Jak zrobić materiał weluru w SketchUpie i V-Rayu? Poradnik, Tutorial

Data publikacji: 10-06-2020  |  Data aktualizacji: 26-03-2024  | Autor: Piotr Kurpiewski

Welur to jeden z najtrudniejszych do uzyskania materiałów V-Ray. Jeśli chcesz, by materiał wyglądał dobrze, przejdź przez kilka kroków, aby go przygotować. Pracuj na modelach dobrej jakości -  w ten sposób zadbasz o geometrię i teksturowanie. Następnie utwórz podstawową teksturę weluru i pamiętaj o jej niejednolitym kolorze. W tym celu użyj Mix (Map) w kanale Diffuse. Efekt przetarcia uzyskasz, stosując dodatkową warstwę VRay Mtl. Wybierz też przekształcenie Falloff do slotu Opacity. Strukturę weluru stworzysz, korzystając z przekształcenia Cellular tej warstwy pozwala na uzyskanie efektu "przetarcia". Dodaj też przekształcenie Cellular w warstwie Bump. Przeczytaj artykuł, aby poznać więcej szczegółów i dokładne wskazówki.

Jak zrobić materiał weluru w SketchUpie i V-Rayu? Poradnik, Tutorial


Ostatnia popularność weluru we wnętrzach sprawiła, że projektanci coraz częściej po niego sięgają. Jednocześnie jest to jeden z najbardziej złożonych materiałów V-Ray. W związku z tym postanowiłem przygotować poradnik, w którym opisuję jak stworzyć idealny welur krok po kroku.

Wszystkie potrzebne pliki do stworzenia takiego samego materiału znajdziecie pod tym linkiem.

Geometria i teksturowanie


Na początku warto zaznaczyć, że nawet najlepszy materiał będzie prezentował się fatalnie na geometrii, która jest mało zaawansowana i której tekstura nie jest rozłożona poprawnie. Zadbajmy więc o to, aby pracować na dobrej jakości modelach. Ja wykorzystam tapicerowane krzesło Beetle marki Gubi, które domyślnie prezentuje się tak:


Zwróćcie uwagę na rozłożoną w sposób ciągły teksturę na siedzisku.

Podstawowa tekstura

Welur charakteryzuje się niejednolitym kolorem. Żeby oddać tę cechę w V-Rayu tworzę nowy materiał i w kanale Diffuse zamiast standardowej Bitmap, wybieram wyjątkowo Mix (Map). Dopiero w slocie Mix Map wrzucam specjalną teksturę w skali szarości, która pomoże nam pomieszać ze sobą kolory Top i Bottom. W Color Top wybieram jasny kolor weluru, a w Color Bottom ciemny. Ja decyduję się na butelkową zieleń, która w podglądzie wygląda tak:



Materiał weluru - Efekt "przetarcia"

Drugą cechą weluru, która jest tak charakterystyczna dla tego materiału jest pewnego rodzaju "przetarcie" na powierzchniach, na które patrzymy pod dużym kątem i na płaszczyznach krańcowych. Taki efekt możemy uzyskać poprzez zastosowanie dodatkowej warstwy VRay Mtl, która będzie wykorzystywała podobnie jak pierwsza warstwa parametr Mix (Map) i tę samą teksturę, ale nieco jaśniejsze kolory Top i Bottom. Aby jaśniejsze elementy były widoczne w odpowiednich miejscach do slotu Opacity drugiej warstwy VRay Mtl należy dodać przekształcenie Falloff. Żeby oddać welur jeszcze precyzyjniej w ustawieniach Falloff Type wybierzmy Fresnel, a we Fresnel IOR wpiszmy wartość 1,2. W zależności od warunków oświetleniowych sceny i rodzaju geometrii wartość współczynnika załamania może się różnić, więc warto spróbować z ustawieniami z zakresu 1,1-1,6. Ja otrzymałem taki efekt:



Struktura 3D

Ostatnią cechą weluru, którą powinniśmy się zainteresować jest jego struktura, którą można określić jako "granulkowatą". Powierzchnia weluru składa się z wielu drobnych włókien bawełnianych poprzeplatanych krótką okrywą włosową. Żeby ją odwzorować musimy skorzystać z przekształcenia Cellular, które wrzucamy w warstwę Bump odpowiadającą za strukturę 3D całego materiału. Dla lepszego efektu w Color Center i Color Background stosujemy kolor czarny, a w Color Edge całkowicie biały. Typ zostawiamy jako Dots; zmieniamy jednak Density na 4 i Spread na 0,4. Z kolei Size dopasowujemy do wielkości tekstury, z której korzystamy. W moim przypadku jest to najmniejszy parametr 0,001. To subtelne przekształcenie przybliżyło mnie do stworzenia idealnego materiału weluru. Porównajcie sami jak wyglądał na początku, a jak prezentuje się po wprowadzonych zmianach:



Jeśli nie nadążacie za narracją i kolejnymi, stosowanymi przekształceniami to spójrzcie na grafikę przedstawiającą materiał V-Ray rozbity w hierarchicznym, chronologicznym układzie:

A jeśli nadal macie jakieś wątpliwości to w plikach do pobrania znajdziecie gotowy materiał w formacie vrmat albo obejrzyjcie tutorial w formacie wideo, w który już na pewno nie pozostawi żadnych złudzeń!

Pozdrawiam!

Autor

Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie.

Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!