Data publikacji: 30-12-2022 | Data aktualizacji: 20-09-2023 | Autor: Piotr Kurpiewski
Data publikacji: 30-12-2022 | Data aktualizacji: 20-09-2023 | Autor: Piotr Kurpiewski
Aby stworzyć podłogę w SketchUpie skorzystaj z podstawowych narzędzi programu. Wykorzystaj funkcję array, aby ustawić obiekty w rzędzie. Na początku przygotuj komponent pojedynczej płytki i przesuń go z kopią, aby pasowały do powtarzalnego wzoru. Następnie przesuń obiekt o żądaną wartość w obu kierunkach. Na koniec przytnij obiekty tak, by ich obwód nie wystawał poza krawędzie podłogi. W dalszej części artykuły przeczytasz, jak zrobić to krok po kroku.
Floor Generator to rozszerzenie do SketchUpa, które pomaga tworzyć zaawansowane podłogi rozkładając na dowolnej powierzchni płaszczyzny panele lub płytki o zadanym kształcie. Pozwala osiągać bardzo realistyczne efekty dzięki dodatkowym parametrom zróżnicowania i przypadkowości.
Floor Generator cieszy się niesłabnącą popularnością. Mimo, że plugin od ponad 5 lat nie jest już rozwijany przez dewelopera sdmitch, użytkownicy wciąż szukają narzędzia w Internecie. Niestety nie jest już dostępne. Autor usunął plugin powołując się na powody prawne.
Nie ma jednak czego żałować, bo narzędzie w dotychczasowej formie nie nadaje się obecnie do użytku. Floor Generator właściwie nie współpracuje z nowszymi wersjami SketchUp. Powoduje liczne błędy i więcej z niego szkody niż pożytku.
Do tej pory nie powstało żadne rozszerzenie, które miałoby możliwości przynajmniej zbliżone do Floor Generatora. Są co prawda pluginy, które dzielą płaszczyzny na złożone siatki według wybranego wzoru, ale ich możliwości są ograniczone. Nie tworzą grup i nie dodają do nich pozycjonowanych tekstur. Nie są więc warte Twojej uwagi.
Najskuteczniej zastąpisz Floor Generatora podstawowymi narzędziami SketchUp i zaawansowanym rozmieszczaniem UVW Placement w V-Ray.
Wiele osób zapomina, że SketchUp dysponuje prostym arrayem, który pomaga ustawić obiekty w rzędzie. Bez względu na to czy chcesz ułożyć prostokątne płytki na zakładkę, stworzyć prosty, kwadratowy wzór czy skomplikowany, organiczny zestaw, musisz zacząć dokładnie tak samo.
Każde przesunięcie z kopią możesz powtórzyć dowolną ilość razy. Możesz także przesuwać więcej niż jeden komponent jednocześnie. Dzięki temu szybko osiągniesz rezultat podobny do Floor Generatora.
Rozmieszczone obiekty trzeba jeszcze przyciąć wszędzie tam, gdzie ich obwód wystaje poza krawędzie podłogi (albo ściany). Aby to zrobić najpierw:
Skoro rozmieszczanie jest już za Tobą, pora na dodanie przypadkowo ułożonych tekstur. Tak naprawdę wystarczy wypełnić materiałem powtarzalny komponent i grupę z jego przyciętymi kawałkami, czyli wlać teksturę dosłownie w dwóch miejscach. Nie musisz przejmować się pozycjonowaniem. V-Ray zrobi to za Ciebie, jeśli spełnisz następujące warunki:
Dzięki tej operacji każdy z komponentów otrzyma unikatowe koordynaty UV. Mówiąc prościej: tekstura będzie na każdym z nich przypadkowo obrócona oraz przesunięta w poziomie i w pionie.
Dodatkowo w zakładce Randomization możesz precyzyjnie określić losowość. Na przykład jeśli w UV Rotation wskażesz 0 to 360 przy Steps równym 2, to tekstura będzie obracana tylko o 180 stopni. Jeśli z kolei ustawisz V Offset 0 to 0, to wyłączysz przesuwanie tekstury w pionie. Ten panel daje dużo więcej możliwości niż Floor Generator.
Pamiętaj, aby to samo rozmieszczenie UVW Placement zastosować także w pozostałych mapach: Bump, Roughness, Normal, itp. Nie chciałbyś przecież aby mapy bez specjalnego pozycjonowania popsuły profesjonalny wizerunek Twojego materiału, pomimo precyzyjnie ustawionej przez Ciebie tekstury Diffuse, prawda?
Na dzień dzisiejszy, niestety nie istnieje narzędzie, które mogłoby zastąpić Floor Generatora w stosunku 1:1. Jedynym rozwiązaniem jest tak naprawdę sprytne wykorzystanie podstawowych możliwości SketchUpa i V-Raya. Nie jest to co prawda proces automatyczny, ale ostatecznie daje dużo więcej możliwości niż jakikolwiek plugin.
Jeśli chciałbyś poznać więcej sprytnych narzędzi i przydatnych tricków, niezbędnych w pracy architekta wnętrz, to koniecznie sprawdź mój kurs Sketchup + Vray 6 - Szkolenie wizualizacji wnętrz od podstaw.
Liczba dostępnych kursów: 35
Łączny czas trwania kursów: 186 godzin
Liczba dostępnych kursów: 29
Łączny czas trwania kursów: 340 godzin
Liczba dostępnych kursów: 23
Łączny czas trwania kursów: 128 godzin
Liczba dostępnych kursów: 15
Łączny czas trwania kursów: 80 godzin
Szukasz czegoś innego?