Sketchup - Jak zastąpić Portal Lights w V-Ray 5? Poradnik

Data publikacji:  |  Data aktualizacji: 05-05-2021  | Autor: Piotr Kurpiewski

Sketchup - Jak zastąpić Portal Lights w V-Ray 5? Poradnik


V-Ray 5 zlikwidował możliwość dodawania Portal Lights. We wcześniejszych wersjach te obiekty umożliwiały rozjaśnienie wnętrz rozproszonym, uniwersalnym światłem i wyrównanie kontrastu między powierzchniami oświetlonymi promieniami Słońca, a tymi, które pozostawały w cieniu. W tym artykule pokażę Wam jak można odtworzyć ten proces w najnowszej wersji V-Raya.

Co to jest Portal Light?

Portal Light to tak naprawdę Rectangle Light, jeden z podstawowych obiektów V-Ray, o kształcie Disc i z włączoną funkcją Portal Light. Takie obiekty, ustawione bezpośrednio za oknem zwiększały jasność wnętrza. Nie dawały ostrych, określonych cieni, a raczej regularne, miękkie światło, które docierało nawet do najdalej położonych miejsc. W połączeniu z domyślnym SunLight można było uzyskać dzięki nim bardzo przekonujące, fotorealistyczne oświetlenie. Poniżej, po lewej obraz bez Portal Lights, a po prawej z tymi właśnie światłami.


Niespodzianką dla części z Was może być fakt, że Portal Lights nadal działają. Nie da się ich jednak stworzyć w V-Ray 5 od zera. Rectangle Light nie ma już niezbędnych do tego funkcji. Natomiast jeśli otworzycie plik z istniejącymi obiektami Portal Lights, zostaną one odczytane prawidłowo. Można nawet zwiększać ich intensywność, zmieniać skalę i położenie. Nie należy jednak odznaczać funkcji Portal Light, bo znikną na dobre. Jeśli więc chcecie koniecznie wykorzystywać dotychczasowy sposób pracy, to jest to faktycznie możliwe!

Jak zastąpić Portal Lights?

Już w V-Ray Next (4 generacja) można było zastąpić Portal Lights odpowiednio przygotowanym światłem Dome Light. Teraz jest to już bardzo popularny proces, który zamknąłem w 4 prostych krokach:

  1. Stwórz nowy Dome Light wstawiając go do sceny w dowolnym miejscu. Lokalizacja obiektu nie ma żadnego znaczenia, bo światło tego typu jest globalne.
  2. Skopiuj Environment Sky z zakładki Textures w Asset Editorze V-Raya klikając prawym klawiszem na odpowiedni element i wybierając Copy.

  3. Wklej skopiowany element do Dome Light w zakładkę Color/Texture HDR klikając na szarą szachownicę i wybierając Paste as Instance. Pamiętaj, aby ptaszek przy szachownicy był zaznaczony.

  4. Dopasuj intensywność Dome Light do potrzeb sceny. W zależności od tego jaki efekt chcesz uzyskać, może to być wartość od 1 do nawet 100. Im większa intensywność tym więcej światła rozproszonego wpadnie do wnętrza.

Ja wykonałem te czynności na scenie lokalu i efekt, który uzyskałem trudno odróżnić od wykorzystywanych wcześniej Portal Lights. Myślę nawet, że nowy workflow wygląda w tym zestawieniu korzystniej; dodając bardzo przekonujące odbicia w kanale Reflections. Poniżej, po lewej stary, a po prawej nowy sposób budowania oświetlenia.


Zalety nowego rozwiązania

Globalny charakter światła Dome Light gwarantuje, że otrzymane rezultaty będą bardziej zbliżone do rzeczywistości. Portal Lights zajmowały faktycznie tylko mały obszar bezpośrednio za oknem, tymczasem Dome Light zajmuje po prostu całą powierzchnię na zewnątrz. Dodatkowo, jeśli zamiast Hemisphere, w zakładce Shape, w funkcjach Dome Light wybierzemy Sphere, to zaświeci nawet to, co znajduje się poniżej horyzontu wrzucając do wnętrza jeszcze więcej światła.

Poprzedni workflow wymagał precyzyjnego ustawienia Rectangle Lights w każdym oknie, obrócenia ich ku wnętrzu i dopasowania konkretnej skali. Pomijając samą konfigurację światła, Dome Light wystarczy po prostu dodać do sceny jednym kliknięciem, a oprogramowanie zrobi za nas całą robotę.

Dodatkowym atutem nowego rozwiązania jest oszczędność czasu. Z dokumentacji Chaos Group i z moich testów wynika, że wizualizacje doświetlone Dome Light liczą się szybciej niż z wykorzystaniem Portal Lights. Natomiast dodanie rozproszonego światła do oświetlonej już sceny w bardzo małym stopniu wpływa na długość renderingu.

Nowe rozwiązanie jest uniwersalne, szybkie i bardzo łatwe do ustawienia. Czy zatem warto nadal używać starego rozwiązania z Portal Lights? Jeśli jeszcze masz jakieś wątpliwości, to obejrzyj poniższe wideo, które nie pozostawi już żadnych złudzeń!

Zachęcamy również do sprawdzenia naszej szerokiej oferty kursów online ze Sketchupa, dzięki którym poznasz ten program w stopniu zaawansowanym bez wychodzenia z domu :)

Autor

Piotr Kurpiewski Architekt, Grafik

Z wykształcenia architekt, absolwent architektury i urbanistyki na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej. Z pasji grafik i edukator zafascynowany nowymi technologiami. Założyciel studia wizualizacji niuanse, w którym realizuje zlecenia z zakresu architektury, grafiki i projektowania przemysłowego. Twórca platformy ModelUp oferującej zaawansowane modele 3D przeznaczone do użytku w SketchUpie.

Przeczytaj o programie Sketchup na naszym blogu

Chcesz poznać program Sketchup? Sprawdź nasz darmowy kurs online!