SketchUp - Jak tworzyć zaawansowaną podłogę? Alternatywy dla Floor Generatora

SketchUp - Jak tworzyć zaawansowaną podłogę? Alternatywy dla Floor Generatora

Spis treści


    Floor Generator - co to jest?

    Floor Generator to rozszerzenie do SketchUpa, które pomaga tworzyć zaawansowane podłogi rozkładając na dowolnej powierzchni płaszczyzny panele lub płytki o zadanym kształcie. Pozwala osiągać bardzo realistyczne efekty dzięki dodatkowym parametrom zróżnicowania i przypadkowości.

    Floor Generator cieszy się niesłabnącą popularnością. Mimo, że plugin od ponad 5 lat nie jest już rozwijany przez dewelopera sdmitch, użytkownicy wciąż szukają narzędzia w Internecie. Niestety nie jest już dostępne. Autor usunął plugin powołując się na powody prawne.

    Nie ma jednak czego żałować, bo narzędzie w dotychczasowej formie nie nadaje się obecnie do użytku. Floor Generator właściwie nie współpracuje z nowszymi wersjami SketchUp. Powoduje liczne błędy i więcej z niego szkody niż pożytku.

    SketchUp - Jak tworzyć zaawansowaną podłogę? Alternatywy dla Floor Generatora - 01

    Floor Generator - jak go zastąpić?

    Do tej pory nie powstało żadne rozszerzenie, które miałoby możliwości przynajmniej zbliżone do Floor Generatora. Są co prawda pluginy, które dzielą płaszczyzny na złożone siatki według wybranego wzoru, ale ich możliwości są ograniczone. Nie tworzą grup i nie dodają do nich pozycjonowanych tekstur. Nie są więc warte Twojej uwagi.

    Najskuteczniej zastąpisz Floor Generatora podstawowymi narzędziami SketchUp i zaawansowanym rozmieszczaniem UVW PlacementV-Ray.

    Zaawansowane rozmieszczanie komponentów

    Wiele osób zapomina, że SketchUp dysponuje prostym arrayem, który pomaga ustawić obiekty w rzędzie. Bez względu na to czy chcesz ułożyć prostokątne płytki na zakładkę, stworzyć prosty, kwadratowy wzór czy skomplikowany, organiczny zestaw, musisz zacząć dokładnie tak samo.

    1. Zacznij od przygotowania komponentu pojedynczej płytki.
    2. Przesuń komponent z kopią, czyli do tradycyjnego przesuwania (Move) dodaj klawisz Ctrl i dopasuj kopię do oryginału zgodnie z powtarzalnym wzorem.
    3. Po wykonanej operacji, z nadal aktywnym narzędziem przesuwania wpisz x, a następnie podaj żądaną wartość, np. x10. Zatwierdź sekwencję Enterem.
    4. Powtórz przesunięcie w drugim kierunku.



    Każde przesunięcie z kopią możesz powtórzyć dowolną ilość razy. Możesz także przesuwać więcej niż jeden komponent jednocześnie. Dzięki temu szybko osiągniesz rezultat podobny do Floor Generatora.

    Przycinanie obiektów z modelem

    Rozmieszczone obiekty trzeba jeszcze przyciąć wszędzie tam, gdzie ich obwód wystaje poza krawędzie podłogi (albo ściany). Aby to zrobić najpierw:

    1. Znajdź problematyczne komponenty, rozbij je i zgrupuj je ponownie, wszystkie razem.
    2. Wejdź do wewnątrz grupy i zaznacz całą podłogę.
    3. Z menu prawego klawisza myszy wskaż Przetnij z Modelem.
    4. Usuń niepotrzebną geometrię.



    W ten sposób błyskawicznie stworzysz krawędzie wspólne między obiema geometriami i łatwo usuniesz ich wystające elementy.

    Pozycjonowanie tekstury UVW Placement

    Skoro rozmieszczanie jest już za Tobą, pora na dodanie przypadkowo ułożonych tekstur. Tak naprawdę wystarczy wypełnić materiałem powtarzalny komponent i grupę z jego przyciętymi kawałkami, czyli wlać teksturę dosłownie w dwóch miejscach. Nie musisz przejmować się pozycjonowaniem. V-Ray zrobi to za Ciebie, jeśli spełnisz następujące warunki:

    1. Kliknij w bitmapę wstawioną w zakładce Diffuse, w wybranym przez Ciebie materiale.
    2. Rozwiń parametr Texture Placement i ustaw jego typ na Mapping Source.
    3. Dodaj UVW Placement do wolnego slotu w UV Placement Source.
    4. W opcjach Randomization zaznacz By Node Handle.



    Dzięki tej operacji każdy z komponentów otrzyma unikatowe koordynaty UV. Mówiąc prościej: tekstura będzie na każdym z nich przypadkowo obrócona oraz przesunięta w poziomie i w pionie.

    Dodatkowo w zakładce Randomization możesz precyzyjnie określić losowość. Na przykład jeśli w UV Rotation wskażesz 0 to 360 przy Steps równym 2, to tekstura będzie obracana tylko o 180 stopni. Jeśli z kolei ustawisz V Offset 0 to 0, to wyłączysz przesuwanie tekstury w pionie. Ten panel daje dużo więcej możliwości niż Floor Generator.

    Pamiętaj, aby to samo rozmieszczenie UVW Placement zastosować także w pozostałych mapach: Bump, Roughness, Normal, itp. Nie chciałbyś przecież aby mapy bez specjalnego pozycjonowania popsuły profesjonalny wizerunek Twojego materiału, pomimo precyzyjnie ustawionej przez Ciebie tekstury Diffuse, prawda?


    Podsumowanie

    Na dzień dzisiejszy, niestety nie istnieje narzędzie, które mogłoby zastąpić Floor Generatora w stosunku 1:1. Jedynym rozwiązaniem jest tak naprawdę sprytne wykorzystanie podstawowych możliwości SketchUpaV-Raya. Nie jest to co prawda proces automatyczny, ale ostatecznie daje dużo więcej możliwości niż jakikolwiek plugin.

    Jeśli chciałbyś poznać więcej sprytnych narzędzi i przydatnych tricków, niezbędnych w pracy architekta wnętrz, to koniecznie sprawdź mój kurs Sketchup + Vray 6 - Szkolenie wizualizacji wnętrz od podstaw.

    Autor

    Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

    Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie. Od 2019 roku rozwija karierę naukową na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie, gdzie prowadzi autorski kurs komputerowego wspomagania  projektowania. Prace jego studentów można zobaczyć w galerii.

    W CG Wisdom realizuje głównie materiały poświęcone grafice 3D. Regularnie nagrywa tutoriale i pisze artykuły na temat SketchUpa i V-Raya.

    Każdą wolną chwilę spędza na Suwalszczyźnie. W otoczeniu natury oddaje się swoim zainteresowaniom: czytaniu książek i aktywności fizycznej.

    Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

    Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!