Przypomnij hasło

Logowanie

Stwórz konto

Jaki komputer kupić? Jak wybrać Stację Roboczą? Podstawy wyboru właściwego sprzętu komputerowego.

Jaki komputer kupić? Jak wybrać Stację Roboczą? Podstawy wyboru właściwego sprzętu komputerowego.

Cześć!
Nazywam się Piotr Orkisz i w serii artykułów pomogę Ci wybrać najlepszą Stację Roboczą, Graficzną lub Wideo - komputer dla Ciebie.

Dlaczego tak ważne jest, aby dobrze wybrać odpowiedni komputer?

Pieniądze za które kupujesz stację to inwestycja, od tego jak je ulokujesz w komponentach, usługach i gwarancji, zależy jak szybko będziesz zarabiać pieniądze - czyli jak szybko Twoja inwestycja się zwróci.
Jeżeli źle ulokujesz środki, to nie będziesz w stanie zarobić tak szybko pieniędzy i inwestycja będzie się zwracała długo.

Przykład: Tworzysz w 3ds Maxie i renderujesz na CPU w Coronie lub V-rayu.
Otrzymujesz dwie oferty:

Oferta 1: Dwa Xeony Bronze, 32GB RAM 2133MHz, Quadro P4000 - 20 000zł
Oferta 2: Jeden i9-7960x w OC, 32GB RAM 3200MHz, GTX 1060 - 20 000zł

Jeżeli wybór padł na ofertę nr 1 to właśnie oznacza przegraną na rynku. Osoba z zestawem z oferty nr 2 będzie mieć w V-rayu i Coronie dziesięciokrotnie (!!!) większą moc obliczeniową.
To nie żart.

Xeon Bronze = 8 x 1,7GHz bez HT. Czyli x2 = 16x 1,7GHz z RAM 2133MHz
Wynik: VRAY - 5m23  / Corona - 6m20s

Core i9-7960x
w OC = 16x 4,4GHz z (HT) i RAM 3,2GHz
Wyniki: VRAY - 35s / Corona - 49s

"Profesjonalność" karty była pomijalna.  Kto zarobi i się nie namęczy, a kto dostanie szału podczas oczekiwania na render?

Dlaczego można mi zaufać w kwestii wyboru sprzętu?

Jestem od ponad roku, najlepszym w Polsce Overclockerem Entuzjastą - specjalistą od wydajności komputerów chłodzonych wodą lub powietrzem. Na Świat jestem dziesiąty spośród 182 000 Overclockerów. Mam własną firmę AD Venture i wyprodukowałem ponad 300 stacji, render nodów i klastrów obliczeniowych. Moi klienci zajmują się głównie wizualizacjami fotorealistycznymi,  edycją photo-video, obliczeniami naukowymi (Polska Akademia Nauk) oraz uczeniem maszyn - Deep Learning.



Pracowałem w Data Center oraz w różnych firmach zajmujących się sprzętem IT.
Obecnie posiadam wszystkie rekordy Polski, wiele Europy i Świata, dotyczące procesorów wysoko wydajnych (profesjonalnych) - Xeon oraz Core i9 we wszystkich benchmarkach.
Jeżeli jesteś zainteresowany moimi wynikami, to tu jest mój profil :http://hwbot.org/user/adventurepo/

Jak widzisz nie jestem zwykłym teoretykiem, których możesz spotkać wielokrotnie w komentarzach na forach czy facebooku. Komputerami zajmuję się na co dzień i staram się być ze wszystkim na bieżąco.

Jak kupić dobrą Stację Graficzną lub Roboczą?

Co to znaczy "dobrą"? To znaczy dopasowaną do potrzeb - do aplikacji, które będą na niej używane.  Różne aplikacje, programy i silniki graficzne mają bardzo różne potrzeby i podzespoły komputera w związku z tym powinny być różne do różnych aplikacji. Ich ceny (Stacji i podzespołów) mogą się znacząco różnić. Źle dobrana Stacja, z nieodpowiednimi podzespołami do potrzeb, może być kilkukrotnie droższa, niż tak samo wydajna Stacja Robocza w używanych przez nas aplikacjach, na dobrze dobranych komponentach. Nie istnieje tani komputer dobry dla wszystkich aplikacji. Idealny do wszystkiego... nie istnieje. A Ultra Wszechstronny będzie bardzo drogi, ale po co płacić ogromne ilości pieniędzy, jeżeli nie wykorzysta się jego możliwości?  Wiele aplikacji wymaga różnych wydajności od różnych komponentów komputera. Zainwestowanie  większej sumy w odpowiednie komponenty potrzebne do pracy, a ograniczenie funduszy na niepotrzebne, pozwoli na efektywniejszą pracę i produkcję.

Jeżeli nie pamiętasz jakie są podstawowe komponenty, to spis jest poniżej. 
A jeżeli pamiętasz i znasz to pomiń tę część.

Składowe komponenty komputera (Stacji Graficznej)

Obudowa - (Case) - jakby nie patrzeć metalowe pudło z komputerem, którego wielkość, konstrukcja, ilości wentylatorów i miejsca dziurek pod śrubki płyty głównej są bardzo ważne. Trzeba wybrać odpowiednią do odpowiednich zastosowań - im więcej ciepła wydzielą komponenty (im więcej kart graficznych) tym lepszy obieg powietrza wewnątrz obudowy musi być brany pod uwagę.

Procesor - CPU - Central Processing Unit - główny wykonawca aplikacji, Różne CPU mają różne ilości rdzeni i różne taktowania, co jest niesamowicie ważne w doborze CPU do danych aplikacji.

Płyta główna - MB - Motherboard - łącznik pomiędzy wszystkimi komponentami i zawiera gniazda do odpowiednich komponentów:
Gniazdo procesora - CPU Socket - miejsce na procesor np. LGA775, LGA 1366, LGA2011, LGA2011-3, LGA1151, LGA2066, LGA3647
Gniazda pamięci RAM - DDR, DDR2, DDR3 lub DDR4
Gniazdo karty graficznej - PCI, AGP lub PCI-E

RAM - Random Access Memory - pamięć krótkotrwała, bardzo szybka i bardzo ważne aby dobrać odpowiednią, bo to od niej zależy również wydajność długotrwałych obliczeń CPU.

Dysk twardy - Główny magazyn danych i są 3 rodzaje:
Dysk HDD - Hard Disk Drive  - z talerzami magnetycznymi i igłą magnetyczną, wolniejszy.
Dysk SSD - Solid State Drive - najszybszy dysk, oparty o kości pamięci podobne RAM - pamięć flash Łącze Sata 6GB - standardowe łącze dyskowe na kablu SATA Łącze M.2 - łącze na bezpośrednich połączeniach z CPU - 5x szybsze niż SATA.
Dysk SSHD - Solid State Hard Drive - dysk twardy talerzowy z częścią z kości podobnych do RAM (SSD) - szybszy niż zwykły dysk twardy.

Karta Graficzna - GC - Graphic Card - główny przetwornik obrazu - Super ważną sprawą jest wybór karty wg używanych aplikacji:
Aplikacje projektowe OpenGL i Direct3D -  3DS MAX, SketchUp, ZWCAD, etc - GTX i Radeon
Aplikacje CAD inżynieryjne - Quadro i Firepro - tylko jeżeli wymagają DualPixelShader
Obliczenia naukowe – Tesla (to nie jest karta graficzna, ale część oferentów ją tak wpisuje)

Zasilacz - PSU - Power Supply Unit - dostarcza odpowiedni prąd do wszystkich komponentów, bardzo ważny dla stabilności, zwłaszcza w overclockingu - podwyższaniu taktowań komputera w celu osiągnięcia wyższej wydajności

Karta muzyczna - Music Card / Audio Card - obecnie w 90% zintegrowana z płytą główną.

Chłodzenie -  Coolery - Chłodzenie jakie w ogóle wybiera się najczęściej to chłodzenie procesora - CPU Cooler. W zestaw chłodzenia mogą wchodzić również dodatkowe wentylatory obudowy.
Rodzaje chłodzeń podstawowych są dwa :
AC - Air Cooling - chłodzenie powietrzem
LC - Liquid Cooling - chłodzenie cieczą, czasem określane jako wodne, ale najczęściej nie jest już oparte o wodę.

Czytnik/Nagrywarka płyt: CD/ DVD / Blue-Ray


Podstawowy wybór komponentów komputera - czym się sugerować?

Kolejność Działań:

  1. Zastanów się gdzie będzie pracował komputer: w domu, czy biurze i ile będziesz miał na niego miejsca. Jeśli komputer będzie znajdował się w niewielkim pomieszczeniu pod biurkiem, tonajlepiej zainwestować w dobre chłodzenie i regulację systemu - będzie ciszej. Stację Graficzną renderującą można zostawić na noc pracującą, gdyż dobrze wyregulowany zestaw może nie przekraczać 30 dB.

    W przypadku renderowania na GPU w domu, warto wybrać nawet bardzo dużą obudowę, ale za to karty dwu lub 3 wiatrakowe - czyli nie-turbinowe, bo są głośne.

  2. Wejdź na stronę producenta programu, aplikacji lub silnika renderującego i znajdź wymagania sprzętowe -  rożne programy mają różne wymagania i obsługują różne ilości rdzeni, różne ilości RAM, różne rodziny kart graficznych, nawet dla różnych wersji programu.

  3. Znajdź jeżeli to możliwe artykuły dotyczące wydajności różnych CPU/GPU w tym programie na stronach i forach, które się tym zajmują: Anandtech, Puget Systems.

  4. Sprawdź wydajności w benchmarkach danych programów lub aplikacji, w celu porównania konkretnych zestawów . Corona, Benchmark, V-ray Benchmark Cinebench, HWBOT x265, POVRAY,

  5. Gdy już wiesz ile rdzeni Ci się przyda, jaką kartę graficzną wybrać, w jakie dyski powinieneś ją wyposażyć możesz zacząć szukać odpowiedniej Stacji dla siebie.

  6. Jeżeli planujesz overclocking, to musisz wybrać najlepsze chłodzenie adekwatnie do ceny. Kupić komputer za kilkanaście tysięcy i pożałować 300zł na chłodzenie to jak kupić Ferrari z plastikową kierownicą... albo może bez klimatyzacji.

  7. Zbierz oferty z rynku i nie daj się nabrać na nazewnictwo komponentów lub też na "karty profesjonalne".

Bądź ostrożny wybierając podzespoły

Rynek procesorów i kart graficznych jest obecnie bardzo zawiły i zróżnicowany. Firmy Intel / Nvidia / AMD bardzo skomplikowały oznaczenia, aby nie było łatwo stwierdzić co ma jaką wydajność i za jaką tak na prawdę wydajność się płaci. Przykładów nie trzeba szukać daleko: Karty graficzne: GTX 660 Ti za 500zł wyprzedza w grach zdecydowanie GTX 950 za 750 zł, ale będzie głośniejszy i zje więcej prądu co dla profesjonalisty, którego czas jest cenny, jest pomijalne.
Procesory: dwa Xeony E5-2696 v4 za ok 30000 zł wyprzedzą o 20% i9-7980X za 9500 zł w renderingu precyzyjnym (CPU), ale w kwestii "prewek" lub działań 1-6 rdzeniowych - jak działają pakiety Adobe, będą powolne.   

Poradnik - jak dobierać odpowiednie podzespoły w zależności od zastosowania

  1. Prace graficzne dwuwymiarowe wysokiej jakości i rozdzielczości -
    4-6 rdzeniowy procesor, Karta graficzna Nvidia GTX - z najnowszej serii proponuję pozostać przy 1060. Szybki RAM - 3000 - 3200MHz; dysk systemowy SSD, dysk roboczy SSD na M.2, Magazyn HDD lub SSHD.

  2. Prace projektowe 3D (3DS Max, Sketchup, programy typu CAD - nie inżynieryjne)  -

    4-6 rdzeniowy procesor, Karta graficzna Nvidia GTX - z najnowszej serii proponuję 1050 Ti (jeżeli nie ma renderować na GPU). Szybki RAM - 3000 3200MHz; dysk systemowy SSD, dysk roboczy SSD M.2 , magazyn "assetów"  ten sam dysk M.2, magazyn projektów wykonanych SSHD/HDD RAID 5 lub backup.

  3. Obróbka muzyki w wysokiej rozdzielczości

    4-6 rdzeniowy procesor, Karta graficzna Nvidia GT- z najnowszej serii proponuję 1030 . Szybki RAM - 3000 3200MHz; dysk systemowy SSD, dysk roboczy SSD M.2 , magazyn "assetów"  ten sam dysk SSD na M.2,


  4. Rendering na CPU (precyzyjny, fotorealistyczny) - przypominam, że piszę o Stacji Roboczej a nie render node.
    Kilka zasad doboru CPU:
    * Im więcej rdzeni, tym lepiej,
    * Im większa częstotliwość rdzeni, tym lepiej
    * Im nowszy procesor, tym lepiej - gdyż ma nowsze instrukcje
    * Tak, Hyper Threading pomaga

    Karta graficzna musi zostać dobrana do wersji programu. Np. najnowsze GTX serii Pascal nie chcą współpracować z 3DS Max 2013-2015. Im większe projekty tym mocniejsza karta z większą ilością VRAM.

    Szybki RAM - 3000-3200MHz; dysk systemowy SSD, dysk roboczy SSD M.2 , magazyn "assetów"  ten sam dysk SSD na M.2, magazyn projektów wykonanych SSHD/HDD RAID 5 lub  1 dysk ale wykonywany programowo backup

  5. Rendering na GPU (precyzyjny oraz fotorealistyczny) -  

    Zasada doboru CPU: wybierz wysoko taktowany CPU o średniej ilości rdzeni 8-12, mający dużą liczbę linii PCI-E - 44.
    Zasady wyboru kart graficznych: Karty graficzne muszą zostać dobrane do wielkości obudowy i jej możliwości chłodzenia - przepływu powietrza. W obudowach bez bocznych wentylatorów należy używać kart turbinowych, w obudowach dobrze wentylowanych można pokusić się o cichsze konstrukcje 2-3 wiatrakowe.
    RAM - im szybszy, tym lepiej, gdyż VRAM kart jest naprawdę szybki i ma dużą szerokość danych.
    Dysk systemowy: SSD, dysk roboczy SSD M.2 , magazyn "assetów"  ten sam dysk SSD na M.2, magazyn projektów wykonanych SSHD/HDD RAID 5 lub  1 dysk ale wykonywany programowo backup

  6. Praca naukowa wymagająca mocy procesora - CPU-  najpierw sprawdź ile rdzeni obsługuje program, lub na ile rdzeni chcesz kupić / masz licencję - różne programy naukowe korzystają z różnych ilości rdzeni. Możesz znaleźć się w sytuacji gdzie masz super stację... i licencję na 2 rdzenie.
    Karta graficzna - jeżeli nie wykorzystuje CUDA, ani nie posiada zaawansowanych funkcji graficznych -  wybierz tanią z najnowszej serii - np. GT 1030
  7. Praca naukowa w oparciu o oprogramowanie CUDA na kartach Nvidia

    Jeżeli Twój program działa na CUDA to ile pamięci VRAM potrzebuje? Ile RAM na płycie głównej -  czy korzysta w sposób mocno obciążający CPU? Ile rdzeni wykorzysta?
    Czy możesz połączyć wiele kart? Czy mogą to być GTX lub Titan?
    RAM - zawsze jak najszybszy.
    CPU - w zależności od wymogów programu.

  8. Obróbka wideo na procesorach CUDA lub na CPU
    Na CUDA - Podstawowe pytanie brzmi - jaka jest rozdzielczość materiału -  od tego zależy z jaką ilością VRAM kartę wybrać. Oczywiście, w założeniu im droższa, tym lepsza... ale tylko w przedziale GTX -  niestety w zastosowaniach np. Adobe Premiere Pro używanie kart Quadro lub FirePro to jak branie do wyścigu Le Mans ultra drogiego zabytkowego traktora - doskonałego do specyficznych zadań ... niestety, nowe szybkie wyścigówki go "rozjadą"
    Na CPU - im nowszy tym lepszy, im więcej wysoko taktowanych rdzeni, tym lepiej. Niestety nic nie zastąpi instrukcji bezpośrednich procesora do obsługi kodowań video.

  9. Deep Learnig -  co ciekawe w różnych rodzajach symulowanych sieci neuronowych, różne komponenty mają zróżnicowaną moc obliczeniową. Musisz sprawdzić obsługiwany Floating Point - jeżeli 16bit lub skalowalny z 16bit to śmiało wybierz karty oparte o architekturę Volta z Tensor Cores. Lecz jeśli 32bit i 64bit, to wybierz najmocniejsze na rynku GTX, gdyż będą miały taką samą lub jedynie nieznacznie niższą prędkość.

Jak sprawdzić wydajność danego komponentu:  
Procesor - CPU
http://cpu.userbenchmark.com/
Punkty Passmark: wpisać w wyszukiwanie nazwę procesora:   Jeżeli chcecie znaleźć ich więcej wg punktów to zapraszam do pobrania pliku w formacie xls: CPU PassMark Scores: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1w5zyTzxJcqD78L6KudAYcd_6balD8J-DqhmpkuqC_NA/edit?usp=sharing

Karty Graficzne:
http://gpu.userbenchmark.com/
Passmark: http://www.videocardbenchmark.net/gpu_list.php Jeżeli chcecie znaleźć ich więcej wg punktów to zapraszam do pobrania pliku w formacie xls: GPU Pass Mark Scores: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1AZp8-AWY6Ln8VAlIEPY5efwJrSCHw1Xuaq6AZA9TjYo/edit?usp=sharing

Dyski SSD

http://ssd.userbenchmark.com/
Dyski HDD i SSHD
http://hdd.userbenchmark.com/

Gdybyś chciał się skontaktować:


Piotr Orkisz tel. +48 731 064 164
ADVenture.PiotrOrkisz@gmail.com
FB: https://www.facebook.com/ADVenturePO/
LinkedIn:  https://pl.linkedin.com/in/piotrorkisz
Moja strona www.maszynygraficzne.pl





Jaki kurs online wybrać?

Jeśli nie jesteś zdecydowany, skorzystaj z naszych podpowiedzi

Zobacz

Jakiego oprogramowania chcesz się nauczyć?

  • kursy online Autocad
  • kursy online Blender
  • kursy online Digital Painting
  • kursy online Illustrator
  • kursy online Marvelous Designer
  • kursy online 3ds Max
  • kursy online Photoshop
  • kursy online Programowanie Android
  • kursy online Frontend
  • kurs online Java
  • kursy online programowania - Kotlin
  • kursy online Programowanie Python
  • kursy online Revit
  • kursy online Rhinoceros 3d
  • kursy online Sketchup
  • kursy online Substance Painter
  • kursy online V-ray
  • kursy online Zbrush