Cześć!
Nazywam się Piotr Orkisz i w serii artykułów pomogę Ci wybrać najlepszą Stację Roboczą, Graficzną lub Wideo - komputer dla Ciebie.
Dlaczego tak ważne jest, aby dobrze wybrać odpowiedni komputer?
Pieniądze za które kupujesz stację to inwestycja, od tego jak je ulokujesz w komponentach, usługach i gwarancji, zależy jak szybko będziesz zarabiać pieniądze - czyli jak szybko Twoja inwestycja się zwróci.Jeżeli źle ulokujesz środki, to nie będziesz w stanie zarobić tak szybko pieniędzy i inwestycja będzie się zwracała długo.
Przykład: Tworzysz w 3ds Maxie i renderujesz na CPU w Coronie lub V-rayu.
Otrzymujesz dwie oferty:
Oferta 1: Dwa Xeony Bronze, 32GB RAM 2133MHz, Quadro P4000 - 20 000zł
Oferta 2: Jeden i9-7960x w OC, 32GB RAM 3200MHz, GTX 1060 - 20 000zł
Jeżeli wybór padł na ofertę nr 1 to właśnie oznacza przegraną na rynku. Osoba z zestawem z oferty nr 2 będzie mieć w V-rayu i Coronie dziesięciokrotnie (!!!) większą moc obliczeniową.
To nie żart.
Xeon Bronze = 8 x 1,7GHz bez HT. Czyli x2 = 16x 1,7GHz z RAM 2133MHz
Wynik: VRAY - 5m23 / Corona - 6m20s
Core i9-7960x w OC = 16x 4,4GHz z (HT) i RAM 3,2GHz
Wyniki: VRAY - 35s / Corona - 49s
"Profesjonalność" karty była pomijalna. Kto zarobi i się nie namęczy, a kto dostanie szału podczas oczekiwania na render?
Dlaczego można mi zaufać w kwestii wyboru sprzętu?

Pracowałem w Data Center oraz w różnych firmach zajmujących się sprzętem IT.
Obecnie posiadam wszystkie rekordy Polski, wiele Europy i Świata, dotyczące procesorów wysoko wydajnych (profesjonalnych) - Xeon oraz Core i9 we wszystkich benchmarkach.
Jeżeli jesteś zainteresowany moimi wynikami, to tu jest mój profil :http://hwbot.org/user/adventurepo/
Jak widzisz nie jestem zwykłym teoretykiem, których możesz spotkać wielokrotnie w komentarzach na forach czy facebooku. Komputerami zajmuję się na co dzień i staram się być ze wszystkim na bieżąco.
Jak kupić dobrą Stację Graficzną lub Roboczą?
Co to znaczy "dobrą"? To znaczy dopasowaną do potrzeb - do aplikacji, które będą na niej używane. Różne aplikacje, programy i silniki graficzne mają bardzo różne potrzeby i podzespoły komputera w związku z tym powinny być różne do różnych aplikacji. Ich ceny (Stacji i podzespołów) mogą się znacząco różnić. Źle dobrana Stacja, z nieodpowiednimi podzespołami do potrzeb, może być kilkukrotnie droższa, niż tak samo wydajna Stacja Robocza w używanych przez nas aplikacjach, na dobrze dobranych komponentach. Nie istnieje tani komputer dobry dla wszystkich aplikacji. Idealny do wszystkiego... nie istnieje. A Ultra Wszechstronny będzie bardzo drogi, ale po co płacić ogromne ilości pieniędzy, jeżeli nie wykorzysta się jego możliwości? Wiele aplikacji wymaga różnych wydajności od różnych komponentów komputera. Zainwestowanie większej sumy w odpowiednie komponenty potrzebne do pracy, a ograniczenie funduszy na niepotrzebne, pozwoli na efektywniejszą pracę i produkcję.
Jeżeli nie pamiętasz jakie są podstawowe komponenty, to spis jest poniżej.
A jeżeli pamiętasz i znasz to pomiń tę część.
Składowe komponenty komputera (Stacji Graficznej)
Obudowa - (Case) - jakby nie patrzeć metalowe pudło z komputerem, którego wielkość, konstrukcja, ilości wentylatorów i miejsca dziurek pod śrubki płyty głównej są bardzo ważne. Trzeba wybrać odpowiednią do odpowiednich zastosowań - im więcej ciepła wydzielą komponenty (im więcej kart graficznych) tym lepszy obieg powietrza wewnątrz obudowy musi być brany pod uwagę.
Procesor - CPU - Central Processing Unit - główny wykonawca aplikacji, Różne CPU mają różne ilości rdzeni i różne taktowania, co jest niesamowicie ważne w doborze CPU do danych aplikacji.
Płyta główna - MB - Motherboard - łącznik pomiędzy wszystkimi komponentami i zawiera gniazda do odpowiednich komponentów:
Gniazdo procesora - CPU Socket - miejsce na procesor np. LGA775, LGA 1366, LGA2011, LGA2011-3, LGA1151, LGA2066, LGA3647
Gniazda pamięci RAM - DDR, DDR2, DDR3 lub DDR4
Gniazdo karty graficznej - PCI, AGP lub PCI-E
RAM - Random Access Memory - pamięć krótkotrwała, bardzo szybka i bardzo ważne aby dobrać odpowiednią, bo to od niej zależy również wydajność długotrwałych obliczeń CPU.
Dysk twardy - Główny magazyn danych i są 3 rodzaje:
Dysk HDD - Hard Disk Drive - z talerzami magnetycznymi i igłą magnetyczną, wolniejszy.
Dysk SSD - Solid State Drive - najszybszy dysk, oparty o kości pamięci podobne RAM - pamięć flash
Łącze Sata 6GB - standardowe łącze dyskowe na kablu SATA
Łącze M.2 - łącze na bezpośrednich połączeniach z CPU - 5x szybsze niż SATA.
Dysk SSHD - Solid State Hard Drive - dysk twardy talerzowy z częścią z kości podobnych do RAM (SSD) - szybszy niż zwykły dysk twardy.
Karta Graficzna - GC - Graphic Card - główny przetwornik obrazu -
Super ważną sprawą jest wybór karty wg używanych aplikacji:
Aplikacje projektowe OpenGL i Direct3D - 3DS MAX, SketchUp, ZWCAD, etc - GTX i Radeon
Aplikacje CAD inżynieryjne - Quadro i Firepro - tylko jeżeli wymagają DualPixelShader
Obliczenia naukowe – Tesla (to nie jest karta graficzna, ale część oferentów ją tak wpisuje)
Zasilacz - PSU - Power Supply Unit - dostarcza odpowiedni prąd do wszystkich komponentów, bardzo ważny dla stabilności, zwłaszcza w overclockingu - podwyższaniu taktowań komputera w celu osiągnięcia wyższej wydajności
Karta muzyczna - Music Card / Audio Card - obecnie w 90% zintegrowana z płytą główną.
Chłodzenie - Coolery - Chłodzenie jakie w ogóle wybiera się najczęściej to chłodzenie procesora - CPU Cooler. W zestaw chłodzenia mogą wchodzić również dodatkowe wentylatory obudowy.
Rodzaje chłodzeń podstawowych są dwa :
AC - Air Cooling - chłodzenie powietrzem
LC - Liquid Cooling - chłodzenie cieczą, czasem określane jako wodne, ale najczęściej nie jest już oparte o wodę.
Czytnik/Nagrywarka płyt: CD/ DVD / Blue-Ray
Podstawowy wybór komponentów komputera - czym się sugerować?
Kolejność Działań:
- Zastanów się gdzie będzie pracował komputer: w domu, czy biurze i ile będziesz miał na niego miejsca. Jeśli komputer będzie znajdował się w niewielkim pomieszczeniu pod biurkiem, tonajlepiej zainwestować w dobre chłodzenie i regulację systemu - będzie ciszej. Stację Graficzną renderującą można zostawić na noc pracującą, gdyż dobrze wyregulowany zestaw może nie przekraczać 30 dB.
W przypadku renderowania na GPU w domu, warto wybrać nawet bardzo dużą obudowę, ale za to karty dwu lub 3 wiatrakowe - czyli nie-turbinowe, bo są głośne. - Wejdź na stronę producenta programu, aplikacji lub silnika renderującego i znajdź wymagania sprzętowe - rożne programy mają różne wymagania i obsługują różne ilości rdzeni, różne ilości RAM, różne rodziny kart graficznych, nawet dla różnych wersji programu.
- Znajdź jeżeli to możliwe artykuły dotyczące wydajności różnych CPU/GPU w tym programie na stronach i forach, które się tym zajmują: Anandtech, Puget Systems.
- Sprawdź wydajności w benchmarkach danych programów lub aplikacji, w celu porównania konkretnych zestawów . Corona, Benchmark, V-ray Benchmark Cinebench, HWBOT x265, POVRAY,
- Gdy już wiesz ile rdzeni Ci się przyda, jaką kartę graficzną wybrać, w jakie dyski powinieneś ją wyposażyć możesz zacząć szukać odpowiedniej Stacji dla siebie.
- Jeżeli planujesz overclocking, to musisz wybrać najlepsze chłodzenie adekwatnie do ceny. Kupić komputer za kilkanaście tysięcy i pożałować 300zł na chłodzenie to jak kupić Ferrari z plastikową kierownicą... albo może bez klimatyzacji.
- Zbierz oferty z rynku i nie daj się nabrać na nazewnictwo komponentów lub też na "karty profesjonalne".
Bądź ostrożny wybierając podzespoły
Rynek procesorów i kart graficznych jest obecnie bardzo zawiły i zróżnicowany. Firmy Intel / Nvidia / AMD bardzo skomplikowały oznaczenia, aby nie było łatwo stwierdzić co ma jaką wydajność i za jaką tak na prawdę wydajność się płaci. Przykładów nie trzeba szukać daleko: Karty graficzne:
GTX 660 Ti za 500zł wyprzedza w grach zdecydowanie GTX 950 za 750 zł, ale będzie głośniejszy i zje więcej prądu co dla profesjonalisty, którego czas jest cenny, jest pomijalne.
Procesory:
dwa Xeony E5-2696 v4 za ok 30000 zł wyprzedzą o 20% i9-7980X za 9500 zł w renderingu precyzyjnym (CPU), ale w kwestii "prewek" lub działań 1-6 rdzeniowych - jak działają pakiety Adobe, będą powolne.
Poradnik - jak dobierać odpowiednie podzespoły w zależności od zastosowania
- Prace graficzne dwuwymiarowe wysokiej jakości i rozdzielczości -
4-6 rdzeniowy procesor, Karta graficzna Nvidia GTX - z najnowszej serii proponuję pozostać przy 1060. Szybki RAM - 3000 - 3200MHz; dysk systemowy SSD, dysk roboczy SSD na M.2, Magazyn HDD lub SSHD. - Prace projektowe 3D (3DS Max, Sketchup, programy typu CAD - nie inżynieryjne) -
4-6 rdzeniowy procesor, Karta graficzna Nvidia GTX - z najnowszej serii proponuję 1050 Ti (jeżeli nie ma renderować na GPU). Szybki RAM - 3000 3200MHz; dysk systemowy SSD, dysk roboczy SSD M.2 , magazyn "assetów" ten sam dysk M.2, magazyn projektów wykonanych SSHD/HDD RAID 5 lub backup.
- Obróbka muzyki w wysokiej rozdzielczości -
4-6 rdzeniowy procesor, Karta graficzna Nvidia GT- z najnowszej serii proponuję 1030 . Szybki RAM - 3000 3200MHz; dysk systemowy SSD, dysk roboczy SSD M.2 , magazyn "assetów" ten sam dysk SSD na M.2,
- Rendering na CPU (precyzyjny, fotorealistyczny) - przypominam, że piszę o Stacji Roboczej a nie render node.
Kilka zasad doboru CPU:
* Im więcej rdzeni, tym lepiej,
* Im większa częstotliwość rdzeni, tym lepiej
* Im nowszy procesor, tym lepiej - gdyż ma nowsze instrukcje
* Tak, Hyper Threading pomaga
Karta graficzna musi zostać dobrana do wersji programu. Np. najnowsze GTX serii Pascal nie chcą współpracować z 3DS Max 2013-2015. Im większe projekty tym mocniejsza karta z większą ilością VRAM.
Szybki RAM - 3000-3200MHz; dysk systemowy SSD, dysk roboczy SSD M.2 , magazyn "assetów" ten sam dysk SSD na M.2, magazyn projektów wykonanych SSHD/HDD RAID 5 lub 1 dysk ale wykonywany programowo backup
- Rendering na GPU (precyzyjny oraz fotorealistyczny) -
Zasada doboru CPU: wybierz wysoko taktowany CPU o średniej ilości rdzeni 8-12, mający dużą liczbę linii PCI-E - 44.
Zasady wyboru kart graficznych: Karty graficzne muszą zostać dobrane do wielkości obudowy i jej możliwości chłodzenia - przepływu powietrza. W obudowach bez bocznych wentylatorów należy używać kart turbinowych, w obudowach dobrze wentylowanych można pokusić się o cichsze konstrukcje 2-3 wiatrakowe.
RAM - im szybszy, tym lepiej, gdyż VRAM kart jest naprawdę szybki i ma dużą szerokość danych.
Dysk systemowy: SSD, dysk roboczy SSD M.2 , magazyn "assetów" ten sam dysk SSD na M.2, magazyn projektów wykonanych SSHD/HDD RAID 5 lub 1 dysk ale wykonywany programowo backup - Praca naukowa wymagająca mocy procesora - CPU- najpierw sprawdź ile rdzeni obsługuje program, lub na ile rdzeni chcesz kupić / masz licencję - różne programy naukowe korzystają z różnych ilości rdzeni. Możesz znaleźć się w sytuacji gdzie masz super stację... i licencję na 2 rdzenie.
Karta graficzna - jeżeli nie wykorzystuje CUDA, ani nie posiada zaawansowanych funkcji graficznych - wybierz tanią z najnowszej serii - np. GT 1030 - Praca naukowa w oparciu o oprogramowanie CUDA na kartach Nvidia
Jeżeli Twój program działa na CUDA to ile pamięci VRAM potrzebuje? Ile RAM na płycie głównej - czy korzysta w sposób mocno obciążający CPU? Ile rdzeni wykorzysta?
Czy możesz połączyć wiele kart? Czy mogą to być GTX lub Titan?
RAM - zawsze jak najszybszy.
CPU - w zależności od wymogów programu. -
Obróbka wideo na procesorach CUDA lub na CPU
Na CUDA - Podstawowe pytanie brzmi - jaka jest rozdzielczość materiału - od tego zależy z jaką ilością VRAM kartę wybrać. Oczywiście, w założeniu im droższa, tym lepsza... ale tylko w przedziale GTX - niestety w zastosowaniach np. Adobe Premiere Pro używanie kart Quadro lub FirePro to jak branie do wyścigu Le Mans ultra drogiego zabytkowego traktora - doskonałego do specyficznych zadań ... niestety, nowe szybkie wyścigówki go "rozjadą"
Na CPU - im nowszy tym lepszy, im więcej wysoko taktowanych rdzeni, tym lepiej. Niestety nic nie zastąpi instrukcji bezpośrednich procesora do obsługi kodowań video. - Deep Learnig - co ciekawe w różnych rodzajach symulowanych sieci neuronowych, różne komponenty mają zróżnicowaną moc obliczeniową. Musisz sprawdzić obsługiwany Floating Point - jeżeli 16bit lub skalowalny z 16bit to śmiało wybierz karty oparte o architekturę Volta z Tensor Cores. Lecz jeśli 32bit i 64bit, to wybierz najmocniejsze na rynku GTX, gdyż będą miały taką samą lub jedynie nieznacznie niższą prędkość.
Jak sprawdzić wydajność danego komponentu:
Procesor - CPU
http://cpu.userbenchmark.com/
Punkty Passmark: wpisać w wyszukiwanie nazwę procesora:
Jeżeli chcecie znaleźć ich więcej wg punktów to zapraszam do pobrania pliku w formacie xls:
CPU PassMark Scores:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1w5zyTzxJcqD78L6KudAYcd_6balD8J-DqhmpkuqC_NA/edit?usp=sharing
Karty Graficzne:
http://gpu.userbenchmark.com/
Passmark: http://www.videocardbenchmark.net/gpu_list.php
Jeżeli chcecie znaleźć ich więcej wg punktów to zapraszam do pobrania pliku w formacie xls:
GPU Pass Mark Scores:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1AZp8-AWY6Ln8VAlIEPY5efwJrSCHw1Xuaq6AZA9TjYo/edit?usp=sharing
http://ssd.userbenchmark.com/
Dyski HDD i SSHD
http://hdd.userbenchmark.com/
Piotr Orkisz
tel. +48 731 064 164
ADVenture.PiotrOrkisz@gmail.com
FB: https://www.facebook.com/ADVenturePO/
LinkedIn: https://pl.linkedin.com/in/piotrorkisz
Moja strona www.maszynygraficzne.pl