Data publikacji: 17-03-2022 | Data aktualizacji: 11-12-2023 | Autor: Piotr Kurpiewski
Data publikacji: 17-03-2022 | Data aktualizacji: 11-12-2023 | Autor: Piotr Kurpiewski
Każdy kto miał okazję korzystać ze SketchUpa wie, że tworzenie podstawowych brył jest w nim szalenie proste. Intuicyjny interfejs i dedykowane narzędzia sprawiają, że nawet laik poradzi sobie z prostopadłościanami, a nawet z nieco bardziej skomplikowanymi modelami trójwymiarowymi. Problem pojawia się gdy w grę wchodzą siatki krzywoliniowe.
Bryły obrotowe to jedne z najprostszych siatek krzywoliniowych. To bryły geometryczne ograniczone powierzchnią, która powstaje z obrotu figury płaskiej dookoła ścieżki obrotu. Do najpopularniejszych przykładów takich brył należą: walec, kula czy właśnie stożek.
Zrozumienie tego terminu i sposobu, w jaki tworzy się takie siatki jest kluczowe nie tylko dla stożka, ale również dla całej kategorii brył.
Zgodnie z definicją bryły obrotowej do zrobienia stożka potrzebna będzie figura płaska i ścieżka obrotu. Zacznij od tej pierwszej i narysuj przekrój stożka, czyli trójkąt prostokątny. To taki, który ma jeden kąt równy 90o. Ważna jest orientacja tej figury w układzie współrzędnych. Najlepiej od razu narysować wysokość trójkąta na niebieskiej osi, czyli w kierunku pionowym używając najprostszego narzędzia linii (skrót klawiszowy: L). Drugą przyprostokątną utwórz równolegle do osi zielonej lub czerwonej.
Odpowiednia orientacja kształtu ułatwi kolejny etap, czyli opracowanie ścieżki obrotu. To po prostu linia, po której będzie poruszała się figura płaska (dla stożka prostego to trójkąt prostokątny). W przypadku stożka, i każdej innej bryły obrotowej, właściwy będzie okrąg. W SketchUpie tworzy się go za pomocą narzędzia koła (skrót klawiszowy: C).
Znowu, istotna jest orientacja figury w układzie współrzędnych. Powinna zostać narysowana równolegle do przyprostokątnej tworzącej promień podstawy stożka. Orientację należy ustawić przed rysowaniem. Aby to zrobić należy wybrać odpowiednią płaszczyznę (XY, XZ lub YZ) za pomocą strzałek na klawiaturze. W tym przypadku użyj strzałki w górę (↑), która oznacza płaszczyznę XY. Ustaw środek koła w wierzchołku kąta prostego i określ jego promień tak, aby pokrywał się z krótszą przyprostokątną.
Mając gotowe oba kształty: trójkąt prostokątny i koło, zorientowane prawidłowo w układzie współrzędnych, możesz przejść do stworzenia stożka prostego na ich podstawie. Pomoże Ci w tym narzędzie Wyciągnij wzdłuż, które nie ma domyślnie ustawionego skrótu klawiszowego. Znajdziesz je w menu Narzędzia. Zanim jednak je wskażesz, najpierw zaznacz ścieżkę obrotu, czyli okrąg. To ważne, aby zaznaczyć okrąg, czyli obwód koła, a nie powierzchnię koła! Z aktywnym zaznaczeniem wybierz narzędzie Wyciągnij wzdłuż, a następnie kliknij na trójkąt prostokątny. Stożek prosty powstanie automatycznie.
Jak widzisz tworzenie brył obrotowych w SketchUpie wcale nie jest skomplikowane. Wymaga zaledwie trzech kroków. Istotne jest zrozumienie całego procesu, który do tego prowadzi. Tą zasadę możesz wykorzystać również do wymodelowania innych brył obrotowych: walca czy kuli. Jeśli jeszcze nie wszystko jest dla Ciebie jasne, to koniecznie zajrzyj do naszego poradnika: Jak zrobić kulę w Sketchup?.
A jeśli szukasz kursu, który da Ci wiedzę z podstaw SketchUpa i skutecznie wprowadzi w świat grafiki 3D, to sprawdź mój Kurs SketchUp 2021 Pro od podstaw. To 6-godzinny usystematyzowany materiał wideo, który będzie doskonałym początkiem Twojej przyszłej kariery!
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 24
Łączny czas trwania kursów: 131 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?