Sketchup - Nowości w V-ray 5 update 1

Sketchup - Nowości w V-ray 5 update 1


Nieoczekiwana aktualizacja V-Raya, która pojawiła się 23-ego lutego wprowadziła kilka bardzo fajnych funkcji i przydatnych rozwiązań dla użytkowników SketchUpa. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się bliżej najciekawszym z nich.

Chaos Cosmos

Niewątpliwie największym plusem ostatniego V-Raya jest nowa usługa: Chaos Cosmos. To biblioteka wysokiej jakości modeli 3D z gotowymi materiałami V-Ray. Wśród zasobów znajdziemy: meble, akcesoria, oświetlenie, rośliny, samochody, ludzi, a nawet mapy HDR. Odpowiadają za nie doświadczeni producenci assetów: Design Connected, Hum3D czy Maxtree. Obecnie biblioteka liczy ponad 600 modeli i 105 map HDR, a Chaos zapowiada intensywny rozwój usługi w najbliższym czasie. Najlepsze zostawiłem jednak na koniec: baza jest dostępna zupełnie za darmo, również do użytku komercyjnego!


Aby skorzystać z zasobów wystarczy po zainstalowaniu najnowszej wersji wybrać ikonę Cosmos i zalogować się do usługi używając tych samych danych, które są używane na portalu Chaos. Następnie należy wybrać odpowiedni model, pobrać go i zaimportować bezpośrednio do sceny. Pojawi się on bezpośrednio w scenie oraz w zakładce Geometry jako nowy obiekt, podobny do V-Ray Proxy.


Dopracowany V-Ray Vision

Aktualizacja objęła również V-Ray Vision, czyli środowisko real-time przypominające silnik gry komputerowej. Vision pozwala na nawigowanie w scenie o fotorealistycznych właściwościach w czasie rzeczywistym. W najnowszej wersji przede wszystkim poprawiono stabilność oprogramowania i załatano pojawiające się wcześniej błędy.


Znaczne różnice widać także w materiałach przezroczystych, którym coraz bliżej jest do tych, które znamy z tradycyjnego V-Raya. Modele z biblioteki Cosmos dopasowują swój poziom skomplikowania do kamery: geometria upraszcza się, gdy obiekt jest daleko. Dopracowano również cienie, które mogą być teraz miękkie, zupełnie tak, jak w domyślnym oknie Frame Buffer.

Jeszcze lepsza postprodukcja

Do dotychczasowych opcji postprodukcji dodano maski, które współpracują z Render Elements: Integer, Cryptomatte i MultiMatte. Poprzez zastosowanie masek można ograniczyć działanie dowolnej warstwy wyłącznie do wskazanego obszaru. Oznacza to, że Frame Buffer coraz bardziej zbliża się do możliwości programów do obróbki grafiki rastrowej w stylu Photoshopa.

Sketchup - Nowości w V-ray 5 update 1 - Zmiana koloru

Oprócz tego wprowadzono warstwę Stamp, dzięki której łatwiej określa się czas trwania renderingu (nie trzeba zapisywać obrazu w historii) i zmieniono ikony dla funkcji: Display Corrections, Lens Effects i Denoisera, aby łatwo było je od siebie odróżnić.

Rebranding

Zmiana nastąpiła także w obszarze identyfikacji wizualnej. Rozwijająca się oferta produktów Chaos Group już od jakiegoś czasu prosiła się o rebranding. Każda z usług Chaosa: V-Ray, Cosmos, Cloud, Scans, Vantage itd. ma teraz spójne z innymi usługami logo, paletę kolorów i typografię. Może to najmniej istotna dla użytkowników zmiana, ale mając w pamięci nienajlepszy rebranding Trimble, warto docenić poczynania Chaosa na tym polu.


Podsumowanie

Poza wspomnianymi wyżej usprawnieniami nowy V-Ray załatał także kilka uciążliwych błędów i dopracował połączenie SketchUpa z silnikiem renderującym. Wprowadził też pomniejsze zmiany, jak chociażby nowy Denoiser: Intel Open Image, przeznaczony do renderingu na CPU.

Ostatecznie update prezentuje się więc bardzo interesująco i jeśli macie taką możliwość to gorąco polecam zaktualizować swoje oprogramowanie. A jeśli nadal nie zaspokoiliście swojej ciekawości w związku z najnowszym V-Ray 5, to zachęcam do zapoznania się z krótkim kursem SketchUp - Nowości w V-Ray 5 - Poznaj nowe funkcje.

Autor

Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie. Od 2019 roku rozwija karierę naukową na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie, gdzie prowadzi autorski kurs komputerowego wspomagania  projektowania. Prace jego studentów można zobaczyć w galerii.

W CG Wisdom realizuje głównie materiały poświęcone grafice 3D. Regularnie nagrywa tutoriale i pisze artykuły na temat SketchUpa i V-Raya.

Każdą wolną chwilę spędza na Suwalszczyźnie. W otoczeniu natury oddaje się swoim zainteresowaniom: czytaniu książek i aktywności fizycznej.

Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!