Data publikacji: 10-01-2023 | Data aktualizacji: 13-09-2023 | Autor: Piotr Kurpiewski
Data publikacji: 10-01-2023 | Data aktualizacji: 13-09-2023 | Autor: Piotr Kurpiewski
Przygotowujesz wizualizacje projektów wnętrz w V-Ray i szukasz najlepszych rozwiązań? W tym poradniku dowiesz się, jak dodać światło za lustrem. Dzięki szczegółowym wskazówkom nauczysz się korzystać z materiału Emissive, funkcji V-Ray Mesh Light i zobaczysz, jak krok po kroku podświetlić lustro w SketchUp + V-Ray.
O ile standardowe światła nie stanowią dla początkujących żadnego wyzwania, to światło, które ma nieregularny kształt może powodować pewien kłopot. Na szczęście V-Ray dostarcza nam gotowych rozwiązań w zakresie materiału i geometrii świateł. Żeby je zrozumieć należy jednak zacząć od podstaw.
Światło, które najczęściej wykorzystuje się w pracy w SketchUpie to Rectangle Light. W rzeczywistości można je utożsamiać z softboxem, czyli światłem w kształcie prostokąta (lub elipsy), które świeci całą swoją powierzchnią. Spotyka się je szczególnie często na wyposażeniu studia fotograficznego. W świecie grafiki 3D świetnie dopełnia także naturalne oświetlenie słoneczne.
Kształt Rectangle Light określa parametr Shape. Domyślnie to Rectangle, czyli prostokąt, ale do wyboru jest także Ellipse, a więc światło w kształcie elipsy. Odpowiednio zeskalowane daje doskonałe, świecące koło. Jeśli więc Twoje lustro jest regularnie okrągłe, to z powodzeniem możesz skorzystać z tego rozwiązania. Pamiętaj tylko, aby skierować światło ku ścianie. Efekt świecenia będzie wtedy widoczny bezpośrednio za lustrem.
Prostokąt, elipsa (w tym także koło) czy kula to kształty, które można łatwo uzyskać w V-Ray stosując wspomniane w ostatnim akapicie Rectangle Light czy rzadziej spotykane Sphere Light. Problem stanowią nietypowe formy. Bo jak na przykład tworzy się świecący pierścień? Albo emitujący jasne światło trójkąt?
Żeby światło przybrało nietypowy kształt trzeba posłużyć się specjalnym materiałem V-Ray lub specyficzną, przystosowaną do takich sytuacji geometrią. Oba rozwiązania opisuję w kolejnych akapitach.
Pierwszy sposób na stworzenie nieregularnego światła to wykorzystanie materiału Emissive wlewanego na wybrany model. W Asset Editorze, w zakładce Materials wybierz ikonę z “+” w lewym dolnym rogu i wskaż Materials / Emissive, aby wyposażyć materiał w odpowiednie, świecące cechy.
W panelu możesz zastosować dowolną intensywność i kolor świecenia. Materiałem możesz także wypełnić każdy kształt, bez względu na jego wielkość. Miej jednak na uwadze, że nie jest to idealne rozwiązanie. Emissive generuje bardzo dużo szumu i nie jest precyzyjny w oświetlaniu dużych scen. To tylko światło dekoracyjne, które może nie sprawdzić się jako podświetlenie lustra.
Aby oświetlić lustro od tyłu najlepiej użyć tzw. Mesh Light. Żeby dodać je do sceny należy najpierw dysponować grupą, którą następnie zamienia się na źródło światła klikając w dedykowaną ikonę lub przechodząc przez Rozszerzenia / V-Ray / Lights / Convert to Mesh Light. Właśnie dlatego piszę o Mesh Light jako świetle-geometrii. Ten obiekt łączy w sobie z powodzeniem oba te terminy.
Jeśli chodzi o formę światła to nie ma żadnych ograniczeń. Może to być płaski pierścień lub trójwymiarowy, organiczny blob. Jedyne wymaganie, to aby model zamknąć w grupę. Wolnej geometrii nie da się zamienić w Mesh Light.
Mesh Light edytuje się zupełnie tak samo jak każde inne światło, np. Rectangle Light czy Sphere Light. Po prostu znajdź nazwę Mesh Light w Asset Editorze, na liście ze światłami i zmień Intensity (intensywność) oraz Color (kolor) światła. Proste, prawda?
Na tym etapie na pewno masz już pomysł jak wstawić przekonujące światło za lustrem. Dla zupełnej pewności przeczytaj jednak gotowy przepis poniżej:
Tworząc powyższą wizualizację postępowałem zgodnie z 6 zasadami z poprzedniego akapitu. Jeśli będziesz ich precyzyjnie przestrzegał, to także możesz liczyć na tego typu efekt.
A jeśli interesuje Cię temat świateł sztucznych w V-Ray i chciałbyś rozwijać swoje umiejętności w tym oprogramowaniu, to koniecznie sprawdź mój Kurs SketchUp + Vray 6 - Szkolenie wizualizacji wnętrz od podstaw. Poznasz w nim wszystkie narzędzia niezbędne w pracy architekta wnętrz.
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?