Przypomnij hasło

Logowanie

Stwórz konto

Sketchup - Interactive rendering - Podgląd w czasie rzeczywistym w V-Rayu - Poradnik, tutorial

Sketchup - Interactive rendering - Podgląd w czasie rzeczywistym w V-Rayu - Poradnik, tutorial

Wielokrotnie to, co widzisz w oknie roboczym SketchUpa nijak ma się do tego, jak scena prezentuje się ostatecznie w V-Rayu. Pewnie nieraz mając do czynienia z zaawansowanym, trójwymiarowym modelem oczekiwałeś równie spektakularnych efektów na wizualizacji i pewnie niejednokrotnie się przeliczyłeś. Aby tego uniknąć warto na bieżąco podglądać efekty swojej pracy.

Tryby renderowania

Domyślnym trybem renderowania w V-Ray jest tzw. rendering progresywny. W jego przypadku program szybko tworzy zaszumiony obraz na podstawie widoku z okna roboczego SketchUpa i stopniowo go odszumia. Co do zasady ogólny efekt widać jednak właściwie od samego początku.

SketchUp - Interactive rendering - Podgląd w czasie rzeczywistym w V-Ray - 01

Jeśli wyłączysz tryb Progressive to rendering będzie odbywał się na ustawieniach finalnych. Oznacza to, że na początku zobaczysz tylko ciemny, rozpikselowany obraz, a rezultat będzie widoczny dopiero po jego odszumieniu przez tzw. buckets (ruchome kwadraty). Ten tryb możesz wykorzystać do stworzenia ostatecznych wizualizacji, ale w przypadku szybkiego podglądu nie sprawdzi się za dobrze.

SketchUp - Interactive rendering - Podgląd w czasie rzeczywistym w V-Ray - 02

Tryb interaktywny to w pewnym sensie odmiana renderingu progresywnego. Tutaj znowu ogólny efekt wizualizacji jest widoczny od początku. Z czasem staje się także ostrzejszy, coraz mniej zaszumiony. Różnica leży jednak w jego interaktywności. Za każdym razem, gdy wprowadzisz jakieś zmiany w SketchUpie, V-Ray automatycznie uaktualni podgląd w oknie Frame Buffer. To jest właśnie sposób na oglądanie zmian na bieżąco.

Interactive rendering

Żeby włączyć tryb interaktywny wystarczy kliknąć w ikonę czajnika z rączką. Opcję Interactive można także aktywować w zakładce Render, w ustawieniach Asset Editora.

SketchUp - Interactive rendering - Podgląd w czasie rzeczywistym w V-Ray - 03

Rezultat renderingu będzie widoczny w osobnym oknie. Jeśli korzystasz z dwóch monitorów (co gorąco polecam), to ułóż okna w taki sposób, aby na jednym monitorze widzieć SketchUpa, a na drugim Frame Buffer V-Raya. Dzięki temu będziesz na bieżąco obserwował postęp prac w obu programach.

Po każdej zmianie w SketchUp: przybliżeniu się, oddaleniu czy przesunięciu w widoku V-Ray dopasuje podgląd do wykonanego ruchu. Można jednak zablokować kamerę tak, aby swobodnie poruszać się w scenie. Wystarczy wybrać ikonę Lock Camera w oknie Frame Buffer. W ten sposób V-Ray będzie reagował wyłącznie na istotne zmiany i pozostanie nieczuły na nawigację w SketchUp.

SketchUp - Interactive rendering - Podgląd w czasie rzeczywistym w V-Ray - 04

Żeby efekty pracy V-Raya były widoczne jeszcze szybciej warto włączyć funkcję Denoiser. Najszybszy będzie NVIDIA AI (o ile posiadasz kartę NVIDIA). Upewnij się tylko, że wybrałeś Update Effects: Rapid. Dzięki temu przyzwoitej jakości podgląd zobaczysz nawet po kilku sekundach!

SketchUp - Interactive rendering - Podgląd w czasie rzeczywistym w V-Ray - 05

Viewport rendering

V-Ray dysponuje jeszcze jednym trybem renderowania, o którym nie wspomniałem wcześniej. To Viewport rendering. Działa tak samo jak tryb interaktywny, ale nie wyświetla rezultatu w osobnym oknie Frame Buffer, tylko bezpośrednio w SketchUpie. Można go włączyć klikając w ikonę czajnika w oknie lub tradycyjnie z paska menu górnego przez Rozszerzenia / V-Ray / Render / Viewport rendering.

Nie ma tu żadnych zbędnych ustawień. Nie ma nawet dodatkowego interfejsu. Za pomocą klawiszy Ctrl +Ctrl - można zmieniać krycie wizualizacji tworząc przejście między realistyczną wizualizacją, a SketchUpowym widokiem.

Z kolei przytrzymany Shift pozwala na wykonanie renderu fragmentu widoku. To doskonały sposób na szybki, niezobowiązujący podgląd wizualizacji.

SketchUp - Interactive rendering - Podgląd w czasie rzeczywistym w V-Ray - 06

Podsumowanie

Mam nadzieję, że po lekturze tego artykułu wiesz już jak korzystać z renderingu interaktywnego i będziesz używać go do efektywniejszego kontrolowania swoich wizualizacji. Od czasu do czasu zatrzymaj Interactive Render, aby uniknąć błędów i uważaj na autozapis SketchUpa. Długie zapisywanie może powodować kłopoty ze stabilnością oprogramowania.

A jeśli ten tekst nie zaspokoił jeszcze Twojej ciekawości jeśli chodzi o V-Raya i ustawienia renderingu, to koniecznie sprawdź nasze kursy poświęcone tym tematom: . Znajdziesz tam wiele pomocnych porad i praktyczne podejście do tematu wizualizacji architektonicznych.

Autor

Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie. Od 2019 roku rozwija karierę naukową na Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie, gdzie prowadzi autorski kurs komputerowego wspomagania  projektowania. Prace jego studentów można zobaczyć w galerii.

W CG Wisdom realizuje głównie materiały poświęcone grafice 3D. Regularnie nagrywa tutoriale i pisze artykuły na temat SketchUpa i V-Raya.

Każdą wolną chwilę spędza na Suwalszczyźnie. W otoczeniu natury oddaje się swoim zainteresowaniom: czytaniu książek i aktywności fizycznej.

Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!