jednak Enscape pozostaje niezależnym narzędziem, a V-Ray 6 wprowadza z nim pełną kompatybilność. Oznacza to, że projekty przygotowane w Enscape są od razu gotowe do renderingu w V-Rayu.
Pełna integracja tych programów to świetna wiadomość dla użytkowników, którzy przygotowują w Enscape szybkie, koncepcyjne kadry, a potem przenoszą pracę do V-Raya, aby kontynuować proces tworzenia fotorealistycznych wizualizacji. Jeśli jeszcze nie miałeś okazji korzystać z Enscape, to koniecznie zajrzyj do mojego kursu SketchUp - Omówienie silnika renderującego Enscape. Znajdziesz tam wszystko czego potrzebujesz, żeby zacząć pracę z tym silnikiem.
Mapy Dome Light funkcjonowały do tej pory w formie Infinite, czyli nieskończonej. Oznaczało to, że zastosowane HDR-ki nie dostosowywały się do skali sceny SketchUp. Ciężko było uzyskać linię drzew na horyzoncie, odpowiednich rozmiarów odbicia w oknach, czy przekonujące otoczenie w animacji.
Wprowadzony w V-Ray 6 Finite Dome Light umożliwia lepsze dopasowanie map HDR do trójwymiarowej geometrii. Problemy ze skalą już go nie dotyczą, w związku z tym łatwiej zintegrować ze sobą całe środowisko.
Resumable rendering to możliwość wznowienia niekompletnego renderingu w miejscu, w którym został on przerwany. Przerwanie można wywołać samemu po prostu klikając pauzę. Może to też zostać wywołane niezależnie. Wyobraź sobie, że nieoczekiwana przerwa w dostawie prądu przerywa proces renderingu, który trwa dobrych kilka godzin. V-Ray 6 ma na to praktyczne rozwiązanie, ale należy zaznaczyć, że ta funkcja działa wyłącznie w trybie Progressive.
Możliwość zatrzymania renderingu trzeba włączyć zanim zacznie się cały proces. Przycisk znajduje się w Asset Editorze, w zakładce Render Output. Poza włącznikiem warto określić także Autosave interval, czyli odstęp czasowy, w którym V-Ray zapisze postępy pracy. Ustawiony na 10 minut zagwarantuje, że nie stracisz więcej niż 10 minut pracy silnika.
Distance texture to funkcja dla zaawansowanych użytkowników, którzy dobrze znają już mapy Dirt, Fresnel czy Edges. Nowa mapa pozwala kontrolować materiały i inne atrybuty V-Ray w oparciu o ich odległość od wybranych obiektów.
Dzięki Distance texture możesz chociażby rozrzucić liście wyłącznie przy leżakach, w konkretnej, wybranej przez Ciebie odległości. Możesz podobnie ułożyć rośliny, kamienie i inne elementy w scenie. W ten sposób szybko i w zoptymalizowany sposób przygotujesz naturalną, realistyczną scenę.
V-Ray Enmesh to doskonałe narzędzie do tworzenia szczegółowych wzorów geometrycznych. Idealnie nadaje się do tkanin, ogrodzeń, paneli, płytek i wszystkiego, co powtarzalne. Jest łatwy w użyciu i wydajny pod względem pamięci.
Enmesh to połączenie możliwości Skattera i Displacementu. Tak jak Skatter rozkłada elementy źródłowe na powierzchni płaszczyzn i podobnie jak Displacement nadaje im trójwymiarowy wygląd. Jednak robi to wszystko dużo bardziej efektywniej.
V-Ray 6 wprowadził szereg udoskonaleń w zakresie materiałów. Tekstura Dirt, pozwala teraz na włączanie i wyłączanie obiektów wpływających na jej efekt. Materiały półprzezroczyste SSS renderują się szybciej niż kiedykolwiek. Nowa cecha materiałów Thin Film pozwala tworzyć m. in. bańki mydlane czy bardzo cienkie opalizujące szkło. Za to nowa metoda liczenia odbić pomaga osiągnąć bardziej realistyczne refleksy, szczególnie na powierzchniach szorstkich.
Wśród pozostałych funkcji wprowadzonych w nowej wersji V-Ray 6 warto wymienić tagi, które pozwalają na grupowanie obiektów w Asset Editorze. Dzięki temu można chociażby uporządkować światła w scenie.
Ciekawym rozwiązaniem jest również warstwa Composition guides, której używa się we Frame Bufferze. Pozwala ona komponować w oparciu o zasadę trójpodziału i złotej proporcji.
V-Ray 6 daje możliwość udostępniania renderów w chmurze i komentowania ich razem z zespołem lub klientem. Pozwala także na szybszy eksport animacji ze SketchUp i precyzyjniejsze zarządzanie kolorem z ACEScg Color Management.
V-Ray 6 to kolejny krok Chaos Group w stronę bardziej przyjaznego i intuicyjnego oprogramowania. Narzędzie, z każdą wersją, obsługuje się coraz łatwiej. Nowe funkcje może nie są aż tak przełomowe jak w poprzednim V-Ray 5, ale kierunek rozwoju programu pozostaje satysfakcjonujący.
Odpowiadający potrzebom użytkowników resumable rendering, chmury tworzone automatycznie w Asset Editorze, pełna kompatybilność z Enscape czy nowości w zakresie map i materiałów to z pewnością funkcje, które podniosą komfort Twojej pracy. Jeśli jednak nie jesteś zaawansowanym użytkownikiem i nie interesuje Cię współpraca z innymi programami, to lepiej zostań przy V-Ray 5.
A jeśli chciałbyś lepiej przyjrzeć się nowościom wprowadzonym w V-Ray 6, to odsyłam Cię do oficjalnej strony producenta, na której znajdziesz wszystkie wprowadzone w tej wersji zmiany.
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 22
Łączny czas trwania kursów: 121 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?